
„Wzrost liczby użytkowników ulega stagnacji, sprzedaż nie jest imponująca i ledwo wiążemy koniec z końcem” – „Wall Street Journal” zacytował wypowiedź Elona Muska (53 l.) w styczniowym e-mailu do pracowników. Kilka godzin później Musk odpowiedział na artykuł w swój zwykły sposób: „Ten raport jest fałszywy. Nie wysłałem takiego maila. WSJ kłamie.” W międzyczasie blog technologiczny „The Verge” również potwierdził ten cytat swoim własnym źródłem. Musk skopiował zasadę „ataku i zaprzeczenia” od swojego politycznego wzoru do naśladowania Donalda Trumpa (78).
The Wall Street Journal jedynie wspomniał o reakcji miliardera z branży technologicznej w aktualizacji artykułu, wraz z niezmienionym cytatem i informacją, że widział e-mail. Musk wielokrotnie zarzuca tradycyjnym mediom kłamstwo. Zamiast tego Musk chce zastąpić reportaże oparte na faktach nieocenzurowaną mową nienawiści i uczynić X rzecznikiem jego własnych poglądów politycznych.
Finanse X nie są publiczne
X opiera się na serwisie krótkich wiadomości Twitter, który Musk kupił w październiku 2022 roku za około 44 miliardy dolarów. Ponieważ spółka została wycofana z giełdy, nie ma publicznie dostępnych informacji na temat jej kondycji. Wiadomo jednak, że po przejęciu sprzedaż załamała się. Musk kilkakrotnie powtarzał, że przychody spadły mniej więcej o połowę. Nie wiadomo dokładnie, ile X obecnie przyjmuje.
Reklamodawcy uciekają z powodu nieocenzurowanej mowy nienawiści
Zakup dokonany przez technologicznego miliardera już odstraszył klientów reklamowych. Więcej osób podskoczyło, gdy badacze internetowi zademonstrowali, w jaki sposób ich reklamy mogą pojawiać się obok postów zawierających mowę nienawiści. Musk w dużej mierze zniósł ograniczenia dotyczące treści postów na Twitterze. Wyznaczona przez Muska szefowa X, Linda Yaccarino, która kiedyś odpowiadała za biznes reklamowy w grupie medialnej NBC Universal, powiedziała, że od 2023 roku klienci reklamowi wracają na platformę.
Tymczasem Facebookowa firma Meta zaczyna umieszczać reklamy w swoich wątkach X-Alternative. Jak napisano we wpisie na blogu, początkowo planowano to jako test na ograniczoną skalę. Threads ma ponad 300 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie i dlatego może być atrakcyjny dla reklamodawców X. Jednak szef Meta Mark Zuckerberg ogłosił niedawno, że zmniejszy również ograniczenia dotyczące treści postów – a wraz ze zmienionymi zasadami dotyczącymi mowy nienawiści reklamodawcy mogą napotkać podobne problemy jak w przypadku X.