Wspólne oświadczenie po spotkaniu Chin, Rosji i Iranu w Pekinie

 

Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Miłość na celowniku cyberprzestępców: walentynkowe oszustwa w sieci

Luty to miesiąc miłości, ale również okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Jak ujawnia raport Check Point Research (CPR), walentynkowy szał zakupów stał się idealnym momentem dla hakerów, którzy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody oszustw internetowych.

Analitycy firmy Check Point Research alarmują – tylko w styczniu 2025 roku zarejestrowano ponad 18 000 nowych stron internetowych związanych z ogólną tematyką miłości – to o 5% więcej niż w poprzednim miesiącu. Co 72. nowo powstała strona została zidentyfikowana jako potencjalnie złośliwa lub ryzykowna. W konsekwencji tysiące internautów może stać się ofiarami cyberataków w poszukiwaniu idealnego prezentu dla ukochanej osoby. Co gorsza, liczba nowo zarejestrowanych stron związanych z Walentynkami wzrosła o 123% w porównaniu do poprzedniego miesiąca. Ten gwałtowny wzrost to wyraźny sygnał ostrzegawczy dla konsumentów.

Romantyczna pułapka: phishing na Walentynki

Jednym z najgroźniejszych trendów jest phishing, czyli metoda wyłudzania danych poprzez fałszywe wiadomości e-mail. W tym roku cyberprzestępcy wykorzystali m.in. chwytliwe hasło: “You won… Valentine basket” (“Wygrałeś… walentynkowy koszyk!”). Wiadomości zawierały atrakcyjnie wyglądające oferty i wzywały do wypełnienia krótkiej ankiety w zamian za rzekomy prezent. Niestety, każdy klik w podany link prowadził do fałszywych stron, mających na celu kradzież danych osobowych i informacji o płatnościach. Aby uwiarygodnić swoje kampanie, oszuści podszywali się pod znane marki. W Stanach Zjednoczonych były to m.in. Costco, 1-800 Flowers i Walmart.

Eksperci radzą: Nie należy klikać w podejrzane linki (jeśli wiadomość e-mail oferuje zbyt atrakcyjne promocje, najprawdopodobniej jest to oszustwo), należy unikać podejrzanych ofert (80% zniżki na nowe iPhone’y lub luksusową biżuterię), nie można podawać swoich danych – cyberprzestępcy stosują różne metody kradzieży loginów i haseł i w końcu należy weryfikować autentyczność sklepów, samodzielnie wyszukując strony sklepów przez Google.

Cyberprzestępcy doskonale zdają sobie sprawę, że Walentynki to czas podwyższonej aktywności zakupowej. Stosują coraz bardziej zaawansowane metody, aby wyłudzać dane i pieniądze od nieświadomych użytkowników. Według specjalistów Check Point Research kluczowe jest świadome korzystanie z internetu i stosowanie sprawdzonych rozwiązań zabezpieczających chroniących przed phishingiem, malwarem i innymi zagrożeniami.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Polityka taryfowa Trumpa denerwuje również najbogatszą kobietę świata

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Te firmy mogłyby zastąpić Starlink Elona Muska

AktualnościWiadomości

Zachodni inwestorzy coraz częściej znów zwracają się w stronę Rosji

AktualnościWiadomości

Audi zwalnia 7500 pracowników i wypłaca premie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *