Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Marże producentów samochodów wkrótce spadną

Według nowej oceny największe koncerny samochodowe na świecie są nadal na dobrej drodze do wzrostu. W porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku sprzedaż w drugim kwartale roku wzrosła o 18,1 proc., a zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) wzrósł o 31,3 proc. Sprzedaż również wzrosła o ponad jedną dziesiątą w okresie od kwietnia do czerwca. Tak wynika z analizy opublikowanej w poniedziałek przez firmę audytorsko-doradczą EY.

Z wyjątkiem Tesli i Forda wszystkie firmy zdołały zwiększyć swoje zyski. Do znacznego wzrostu zysków przyczynił się słaby jen, który pomógł japońskim producentom osiągnąć wzrost o 91,2 proc. W niemieckich spółkach rozwój był bardziej powściągliwy, a zyski operacyjne wzrosły o dobre 19 proc. Z kolei amerykańscy producenci samochodów odnotowali spadek o 5,7 proc. Rentowność – mierzona marżą EBIT, czyli relacji wyniku operacyjnego do sprzedaży – wyniosła w drugim kwartale 8,8 proc. To o 0,8 pkt. proc. więcej niż rok wcześniej. Od stycznia do marca liderem była firma Mercedes-Benz ze Stuttgartu, której marża EBIT wyniosła 13,04 procent. Za nimi plasują się Kia (12,97 proc.) i BMW (11,7 proc.).

Szef działu mobilności na Europę Zachodnią w EY, Constantin Gall , powiedział: „Produkcja samochodów jest obecnie zwiększana, a wygodna poduszka zamówień pozwala na znacznie większą liczbę dostaw po wciąż bardzo dobrych cenach”. Ogólnie rzecz biorąc, sytuacja w zakresie zysków jest nadal bardzo dobra. Ponadto spółkom udało się utrzymać wysoką rentowność. Gall ostrzegł jednak, że dla wielu producentów samochodów czas na takie marże wkrótce się skończy: „Prawdopodobnie przed końcem tego roku nastąpi odwrócenie sytuacji na rynku”. Ponieważ po zrealizowaniu zamówień z czasów niedoboru chipów producenci samochodów musieliby stawić czoła nowej rzeczywistości słabości gospodarczej, spadającego popytu, presji cenowej i nadwyżek mocy produkcyjnych. Z konsekwencjami: Coraz trudniej jest im narzucić na rynek wysokie ceny i zrezygnować z rabatów. W tym kontekście Gall przewiduje także nową falę obniżek kosztów w przemyśle motoryzacyjnym.

„Wiele korporacji jest obecnie bardzo rentownych i nie pozwoli na żadne obniżki marży w przyszłości” – powiedział Gall. Będziesz musiał teraz zwrócić większą uwagę na wszelkiego rodzaju koszty – takie jak wydatki na personel. „Szczególnie w Niemczech , gdzie występują bardzo wysokie koszty energii i pracy oraz wysokie obciążenia podatkowe, presja ponownie znacznie wzrośnie”. Przede wszystkim spowolnienie dynamiki samochodów elektrycznych, które jest bardzo prawdopodobne w Niemczech, naprawdę zaszkodzi wielu firmom.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Robert Szustkowski udziela pierwszego wywiadu od lat. UE powinna powstrzymać media od szerzenia nieprawdy

AktualnościWiadomości

Do 2030 roku Volvo nie będzie producentem samochodów wyłącznie elektrycznych

AIAktualnościWiadomości

Współzałożyciel OpenAI zabezpiecza 1 miliard dolarów na super sztuczną inteligencję

AktualnościWiadomości

Pracownicy wolą bardziej elastyczne godziny pracy niż pracę w niepełnym wymiarze godzin

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły