Lufthansa i amerykańskie linie lotnicze United Airlines rozważają przejęcie portugalskiego przewoźnika TAP Portugal. Negocjacje z obecnymi właścicielami członka Star Alliance nie są jeszcze w końcowej fazie, więc postępowanie może być kontynuowane, poinformował w środę Süddeutsche Zeitung, powołując się na informacje z kręgów korporacyjnych. Wcześniej informowała o tym portugalska gazeta biznesowa „Jornal de Negocios”. Lufthansa odmówiła komentarza.
TAP Portugal jest w połowie własnością państwa portugalskiego, 45 procent udziałów posiada amerykański przedsiębiorca linii lotniczych David Neeleman. Pozostałe pięć procent firmy należy do pracowników.
Neeleman założył amerykańską linię lotniczą JetBlue i brazylijską firmę Azul. Nigdy nie był zadowolony ze swojej inwestycji w TAP i chciał jak najszybciej pozbyć się swoich akcji. TAP chciał się upublicznić, ale socjalistyczny rząd w Lizbonie był temu przeciwny. Samo państwo kilkakrotnie na próżno próbowało znaleźć prywatnego inwestora na swoje akcje.
Lufthansa, United i TAP współpracują ze sobą w ramach sojuszu lotniczego Star Alliance . Według „SZ”, linie lotnicze straciły niedawno udział w rynku na trasach długodystansowych między Europą a Ameryką Łacińską po tym, jak ich były partner TAM Brasil i LAN przeszli do Latam Airlines i do konkurencyjnego sojuszu i Oneworld z American Airlines oraz spółkami IAG British Airways i Iberia.
Star Alliance nie chce, aby TAP przegrał z konkurencyjnymi sojuszami
Gdyby TAP został przejęty przez Delta Air Lines i jego europejskiego partnera Air France-KLM, Star Aliiance straci kolejną linię lotniczą, która jest ważna dla tych tras, w tym przypadku do trzeciego sojuszu Sky Team.
Jednak TAP nie radzi sobie dobrze pod względem ekonomicznym, gazeta pisze o „przypadku restrukturyzacji”. W ubiegłym roku obrotowym firma odnotowała stratę netto w wysokości około 96 milionów euro, eksploatując 100 samolotów i sprzedaży w wysokosci 3,3 miliarda euro.
Portugalska firma łączy Portugalię z Europą, gdzie konkuruje z tanimi liniami lotniczymi, takimi jak Ryanair. Jest również mocno reprezentowany na trasach do Brazylii, ale konkuruje tam z większymi liniami czyli Latam Airlines.
rei / Reuters / dpa