Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościWiadomości

Lufthansa postanawia podwyższyć kapitał w celu spłaty pomocy państwa

 

Lufthansa będzie w chciała pozbyć się państwa jako współwłaściciela i doprowadzi do podwyższenia kapitału. Fundusz Stabilizacji Gospodarczej rządu federalnego (WSF) uratował linię lotniczą przed bankructwem podczas kryzysu koronowego za pomocą miliardowego zastrzyku kapitałowego. Lufthansa chce teraz wykorzystać spodziewane wpływy z podwyższenia kapitału na spłatę dwóch cichych udziałów do końca roku, poinformowała grupa w niedzielę. Pierwsze 1,5 mld euro ma zostać spłacone w październiku, a kolejny miliard do końca roku.

Szef Lufthansy Carsten Spohr podkreślił niedawno, że chce uregulować spłatę niemieckiej pomocy państwa przez obecny rząd federalny. „Chcielibyśmy wyjaśnić z obecnymi osobami kontaktowymi” – powiedział prawie dwa tygodnie temu szef największej niemieckiej linii lotniczej. Tylko kwota podwyższenia kapitału była otwarta. Spohr stwierdził, że będzie to znacznie mniej niż trzy miliardy euro oczekiwanych na rynku. Pieniądze powinny również wpłynąć na częściową sprzedaż lub IPO spółki zależnej Lufthansa Technik.

Z powodu pandemii korony i związanych z nią ograniczeń w podróżowaniu linie lotnicze na całym świecie straciły większość swojej działalności w ciągu ostatniego roku. Wielu uniknęło bankructwa tylko dzięki miliardowej pomocy rządowej. Lufthansa wykorzystała łącznie cztery miliardy euro z dziewięciu miliardów euro oferowanych przez Niemcy, Austrię, Szwajcarię i Belgię. Spłaciła już pożyczkę z banku państwowego KfW w wysokości miliarda euro.

Blackrock inwestuje do 300 milionów euro

Akcjonariusze Lufthansy mogą nabyć nowe za każdą ze swoich akcji podczas podwyższenia kapitału od środy do 5 października. Cena za 597,7 miliona nowych papierów wynosi 3,58 euro za sztukę, czyli o 56 procent poniżej ceny zamknięcia z piątku (8,21 euro). W porównaniu z ceną skorygowaną o wartość praw poboru (TERP) akcje oferowane są z 39-proc. dyskontem. 14 banków zobowiązało się do księgowania wszystkich nowych papierów, których Lufthansa nie sprzedaje swoim udziałowcom – Lufthansa jest więc pewna wpływów w wysokości 2,14 mld euro. Amerykański gigant funduszy Blackrock jest gotowa kupić nowe akcje Lufthansy za nawet 300 mln euro. Zredukował swoje udziały w linii lotniczej do mniej niż trzech procent na krótko przed pierwszą blokadą koronową w marcu 2020 r.

Jeśli rząd federalny weźmie udział w podwyższeniu kapitału i i tak nie rozwodni swoich udziałów, będzie musiał sprzedać swoje pozostałe 15,9 proc. udziałów w Lufthansie w ciągu dwóch lat. W niedzielny wieczór zostawił ją otwartą, czy iw jakiej wysokości wniesie świeży kapitał. Fundusz stabilizacyjny skomentuje to dopiero po zakończeniu podwyższenia kapitału – powiedziała rzeczniczka Niemieckiej Agencji Finansowej, która zarządza funduszem. Gdyby skorzystał z prawa poboru, kosztowałoby go to około 340 milionów euro. Mógł jednak również sprzedać część swoich praw poboru i wykorzystać pieniądze na objęcie nowych akcji.

Już w połowie sierpnia fundusz zaczął zmniejszać swój udział w wysokości 20 proc. „wobec pozytywnego rozwoju korporacji” o dobre cztery procent w rynku. Wsiadł na pokład latem 2020 roku o wartości nominalnej 2,56 euro. Została założona, aby pomóc ważnym firmom wyjść z kryzysu Corona. Państwo może również zainwestować pieniądze z częściowej sprzedaży – około 200 mln euro – w nowe akcje Lufthansy bez ponownego pytania Komisji Europejskiej o zgodę. Zastrzyki finansowe ze strony państwa są w inny sposób uznawane za pomoc państwa. Rzeczniczka powiedziała jedynie, że trwa ciągła wymiana informacji z brukselskimi organami ds. konkurencji.

Spłata całej pomocy państwa jest również warunkiem wstępnym dalszych fuzji i przejęć europejskich linii lotniczych. Dopóki firmy z branży są wspierane przez państwo, nie wolno im się łączyć. Jeszcze przed kryzysem Corona było jasne, że nastąpi dalsza konsolidacja, powiedział Spohr. Kryzys praktycznie nacisnął przycisk pauzy w tym procesie. „W momencie, gdy ta stabilizacja rządowa zostanie zwrócona, ten przycisk pauzy przełączy się z powrotem na odtwarzanie” – powiedział Spohr – „Ponieważ mamy zbyt wiele linii lotniczych w Europie”.

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Rynek samochodowy nadal słabnie

AktualnościGiełdaWiadomości

Allianz zachwyca akcjonariuszy

AktualnościinnowacjeWiadomości

To najbardziej innowacyjne firmy średniej wielkości w Niemczech

AktualnościWiadomości

Były austriacki kanclerz Kurz wycofuje się z polityki

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: