Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościWiadomościZdrowie

Lekarze, pacjenci i marketing

 

Ciekawy obraz współpracy lekarzy i firm farmaceutycznych w Polsce wyłania się z badań przeprowadzonych przez dr Martę Makowską z Wydziału Nauk Społecznych SGGW.

Polski rynek farmaceutyczny jest największy w Centralnej i Środkowej Europie; jego wartość w 2015 r. osiągnęła 29,9 bilionów złotych  i stale rośnie. 85% lekarzy utrzymuje regularny kontakt z przedstawicielami firm farmaceutycznych. Choć tylko 12,1% z nich przyznaje, że  różnego rodzaju prezenty i inne profity otrzymywane od producentów leków mają wpływ na to, co przepisują swoim pacjentom, powszechna świadomość ich różnego rodzaju relacji z tym biznesem ma dalekosiężne skutki. Okazuje się, że zaledwie 36% pacjentów uważa lekarzy za uczciwych i godnych zaufania.

Czy da się uniknąć kontaktów lekarzy i firm farmaceutycznych? Jakie zagrożenia i korzyści dla pacjentów wypływają z tej współpracy? Co na to polskie prawo i jak jest przestrzegane?

Wybrane dane z przeprowadzonego badania:

  • 51,2% lekarzy spotyka się z przedstawicielami firm farmaceutycznych, gdyż uważają, że wykonują oni ciężką pracę, i jest im ich żal,
  • w Polsce Na 25 lekarzy przypada jeden przedstawiciel firmy farmaceutycznej,
  • 81,8% lekarzy uczestniczy w szkoleniach organizowanych przez przemysł farmaceutyczny,
  • 72,3% lekarzy ufa informacjom przekazywanym im przez przedstawicieli firm farmaceutycznych,
  • 9,8% lekarzy z własnej woli informuje firmy farmaceutyczne o przepisywanych lekach.

O kontaktach studentów medycyny z przemysłem farmaceutycznym w publikacji: Does growing up with a physician influence the ethics of medical students’ relationships with the pharmaceutical industry? The cases of the US and Poland

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Phil Schiller odchodzi z Apple

AktualnościWiadomości

Cena złota przekracza granicę 2000 USD za uncję

AktualnościWiadomości

Hugo Boss przetrwa dzięki nowym kredytom

AktualnościWiadomości

Polskie firmy wciąż ryzykują utratę cennych danych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: