Pierwszy w Polsce terminal Coolomat, do odbioru produktów spożywczych zakupionych w sieci, firmowany marką Merlinfood, stoi już w Poznaniu przy ul. Marcelińskiej. Następne pojawią się wkrótce w Warszawie. Sklep internetowy Merlin.pl, w kooperacji z siecią Delikatesów Alma oraz partnerem technologicznym, przygotowuje się do debiutu na rynku e-grocery.
Jest to projekt Almy i Merlin.pl, ale nad podobnym lodówkomatami pracuje również Integer współpracujący z Allegro. Takie rozwiązania już sprawdzają się w Wielkiej Brytanii, Holandii i Francji, gdzie co trzecia osoba robiąca zakupy on-line odbiera je w wyznaczonych punktach, np. w specjalnych strefach przy marketach. O potencjale tego sektora rynku w Polsce świadczy rosnąca ilość e-sklepów oferujących żywność. Szacuje się, że w tym roku powiększy się ona o 6% i przekroczy liczbę 450. To najprężniej rozwijająca się gałąź e-commerce w kraju.
– Pokolenie, dla którego internet jest nieodłączną częścią rzeczywistości jest już dorosłe
– przypomina Marcin Muras z firmy UpMenu. – To konsumenci traktujący sieć jako naturalną przestrzeń komunikacji, wymiany informacji a także zakupów. Właśnie do ich potrzeb dostosowywana jest oferta e-sklepów. Opcja „kup i odbierz” jest wygodna ponieważ pozwala zaoszczędzić czas poświęcany na wizytę w tradycyjnym sklepie, a takie rozwiązania są obecnie bardzo pożądane.
Jesteśmy gotowi do wejścia w sprzedaż artykułów spożywczych. Za nami stoi 16 lat doświadczenia w handlu internetowym, a synergia z tak wartościowym partnerem biznesowym, jakim jest Alma, z pewnością pozwoli nam wypracować dobre efekty i wspólnie rozwijać rynek – mówi Łukasz Rybczonek, dyrektor rozwoju biznesu w Merlin.pl.
Rynek zakupów spożywczych online w Polsce rok do roku notuje dynamiczne wzrosty. Alma weszła w e-commerce 8 lat temu. W zasięgu naszych bezpośrednich dostaw znajduje się ponad 10 mln mieszkańców z 18 aglomeracji, do których jesteśmy w stanie dostarczyć zakupy w 4 godziny od złożenia zamówienia. Sprzedaż wysyłkową realizujemy na terenie całej Polski” – mówi Jacek Sobczyk, Dyrektor Operacyjny Alma Market S.A..
Sklep Merlinfood.pl udostępni klientom dwie opcje odbioru zamówień: dostawę kurierską do domu oraz odbiór osobisty w jednym z terminali Coolomat. Wykorzystując trend click and collect, autorzy projektu Merlinfood by Alma stawiają na ekspansję w kierunku ogólnopolskiej sieci samoobsługowych punktów do odbioru zakupów. „Kolejne terminale zostaną niebawem udostępnione w wybranych lokalizacjach w Warszawie. Po okresie testów, planujemy szybki i dynamiczny wzrost nawet do 200 Coolomatów w skali roku” – dodaje Łukasz Rybczonek z Merlin.pl.
Rozwój sieci coolomatów to planowana ekspansja w dużych miastach, w ścisłym sąsiedztwie biurowców i osiedli mieszkaniowych oraz przy parkingach buforowych, aby umożliwić klientom jak najwygodniejszy odbiór zamówień. Artykuły spożywcze zamówione przez Internet będzie dostarczał dedykowany kurier Alma24.
Wszystkie zamówienia artykułów spożywczych będą dokonywane z poziomu strony merlinfood.pl, która będzie rozwijana wspólnie z siecią Delikatesów Alma. Obecnie prowadzone są finalne prace nad serwisem, który po zakończeniu testów zostanie udostępniony klientom. Kupując w merlinfood.pl, konsumenci będą mogli wybierać spośród ponad 20 000 indeksów, obejmujących wiele kategorii asortymentu spożywczego, jak: pieczywo, nabiał, słodycze, owoce i warzywa, napoje, ale również kosmetyki i chemia oraz produkty kategorii non-food – artykuły gospodarstwa domowego i artykuły przemysłowe.
Merlin.pl rozpoczął działalność w 1999 roku jako księgarnia, a w ciągu kolejnych lat rozszerzył asortyment m.in. o kosmetyki, zabawki, elektronikę, odzież czy artykuły sportowe. Oferuje ponad pół miliona produktów i ogólnopolską sieć punktów odbioru stacjonarnego.
Coolomat Sp. z o.o. jest młodą, innowacyjną firmą założoną przez grupę doświadczonych specjalistów z obszarów: budowy maszyn, chłodnictwa, eCommerce, oraz informatyki. Flagowym produktem firmy jest urządzenie coolomat, umożliwiające przechowywanie i odbiór zakupów spożywczych zakupionych w sklepach internetowych z żywnością.
Delikatesy Alma to sieć 46 sklepów zlokalizowanych w największych polskich miastach. Alma posiada sklep internetowy alma24.pl.