Balony reklamowe, choć może nie kojarzą się ze zbyt spektakularnymi nośnikami reklamy, to w rzeczywistości mogą być naprawdę skutecznym narzędziem marketingowym. Ich siłą jest atrakcyjny wygląd oraz użyteczność – który potencjalny klient spacerujący z dzieckiem nie chciałby wręczyć takiego balonika swojej pociesze? Tym samym balony można śmiało uznać za doskonały sposób na to, aby szybko i niskim kosztem wypromować swoją markę w szerokiej grupie konsumenckiej. Na taką inwestycję decyduje się mnóstwo firm, ale zawsze jeszcze przed złożeniem zamówienia warto odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie balony reklamowe wybrać? Decyzja powinna być uzależniona od kilku czynników. W naszym artykule wyjaśniamy, na czym należy się tutaj skupić.
Rodzaje balonów reklamowych
Balony reklamowe możemy podzielić na kilka kategorii. Warto o tym wiedzieć, ponieważ często zdarza się, że firmy dzwonią czy mailują do producentów z prośbą o wycenienie produkcji balonów, ale nie podają szczegółów zamówienia, przez co przygotowanie oferty będzie właściwie niemożliwe.
Pierwszym i najbardziej podstawowym rodzajem balonów są te małe, napełniane powietrzem lub helem, najczęściej mocowane do plastikowych patyczków, rzadziej do sznurków/tasiemek. Takie balony są niedrogie, zamawia się je w bardzo dużej liczbie i rozdaje masowo klientom lub potencjalnym klientom przy okazji różnych akcji marketingu bezpośredniego. Można je również wykorzystać do ozdobienia wejścia do firmy czy lokalu, w którym organizujemy jakąś imprezę biznesową
Drugą kategorią balonów reklamowych są te ogromne, wymagające ciągłego zasilania powietrzem generowanym przez specjalną dmuchawę. Takie balony, z oczywistych względów, są stacjonarnymi nośnikami elementów identyfikacji wizualnej marki. Stosuje się je podczas różnego rodzaju imprez plenerowych, ale też w odpowiednio dużych pomieszczeniach zamkniętych. Balon wielkoformatowy jest niezwykle skuteczną formą reklamy, ponieważ trudno byłoby go nie zauważyć. Z tego też powodu niektóre firmy decydują się umieścić taki balon na stałe przed swoimi siedzibami, zyskując tym samym efektowny i doskonale widoczny element identyfikujący budynek z marką, reklamujący ją oraz pełniący funkcję informacyjną.
Balony lateksowe czy foliowe?
To jeden z najczęstszych dylematów, przed jakimi stają przedsiębiorcy zamawiający balony reklamowe na potrzeby kampanii promocyjnej. Oba rodzaje balonów mają swoje zalety i wady, choć są przeznaczone do nieco innych celów. Poniżej krótko charakteryzujemy każdy z nich:
- Balony lateksowe – zdecydowanie najpopularniejsze, bo najtańsze, łatwo dostępne, a przy tym całkiem wszechstronne w zastosowaniu. Warto się na nie zdecydować w sytuacji, gdy zależy nam na efekcie skali, czyli masowym rozdawaniu balonów nawet przypadkowym osobom. Przy atrakcyjnym projekcie graficznym mogą być naprawdę skutecznym narzędziem reklamy.
- Balony foliowe – rzadziej spotykane, kojarzone przede wszystkim z wystawnymi imprezami okolicznościowymi, jak wesela czy urodziny. Śmiało można je jednak wykorzystać w działaniach marketingowych. Będą bardzo ciekawą ozdobą lokalu, w którym organizujemy imprezę firmową, szkolenie, konferencję etc.
Jakie balony reklamowe wybrać do konkretnej kampanii?
To już zależy właśnie od skali i formuły projektowanej kampanii. Jeśli ma to być typowa promocja bezpośrednia, w ramach której firma chce po prostu zwiększyć rozpoznawalność marki nawiązując bezpośredni kontakt z jej potencjalnymi klientami, to dobrym wyborem będą balony lateksowe – są tanie, można je więc rozdawać masowo bez żadnych wyrzutów sumienia.
Z kolei w przypadku kampanii, która polega na zorganizowaniu dużej imprezy np. w centralnym punkcie miasta, rekomendowaną propozycją będzie balon wielkoformatowy. Warto się na niego zdecydować zawsze wtedy, gdy z góry zakładamy powtarzanie podobnych eventów w przyszłości (wówczas będzie to inwestycja długofalowa).
Liczy się nie tylko rodzaj balonów
O skuteczności tego nośnika reklamy w głównej mierze zależy atrakcyjność i sugestywność projektu graficznego, jak również jakość nadruku. Obu tych czynników nie można bagatelizować, ponieważ często niestety okazuje się, że pomimo zainwestowanych pieniędzy i masy włożonej pracy w przygotowanie kampanii marketingowej, jej efekty są znikome lub nawet odwrotne od oczekiwanych.
Postawmy się w sytuacji potencjalnego klienta, który otrzymał od przedstawiciela firmy balon reklamowy z nadrukiem. Nie dość, że sam balon jest produktem najniższej jakości (brzydko pachnie, jest wyraźnie brudny), to jeszcze naniesiony na niego nadruk jest ledwie widoczny, trudno odczytać nazwę promowanej firmy, elementy identyfikacyjne są rozmazane czy niekompletne. Czy klient zechce zabrać taki balonik do domu i np. dać go dziecku? To mało prawdopodobne.
Dlatego bez względu na ostatecznie wybrany rodzaj balonów reklamowych, zawsze na pierwszym miejscu warto postawić jakość wykonania, kreatywność projektu graficznego i trwałość nadruku. Wszystkie te elementy może zagwarantować wyłącznie doświadczona i rekomendowana firma zajmująca się produkcją balonów reklamowych.