Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościGospodarkaWiadomości

Jak oceniamy deweloperów?

 

 

    Gdy zdecydujemy się już na zakup mieszkania z rynku pierwotnego, jesteśmy „skazani” na kontakt z deweloperem. Wśród części kupujących w dalszym ciągu panuje stereotyp zachłannego i nieugiętego dewelopera, u którego klient traktowany jest jak petent. I pewnie wciąż można trafić na takich inwestorów, ale w rzeczywistości mało który może pozwolić sobie na takie zachowanie w stosunku do potencjalnego nabywcy. Zwiększona konkurencja na rynku deweloperskim oraz coraz wyższe wymagania kupujących, doprowadziły do tego, że o klienta trzeba dbać. A jak ocenia on pracę dewelopera i co chciałby zmienić?

Tym razem w ramach Badania dotyczącego preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania przeprowadzonego przez TNS Polska dla serwisu Otodom.pl zapytano respondentów z pięciu największych miast Polski, o to jak oceniliby swój kontakt z deweloperem. Oprócz swojego zadowolenia lub niezadowolenia przedstawili także czynniki, które w największym stopniu wpłynęły na ich ocenę. W badaniu jakościowym przedstawili również konkretne kierunki, które wymagają zmiany.

Główne powody zadowolenia/niezadowolenia z dewelopera

Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania – badanie TNS Polska dla otoDom.pl. Badanie przeprowadzono marcu 2015 roku. W badaniu wzięło udział 510 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu miastach w Polsce: w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych.

Wyniki badania ilościowego wskazują, że ponad 84% respondentów pozytywnie ocenia współpracę z deweloperem. Największa liczba osób swoją opinię argumentowała dotrzymywaniem umówionych terminów (38% odpowiedzi). W następnej kolejności właściciele cenili sobie brak jakichkolwiek problemów – 28%, a następnie wywiązywanie się przez dewelopera ze złożonych zobowiązań (25%). Rangę dewelopera podnosi także uwzględnianie oczekiwań klientów (22%), o czym wspomnieli poniżej ankietowani:

„my mieliśmy taką ustną umowę rezerwacji na miesiąc czasu, ale ze względu, na to, że staraliśmy się o ten kredyt i były opóźnienia, to dostaliśmy jeszcze dwa dodatkowe tygodnie.”

„…nie było problemów z przepisaniem tej rezerwacji na drugie mieszkanie.”

„… zapytałam go się czy mogę wyburzyć komin. […] Zezwolił.”

Nie bez znaczenia była również rzetelna, kompetentna obsługa, o której wspomniało ok.  22% respondentów. Oto przykładowe powody zadowolenia z usług dewelopera:

„terminowość i rzetelność, że jeżeli człowiek szedł do biura z konkretnym problemem to nie było na zasadzie „wydaje mi się” tylko naprawdę były zatrudnione kompetentne osoby, które udzielały rzeczowych odpowiedzi.”

 „obsługa była w porządku, dostałem pełną dokumentację, gdzie iść, co załatwić, nie było większych problemów.”

Dla 15% przebadanych mieszkańców nowych osiedli istotna była możliwość negocjacji cen czy brak opłat za rezerwację mieszkania. Potwierdzeniem tego są wypowiedzi właścicieli:

„dla mnie była ważna […] możliwość wynegocjowania ceny w zależności od zmiany harmonogramu wpłat.”

„…dostaliśmy też od dewelopera w gratisie miejsce postojowe na zewnątrz, które było warte chyba z 8 tysięcy.”

„Zresztą nie było opłat żadnych. Nawet za umowę rezerwacyjną zaliczki żadnej”.

Z drugiej strony wśród niezadowolonych klientów, większość wskazała na ogólny brak satysfakcji z wykonanej usługi. Niektórzy zwracali również uwagę na występujące problemy i niedogodności (6%) a także niską jakość wykończenia (4% odpowiedzi). Niewielki odsetek ankietowanych wspominał również o niedotrzymywaniu terminów wykończenia, o utrudnionym lub braku kontaktu z deweloperem oraz o wysokich stawkach jego usług. Wśród opinii znalazły się także zarzuty w sprawie niekorzystnych zmian na terenach wokół inwestycji np.:

„My chcieliśmy większy ogród. U nas jest taki problem, że deweloper zrobił sobie samowolkę budowlaną i wybudował mur oporowy”;

bezzwrotnej zaliczki w przypadku odmownej decyzji w sprawie kredytu:

„U dewelopera (dużego) był zapis w umowie, że jeżeli byśmy dostali odpowiedź w trzech bankach odmowną, że nam nie dadzą tego kredytu to ta nasza zaliczka jest oddawana, a u mniejszego już nie. Jeśli nie otrzyma się kredytu to zaliczka przepada”;

czy braku możliwości wyboru własnego notariusza przy podpisywaniu umowy:

„Z tym aktem notarialnym, że jest wciskanie swojego notariusza, że nie można wziąć innego”.

W ostatniej części tego obszaru badań respondenci przedstawili proponowane kierunki zmian dla deweloperów.  Z punktu widzenia klienta istotną kwestią jest m.in.:

dokładny opis lokalizacji (komunikacja, dostępność terenów zielonych, plany inwestycyjne);

  • cena uwzględniająca wszystkie dodatkowe opłaty;
  • informacje o stanie prawnym gruntów;
  • gwarancja jakości/informacje o innych inwestycjach wykonanych przez dewelopera;
  • informacje o szczegółach dotyczących budowy, użytych materiałów;
  • dokładna wizualizacja mieszkań/domów;
  • bogate portfolio firm zajmujących się wykańczaniem mieszkań.

Podsumowując, badanie wskazuje w większości na pozytywną ocenę deweloperów wśród właścicieli nowych mieszkań, jest jednak kilka zagadnień, nad którymi deweloperzy powinni jeszcze popracować. Agata Polińska z serwisu Otodom.pl podkreśla wagę opinii klientów, których zdanie może realnie wpłynąć na powodzenie danej inwestycji i czas jej komercjalizacji.

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

W obliczu niepokojów w USA Ceny ropy spadają

AktualnościWiadomości

Linie Emirates zapewniają dzieciom wakacyjną rozrywkę na stronie emirates.com

AktualnościWiadomości

Czy w czasie pandemii Polacy zmienili podejście do zarządzania swoimi finansami?

AktualnościWiadomości

Nieoczekiwanie cięcie oprocentowania lokat i kredytów

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: