Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościITWiadomości

Google dociera do milionów dzięki kampanii przeciwko dezinformacji

Platformy takie jak YouTube, Facebook i Instagram są często miejscem kampanii dezinformacyjnych i mowy nienawiści. Ale nadają się również do ujawniania sztuczek i prób manipulacji. Zeszłego lata Google dotarł do dużej części społeczeństwa w Niemczech z kampanią wideo mającą na celu zwalczanie dezinformacji i prób manipulacji w Internecie.

Według spółki zależnej Google, Jigsaw, w samym YouTube trzy filmy edukacyjne, które były odtwarzane jako reklamy, w czerwcu i lipcu obejrzało 21,9 miliona użytkowników. Odpowiada to 58 procentom populacji w wieku od 18 do 54 lat w Niemczech, stwierdził Jigsaw. Filmy były widoczne nie tylko jako reklamy na YouTubie, ale także na Facebooku i Instagramie konkurencyjnej grupy Meta, gdzie dotarły do ​​20,6 mln osób w tej samej grupie wiekowej (54 proc.).

Z jednej strony filmy pokazywały manipulacyjną technikę siania paniki: tutaj na przykład w nagłówkach zastosowano sensacyjne słowa, takie jak „dramatyczny” czy „ekstremalny”, aby wywołać reakcje emocjonalne. Drugi film pokazał, jak teksty lub obrazy są celowo pokazywane w innym kontekście lub niekompletne („dekontekstualizacja”). Trzeci film dotyczył taktyk odwracających uwagę, takich jak nagła zmiana tematu lub pytanie „Ale co z…?”.

Jaki jest cel inicjatywy?

Najważniejszym celem inicjatywy było umożliwienie większej części społeczeństwa Niemiec rozpoznania technik manipulacji w sieciach społecznościowych. Efekt mierzono za pomocą ankiety na YouTube. Widzowie i grupa kontrolna, którzy nie widzieli trzech filmów, zostali poproszeni o rozpoznanie techniki manipulacji, która została pokazana na przykładzie w sieciach społecznościowych. W rezultacie ci, którzy oglądali filmy, byli średnio o 5,4% lepsi w rozpoznawaniu jednej z trzech technik manipulacji niż grupa kontrolna.

Beth Goldberg, szefowa działu badawczego Jigsaw, stwierdziła, że ​​5,4 procent może wydawać się małe. „Według standardów nauk społecznych jest to ogromne zjawisko, ponieważ staramy się nauczyć ludzi czegoś podczas jednominutowej reklamy, gdy często są rozproszeni i nieuważni”. Tylko dzięki temu ponad milion osób spośród użytkowników YouTube mogło zapoznać się z tematem technologii manipulacji. Ponadto zasięg o podobnej wielkości można zaobserwować na metaplatformach Facebook i Instagram.

Szczegóły merytoryczne kampanii zostały opracowane wspólnie z organizacjami partnerskimi Correctiv, Fundacją Alfreda Landeckera, Fundacją Amadeu Antonio, Das NETTZ, klicksafe i New German Media Makers i wdrożone przez brytyjski start-up technologiczny.

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomościZarządzanie

Co motywuje wielu dyrektorów generalnych, takich jak Elon Musk?

AktualnościITTechnologieWiadomości

Chipowy gigant TSMC zaskakuje skokiem zysków

AktualnościMotoryzacjaWiadomości

Sprzedaż samochodów w Europie na najwyższym poziomie od pięciu lat

AktualnościFinanseWiadomości

Capital One przekaże 265 miliardów dolarów, aby zostać liderem kart kredytowych

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły