Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościWiadomości

Firmy rodzinne mimo kryzysu osiągają rekordowe wyniki sprzedaży

100 największych firm w Niemczech kontrolowanych przez rodziny i fundacje rodzinne osiągnęło łączną sprzedaż w wysokości 1,53 biliona euro w 2022 roku. To o około 170 miliardów euro, czyli o 12 procent więcej niż rok wcześniej. Dane dotyczące sprzedaży za miniony rok wskazują na nowy rekord sprzedaży, jak wynika z corocznej analizy „100 największych niemieckich firm rodzinnych  ” przeprowadzonej przez kancelarię Binz & Partner. W latach 2016-2022 łączne obroty największych niemieckich firm rodzinnych wzrosły z 1,14 do 1,53 bln euro, co oznacza wzrost o 34 proc.

„Łączny wzrost wszystkich dużych firm rodzinnych w ubiegłym roku znacznie przekroczył produkcję krajową brutto na poziomie 1,9 procent, nawet biorąc pod uwagę inflację”, mówi Mark Binz, starszy partner w Binz & Partner w Stuttgarcie. „Swoimi wynikami większość firm okazała się filarem niemieckiej gospodarki w 2022 r., pomimo niezwykle trudnych warunków”.

W 2022 roku sam Volkswagen miał 279 miliardów euro, największą niemiecką firmę rodzinną ( rodziny Porsche/Piech ). To o 29 miliardów euro (+12 procent) więcej niż w roku poprzednim. Prześladowcy też mogli zdobyć bramkę. W rankingu największych niemieckich firm rodzinnych Grupa Schwarz ( Lidl , Kaufland, rodzina Schwarz) wzrosła na drugim miejscu do 154 mld euro sprzedaży (+15 proc.) w 2022 roku. Producent samochodów BMW ( rodziny Quandt/Klatten ) na trzecim miejscu zwiększył nawet sprzedaż do 143 miliardów euro (+28 procent). W Aldi (niewymienione, rodziny Albrecht i Heister ) oszacowano dane dotyczące sprzedaży.

Według badania Fresenius (Fundacja Else Kröner-Fresenius) osiągnął sprzedaż na poziomie 41 miliardów euro (+9 procent), a Continental (rodzina Schaeffler) 39 miliardów euro (+17 procent). W pierwszej 50 firm rodzinnych, które generują zdecydowanie największą część skumulowanej tu sprzedaży, wzrost sprzedaży ogółem wyniósł 13 proc.

Nasz świat pracy przechodzi szybkie zmiany strukturalne. Transformacja cyfrowa, postępujący rozwój demograficzny oraz zmiana pokoleniowa na rynku pracy stawiają firmy przed różnorodnymi wyzwaniami. Zwinne metody, elastyczność i wykorzystanie wydajnych narzędzi mogą pomóc zatrzymać dobrych pracowników w dłuższej perspektywie oraz zwiększyć zarówno produktywność, jak i innowacyjność.

Tylko cztery ze 100 największych firm rodzinnych, dla których dostępne są aktualne dane, musiały zaakceptować spadek sprzedaży. Po boomie związanym z koronawirusem technicy medyczni Dräger (-9 procent), Vorwerk (-6 procent) i Hubert Burda Media (-1 procent) mieli trudny rok. Liderami wzrostu w 2022 roku są: Gebrüder Heinemann (+81 procent), Brose (+39 procent), Kostal (+38 procent), SEW-Eurodrive (+35 procent), Sixt (+34 procent) i Wacker Chemie (+32 procent). proc.) – czyli relatywnie więcej średnich firm rodzinnych.

Prof. Dr. Mark K. Binz jest starszym partnerem w kancelarii prawnej Binz & Partner o tej samej nazwie, która specjalizuje się w doradztwie dla firm rodzinnych. Jest przewodniczącym rady nadzorczej Fielmann AG od wejścia firmy na giełdę w 1994 roku i zasłynął w rozwiązywaniu trudnych konfliktów akcjonariuszy, takich jak Voith, Haribo, Tönnies, a ostatnio Tengelmann.

Liczba pracowników w 100 największych niemieckich firmach rodzinnych wzrosła w 2022 roku o 3 procent do 4,7 miliona pracowników. „Luka między wzrostem sprzedaży a wzrostem zatrudnienia wskazuje na znaczny wzrost wydajności, ale także wąskie gardła na rodzimym rynku w rekrutacji odpowiedniego personelu, zwłaszcza sprawdzonych specjalistów”, wyjaśnia Binz, który przewodniczy radzie nadzorczej notowanej na giełdzie sieci optycznej Fielmann.

Podobnie jak w przypadku liczby pracowników, zmiany w wynikach operacyjnych w 2022 roku są niewielkie. 45 z badanych firm rodzinnych podaje EBIT. Wynik dodany pozostał prawie niezmieniony i wyniósł około 74 miliardów euro. 25 firm było w stanie zwiększyć zysk operacyjny, 18 zarobiło mniej. Tylko dwie firmy – Dräger i Eberspächer – odnotowały straty. „Duże firmy rodzinne zarobiły dobre pieniądze w 2022 r. Daje im to swobodę finansową do inwestowania w przyszłe tematy, takie jak cyfryzacja, zrównoważony rozwój i sztuczna inteligencja” – mówi Binz.

Ocenę stabilności finansowej potwierdza również analiza wskaźników kapitałowych. Dostępne są dane za 2022 r. dla 48 przedsiębiorstw. Średnia to imponujące 42 procent, o dwa punkty więcej niż rok wcześniej. Tylko cztery firmy – Metro , Eberspächer, Werhahn (2021) i Ceconomy – mają wskaźnik kapitału własnego poniżej 20 procent, a Metro

zwiększyło wskaźnik kapitału własnego z 14 procent do 18 procent w zeszłym roku. „Wysokie wskaźniki kapitału własnego świadczą o solidnym planowaniu finansowym dużych firm rodzinnych. W ekonomicznie i geopolitycznie niepewnych czasach rezerwy stanowią namacalną przewagę strategiczną”, mówi Binz.

Polecane artykuły
Aktualnoście-commerceKLMWiadomości

KLM jako pierwszy używa elektrycznych ciężarówek-chłodni

AktualnościCheck PointcyberatakiWiadomości

Hakerzy zagrożeniem dla polskich i europejskich banków

Aktualnoście-commerceWiadomości

Jakie dokumenty są potrzebne do wnioskowania o kredyt?

Aktualnoście-commerceWiadomości

Wyroby czekoladowe znacznie droższe niż rok temu

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *