Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościEkologiaWiadomości

Duży hałas wokół małych prywatnych odrzutowcach

Nie ma kolejki przed stanowiskiem odprawy w głównym terminalu lotniska i przed punktem kontroli bezpieczeństwa, nie musisz dzielić samolotu ze 180 współpasażerami. Nie ma wątpliwości, że podróż jest przyjemna dla pilota prywatnego odrzutowca. Z drugiej strony działanie odrzutowców wcale nie jest przyjemne dla klimatu – kontrują ekolodzy. Ponadto mieszkańcy okolic lotnisk narzekają na dodatkowy hałas, gdy bardzo niewielu pasażerów małych samolotów zapewnia większą liczbę startów i lądowań zamiast wsiadania do pociągu lub, jeśli to konieczne, dużych samolotów.

Po długiej debacie na temat negatywnych konsekwencji regularnych lotów, ostatnio w centrum uwagi znalazły się małe samoloty. Aktywiści „Ostatniej generacji” pomalowali sprayem odrzutowce na pomarańczowo. Lewicowy przewodniczący Martin Schirdewan nazwał samoloty „zabawkami superbogaczy”, które wypadły z czasu w czasach załamania klimatu. Zdjęcia lidera partii CDU Friedricha Merza, który zeszłej jesieni przyleciał małym odrzutowcem na ślub lidera FDP Christiana Lindnera, podsyciły debatę. Krytycy postrzegają jako promyk nadziei, że lotnisko Amsterdam-Schiphol, które miało poważne problemy podczas rozruchu po koronawirusie, chce w przyszłości ograniczyć ruch prywatnych odrzutowców. W Düsseldorfie sąsiedzi z lotniska proszą o coś podobnego.

W Niemczech debata jest głośna, ale większość ruchu odbywa się gdzie indziej. Twierdzą odrzutowców w Europie jest Francja. Według danych dostawcy danych lotniczych WingX, w zeszłym roku wystartowało tam prawie 95 000 samolotów prywatnych i biznesowych – o około 21 000 więcej niż w bardziej zaludnionych Niemczech. To, że Wielka Brytania wyprzedza również Republikę Federalną Niemiec w rankingu krajów o największej liczbie startów, wynika z faktu, że brytyjskie lotniska są często punktem startowym długich lotów odrzutowych przez Atlantyk.

Francja zajmuje również czołowe miejsce na liście najczęściej obsługiwanych tras. Cztery najbardziej ruchliwe trasy odrzutowców w Europie są połączone ze startem lub lądowaniem we Francji. W pierwszej dziesiątce opublikowanej przez Europejskie Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (EBAA) znalazło się łącznie siedem tras rozpoczynających się lub kończących na lotniskach w kraju. Lokalne lotniska w ogóle nie pojawiają się na tej liście.

Można zauważyć, że duże samoloty i małe odrzutowce często korzystają z różnych lotnisk, więc nie wchodzą sobie w drogę na płytach postojowych. W pobliżu Paryża loty prywatne i służbowe rozpoczynają się głównie w Le Bourget. W okolicach Londynu odrzutowce częściej można zobaczyć na pasach startowych w Farnborough, Luton i Biggin Hill niż na Heathrow i Gatwick. Zakaz odrzutowców na dużych lotniskach prawdopodobnie spowoduje, że więcej osób przeniesie się na małe pasy startowe. Według stowarzyszenia lotnictwa biznesowego GBAA w Republice Federalnej Niemiec jest 225 miejsc lądowania, a stowarzyszenie portów lotniczych ADV ma wśród swoich członków 21 międzynarodowych portów lotniczych.

W Niemczech jedna z najczęściej używanych tras odrzutowych prowadzi bezpośrednio na wakacyjną wyspę Sylt. Małe odrzutowce wykonały w zeszłym roku 508 lotów między Hamburgiem a Morzem Północnym. Odległość w linii prostej to mniej niż 180 kilometrów – liczba, którą chętnie wykorzystują krytycy tego ruchu. Stowarzyszenie GBAA opiera się wrażeniu, że prywatne samoloty są wykorzystywane wyłącznie do lotów rekreacyjnych: „Większość tych lotów służy naszym globalnie połączonym firmom, aby mogły szybko reagować, stabilizować łańcuchy dostaw i produkcji oraz być w stanie przestrzegać umów serwisowych. “

W całej Europie większość z 57,4 procent wszystkich operacji odrzutowych przypada na loty komercyjne. Przede wszystkim oznacza to, że lot jest obsługiwany przez komercyjnego dostawcę, a nie że następuje ważne spotkanie biznesowe. Jednak duża liczba lotów niekomercyjnych obejmuje również loty, w przypadku których właściciel odrzutowca sam siedzi w kokpicie – i ewentualnie podróżuje na umówione spotkanie. Co siódmy lot odrzutowcem służy celom medycznym, wojskowym lub politycznym. 

Ale jest to równie pewne: małe samoloty biznesowe i prywatne stanowią jedynie ułamek ruchu lotniczego, którego wielkość jest nieco przeszacowana w świetle toczących się debat. Federalny Urząd Statystyczny odnotowuje wagę samolotu przy każdym starcie i każdym lądowaniu. A wyższe klasy wagowe powyżej 25 ton, które obejmują samoloty pasażerskie od Boeinga 737 po Airbusa A380, odpowiadają za 89 procent wszystkich operacji lotniczych. Większość używanych w Europie małych odrzutowców waży od 5,7 do 25 ton, samoloty o tej masie odpowiadały za 4 proc. startów i lądowań. Odsetek ten spadł z biegiem lat, ale wynika to z faktu, że regularny ruch lotniczy wzrósł. 

Organizacja ochrony środowiska Transport & Environment napomina w szczególności emisje z małych samolotów. A jeśli chodzi o emisję CO2 na pasażera i kilometr, odrzutowce wypadają słabo. Cessna Citation Excel, z około 122 000 operacji lotniczych w 2022 r., najczęściej używanym modelem w Europie, emituje 14 razy więcej CO2 na pasażera przewożonego na kilometr niż Airbus A320. Model PC-12 szwajcarskiego producenta Pilatus – z około 117 000 ruchów w locie, drugi najczęściej używany – jest uważany za unikacza emisji, nawet jeśli wartości A320 pozostają daleko. Transport & Environment często zaleca pociąg jako przyjazną dla klimatu alternatywę z najmniejszą ilością dodatkowego czasu, ale w niektórych przypadkach także regularnym lotem.

Z drugiej strony lobby lotnictwa biznesowego prosi o cierpliwość, mówiąc, że podróż odrzutowcem to „inkubator innowacji i technologii dla szeroko pojętej branży lotniczej”. Zakazy są szkodliwe, nowe technologie dla bardziej przyjaznego dla środowiska latania byłyby najpierw stosowane w małych samolotach i byłyby przenoszone do lotnictwa komercyjnego. 

 

Polecane artykuły
AktualnościAppleWiadomości

W Irlandii Apple odnotowało w zeszłym kwartale zysk w wysokości 14,7 miliarda USD

AktualnościChinyinnowacjeWiadomości

Chiński indeks innowacyjności wzrósł o 6,0%

Air FranceAktualnościWiadomości

Air France poleci do Orlando

AktualnościWiadomości

mBank zależny od Commerzbanku znów osiąga zyski

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *