Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

BankiFinanseGospodarkaWiadomościZarządzanie

Dobre wiadomości dla polskiej gospodarki

Firmy w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej przewidują wzrost przychodów i zatrudnienia

Średnie i duże firmy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej patrzą optymistycznie w przyszłość. Większość z nich spodziewa się wzrostu przychodów, a duża część planuje zwiększenie zatrudnienia w 2015 roku. Jak wynika z najnowszego raportu KPMG, dla przedsiębiorstw w Polsce jednym z najważniejszych czynników rozwoju pozostaje eksport. Mimo stosunkowo dobrych nastrojów wiele firm dostrzega bariery, które mogą hamować ich rozwój. Podwyższenie podatków, niekorzystne zmiany w regulacjach prawnych oraz zaostrzona konkurencja to niektóre z najczęściej wymienianych przeszkód, z którymi zmagają się badane przedsiębiorstwa.
Dobra koniunktura w regionie, polskie firmy liczą na eksport
Z badania KPMG, w którym wzięło udział blisko 500 średnich i dużych firm z Polski, Czech, Słowacji, Węgier, Rumunii i krajów bałtyckich („CEE8”), wynika, że w 2015 r. w Polsce 72% respondentów spodziewa się wzrostu przychodów swoich firm, nieco mniej niż we wszystkich pozostałych krajach (79%). Zwiększenie zatrudnienia w przyszłym roku planuje 43% badanych firm w Polsce i 39% w regionie, natomiast udział respondentów przewidujących zmniejszenie liczby pracowników jest niewielki – wynosi odpowiednio 14% i 11%.
Prognozy badanych firm dotyczące zmiany zatrudnienia w 2015 r.
Respondenci z Polski, zapytani o kluczowe plany ich firm w najbliższej przyszłości, na pierwszym miejscu wymienili ograniczenie kosztów (57%), a na drugim zatrzymanie dobrych pracowników (51%). Tymczasem w przypadku większości badanych krajów respondenci znacznie częściej wymieniali zatrzymanie dobrych pracowników niż redukcję wydatków (69% wobec 47% respondentów we wszystkich państwach „CEE8”).
Cele i działania, które w obecnych warunkach ekonomicznych są dla badanych firm najważniejsze
Do najważniejszych celów dla polskich przedsiębiorstw należą także rozwój nowych produktów (51%) oraz poszukiwanie nowych kierunków eksportu (49%). W żadnym z pozostałych krajów objętych badaniem odsetek firm, dla których ekspansja na nowe rynki za granicą jest celem o najwyższej randze, nie był tak duży (średnia dla „CEE8” – 25%).
Wyniki badania pokazują, że dla wielu przedsiębiorstw w Polsce eksport pozostaje bardzo ważnym czynnikiem stymulującym rozwój. Spośród respondentów spodziewających się wzrostu przychodów blisko połowa uważa, że jednym z głównych źródeł lepszych wyników będzie większa sprzedaż na rynkach zagranicznych, zaś niecałe 40% widzi szanse w rosnącym rynku krajowym. Zorientowanie na eksport dotyczy przede wszystkim firm, które już teraz są obecne na rynkach zagranicznych. Wśród nich aż 70% dostrzega w eksporcie ważne źródło wzrostu, zaś w popycie wewnętrznym – jedynie 30% – tłumaczy Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Największe bariery to wzrost podatków, zmiany w prawie i zaostrzona konkurencja.
Firmy, które wzięły udział w badaniu KPMG, zostały także poproszone o wskazanie największych barier, które mogą ograniczyć ich rozwój do końca 2015 r. W całej Europie Środkowo-Wschodniej do najczęściej wymienionych przeszkód należą m.in. niekorzystne działania rządu. Polska nie stanowi pod tym względem wyjątku. Blisko połowa respondentów w naszym kraju obawia się wzrostu obciążeń podatkowych, natomiast 43% badanych firm uważa, że istotnym czynnikiem hamującym ich rozwój będą inne zmiany regulacji prawnych, działające na niekorzyść przedsiębiorców. Ten sam odsetek respondentów w Polsce wskazał na zaostrzoną konkurencję pomiędzy firmami.
Główne bariery wzrostu wskazane przez badane firmy
Do najczęściej wymienianych barier należą także wysokie ceny surowców i energii (34% respondentów) oraz słaby popyt na rynku krajowym (31%). Z brakiem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach boryka się jedna piąta firm w Polsce, jednocześnie tylko 10% skarży się na zbyt wysokie koszty wykwalifikowanej siły roboczej.
Biznes oczekuje inwestycji w edukację i innowacje. Zapytani o priorytetowy obszar, na którego rozwój rząd powinien w najbliższych latach przeznaczyć większe środki, respondenci we wszystkich badanych krajach najczęściej wymieniali oświatę, naukę i rozwój innowacyjności. W Polsce takiej odpowiedzi udzieliło 36% firm, na kolejnych miejscach uplasowały się obrona (15%), polityka demograficzna (15%) oraz system opieki zdrowotnej (11%).
Firmy zdają sobie sprawę z tego, że podstawą dalszego rozwoju naszej gospodarki jest podniesienie jej innowacyjności. Dotychczas na rynkach zagranicznych konkurowaliśmy przede wszystkim niższymi kosztami pracy, jednak w dłuższej perspektywie przedsiębiorstwa w Polsce i w całej Europie Środkowo-Wschodniej muszą stawiać na nowatorskie produkty i usługi. Od państwa oczekują stworzenia odpowiednich warunków, które będą sprzyjać rozwojowi innowacyjności. Do tego należy również nowoczesny system edukacji, kształcący pracowników i naukowców zdolnych do stworzenia i zastosowania w praktyce nowatorskich rozwiązań – tłumaczy Leszek Wroński, partner, szef usług doradczych w KPMG w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Priorytetowe obszary, w których rząd powinien zwiększyć wydatki publiczne w latach 2015-2018
Zgodnie z wynikami raportu KPMG, odsetek firm, które oczekują przede wszystkim większych inwestycji w infrastrukturę – wynosi zaledwie 8%. We wszystkich krajach „CEE8” udział ten wynosi 15%, jedynie w Czechach i Rumunii jest on znacznie większy.
W Polsce jedna dziesiąta respondentów uważa, że priorytetowym działaniem rządu powinna być promocja kraju zagranicą, podczas gdy w pozostałych państwach taką opinię wyraziła znikoma część firm. Duże znaczenie eksportu dla przedsiębiorstw w Polsce powoduje, że reklama polskich produktów i usług w ramach kampanii promocyjnych jest dla nich szczególnie istotna.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Jak Rihanna została miliarderką – bez nowej muzyki

AktualnościWiadomości

Urządzenia sieciowe powinny stać się bezpieczniejsze

AktualnościWiadomości

Ikea odnotowuje znaczny spadek sprzedaży

AktualnościITWiadomości

TikTok firmy ByteDance likwiduje setki miejsc pracy

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *