Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

CSR i odpowiedzialne strategie biznesowe nie tylko dla dużych

Nie mamy czasu”, „jesteśmy za mali”, „nasza branża temu nie sprzyja” – to jedne z pierwszych reakcji firm z sektora MSP, pytanych o strategię CSR. – CSR to naturalny krok dla firmy, która osiągnęła dojrzałość rynkową, niezależnie od jej rozmiaru i branży – przekonują tymczasem przedstawiciele tych przedsiębiorstw, które zdecydowały się na świadomą działalność społeczną. Przykłady pokazują, że takie działania mogą doskonale wpisać się także w strategię MSP z branży technologicznej i wspierać m.in. rozwój myśli inżynierskiej czy przemysłu 4.0.

Wielkie koncerny od dawna dostrzegają znaczenie, jakie ma dla budowania wartości firmy aktywne uczestnictwo w życiu społecznym (CSR, ang. corporate social responsibility, pol. społeczna odpowiedzialność biznesu). Jednak nie tylko znane i duże marki podejmują aktywność na tym polu. Mimo, iż wśród znacznej części firm z sektora MSP wciąż jeszcze pokutuje przekonanie, że CSR to raczej domena dużych, biznesowych graczy, świadomość w tym względzie zaczyna się zmieniać.

CSR – podstawy

Podstawowe obszary, które obejmuje CSR są istotne z punktu widzenia każdej firmy, niezależnie od jej wielkości i branży, w której działa. Fundamentem jest przestrzeganie zasad uczciwych praktyk rynkowych, terminowej regulacji zobowiązań finansowych, dbania o środowisko, zapewniania godnych miejsc pracy czy prowadzenia dialogu z lokalną społecznością.

– Działalność społecznie odpowiedzialna to naturalny i oczywisty krok dla przedsiębiorstwa, które osiągnęło dojrzałość rynkową, niezależnie od jego rozmiaru. Mimo tego, niewiele lokalnych firm należących do sektora MSP decyduje się szerzyć tę ideę i m.in. opublikować raport CSR. To raczej domena dużych, globalnych korporacji. Chcemy zainspirować i wyznaczyć nowy trend. Taki raport pozwala poznać firmę od środka, jej kulturę organizacyjną i to, jakie wartości wyznaczają nasze biznesowe działania – mówi Stefan Życzkowski, prezes ASTOR, firmy zajmującej się automatyką, robotyką i IT dla przemysłu.

Odpowiedzialność w wymiarze strategii

Wraz z początkiem 2016 roku ASTOR opublikował kolejny już Raport Społeczny, będący podsumowaniem działań CSR w latach 2013-2015. Dokument opisuje m.in. standardy obsługi klienta, politykę środowiskową, politykę personalną, a także szereg inicjatyw charytatywnych i edukacyjnych, w które angażuje się przedsiębiorstwo. Większość z tych działań wpisuje się w wizję firmy, jaką jest koncentracja na tym, aby polska myśl inżynierska była szanowana w Polsce i na świecie, a także szerzenie idei przemysłu 4.0. Realizacji tego celu służą zarówno działania wewnętrzne jak i zewnętrzne. Wśród nich można wymienić takie jak m.in. współpraca ze szkołami i uczelniami technicznymi, wyposażanie uczelnianych laboratoriów, szkolenie studentów, organizacja konkursu na najlepszą pracę dyplomową czy wspieranie rozwoju kompetencji inżynierskich, m.in. poprzez zaangażowanie w konkurs „Liderzy inżynierii poniżej czterdziestki”.

Najpierw działania, potem raporty

Jak pokazują takie przykłady, dobrze zaplanowana strategia w sektorze MSP, uwzględniająca CSR, przekłada się na znaczący rozwój wszystkich pracowników i zespołów, a tym samym – całego przedsiębiorstwa. Tymczasem jeszcze kilka, kilkanaście lat temu pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu kojarzyło się w Polsce tylko z przejściowym trendem. Politykę CSR najczęściej ograniczano do organizowanych doraźnie akcji pomocy potrzebującym, czy wspierania lokalnych społeczności. Z biegiem czasu firmy zorientowały się jednak, że CSR-u nie da się sprowadzać wyłącznie do doraźnej działalności filantropijnej.

– Działania ad hoc nie wystarczą, by firma zasłużyła sobie na miano marki odpowiedzialnej społecznie. CSR powinien być częścią strategicznego rozwiązania i jako taki nie może być oparty na krótkoterminowych projektach, a na długoterminowej i konsekwentnej strategii, która pozwala wspierać budowanie wartości firmy. Dlatego CSR w przedsiębiorstwie technologicznym rozpoczyna się dużo wcześniej, niż dojdzie do publikacji raportu społecznego. To jeden z fundamentów działania – podsumowuje Renata Poreda, koordynator ds. komunikacji i CSR w ASTOR.

Polecane artykuły
AktualnościCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Polacy planują majówkę i urlop a cyberprzestępcy podszywają się pod Airbnb

AktualnościITWiadomości

Ultimatum Komisji Europejskiej dla Tiktok

AktualnościWiadomości

Mistral planuje pozyskać pięć miliardów dolarów

AktualnościWiadomości

Adidas zachwyca swoich akcjonariuszy

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: