Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościHandelWiadomości

Co wyróżnia dobry supermarket według szefa Rewe

Ceny żywności, marki własne, kasy samoobsługowe i usługi dostaw: W rozmowie z dpa szef Rewe porusza różne tematy – m.in. specjalne zachowania zakupowe w Niemczech. Szef Rewe, Lionel Souque, jest ostrożnym optymistą, jeśli chodzi o rozwój gospodarczy w Niemczech. Jego zdaniem nastroje konsumentów w ostatnim czasie uległy poprawie. „Odkąd inflacja spadła, ludzie znów kupują produkty organiczne. Myślę, że dzieje się tak dlatego, że znów mogą sobie pozwolić na produkty droższe” – powiedział Niemieckiej Agencji Prasowej. W ubiegłym roku, gdy inflacja była wysoka, wiele osób by z tego zrezygnowało. W rozmowie z dpa Souque skomentował inne aktualne tematy. Przegląd:

Co wyróżnia dobry supermarket ? 

„Muszą być tam podstawy, produkty muszą być najwyższej jakości, asortyment musi być różnorodny, obsługa musi być dobra, ceny muszą być odpowiednie, a czystość też jest ważna” – mówi Souque. Wymaga to jak najmniejszej kolejki przy kasie oraz życzliwych i kompetentnych pracowników. „To brzmi łatwo, ale robienie tego od poniedziałku do soboty i od wczesnych godzin porannych do późnych godzin nocnych na wszystkich rynkach w Niemczech jest trudniejsze, niż myślisz”.

Jak kształtują się ceny żywności ?

Szef Rewe nie spodziewa się ogólnego dalszego wzrostu cen żywności . Możliwe są jednak podwyżki cen poszczególnych produktów. „Nie można zaplanować wszystkich zbiorów. Ponadto na rynku światowym mają miejsce zmiany cen surowców, takich jak kakao i sok pomarańczowy, a ostatnio ceny surowców gwałtownie wzrosły”. Ceny innych produktów spadły. Dlatego trudno jest wiarygodnie stwierdzić, jak sytuacja ogólnie się rozwija. Według Souque ceny w Rewe już średnio nie rosły, ale raczej spadły. 

Jak Rewe reaguje na popularność własnych marek?

Od pewnego czasu konsumenci coraz częściej podczas zakupów zwracają się w stronę tańszych marek własnych detalistów. „Inflacja sprawiła, że ​​wiele osób zaczęło od nowa. Zauważyli, że jakość i cena są dobre, i teraz pozostają lojalni wobec produktów” – mówi Souque. Rewe rozszerzyło asortyment marek własnych. „Rozszerzyliśmy naszą podstawową markę cenową „Tak” z 600 do ponad 1200 artykułów” – mówi szef Rewe. Według firmy przeciętny sklep Rewe ma w swoim asortymencie około 15 000 artykułów, z czego około jedna trzecia to marki własne. Ich udział w sprzedaży wzrósł ostatnio bardziej niż udział marek producentów, mówi Souque.

Markowe artykuły nadal pozostają ważne dla sieci supermarketów, aby wyróżnić się na tle dyskontów. Szef Rewe chciałby, aby duzi producenci żywności byli bardziej kreatywni w swoim rozwoju. „Markowe produkty muszą mieć wartość dodaną. Ludzie nie są skłonni płacić podwójnie tylko ze względu na markę. Oczekują, że produkt będzie lepiej smakował, był zdrowszy lub oferował coś nowego”. Z jego punktu widzenia brakuje ducha innowacyjności. Dlatego też nowe, ekscytujące produkty częściej pochodzą od małych firm lub start-upów. „Spodziewam się, że duże korporacje ze swoimi ogromnymi centrami innowacji wprowadzą na rynek kilka ciekawych, nowych rzeczy. Klienci będą z tego powodu zadowoleni” – mówi Souque.

Czy w Niemczech ludzie robią zakupy inaczej?

Souque urodził się we Francji. Czy zachowanie konsumentów tam różni się od tego tutaj? „Ludzie w Niemczech podczas zakupów są bardzo wrażliwi na cenę, bardziej niż w innych krajach. Dzieje się tak dlatego, że rynek niemiecki charakteryzuje się dużą liczbą rabatów” – mówi. „Wiele osób w Niemczech nie ma problemu z zapłaceniem trzech euro za espresso, ale gdy ser kosztuje 10 centów, staje się to trudne”. Według szefa Rewe w ostatnich latach w Niemczech wiele się zmieniło. Coraz więcej osób interesuje się gotowaniem i zdrowym odżywianiem, składnikami i dobrostanem zwierząt. Wiele osób jest również skłonnych wydać więcej pieniędzy na jakość i zrównoważony rozwój.

Co dalej z kasami samoobsługowymi?

Można je już znaleźć w wielu supermarketach, a w przyszłości Rewe chce w jeszcze większym stopniu postawić na kasy samoobsługowe. „Do końca roku chcemy zwiększyć liczbę wyposażonych w nie supermarketów z nieco ponad 1000 do 1800. Wtedy prawie połowa naszych sklepów będzie posiadała kasy samoobsługowe. W ciągu najbliższych lat na pewno będzie ich więcej, – powiedział Souque. Kasy samoobsługowe działały dobrze i korzystała z nich jedna czwarta klientów.

Z jego punktu widzenia tzw. systemy kas samoobsługowych, za pomocą których klienci sami skanują swoje towary, mają jedną zasadniczą zaletę: „Kasy oszczędzają czas. Nikt nie chce czekać w kolejkach w supermarkecie”. Zwykłe kasy fiskalne nadal będą istniały, ale ich liczba zostanie zmniejszona. „Dla nas nie chodzi o redukcję etatów, ale raczej o zapewnienie naszym pracownikom więcej czasu na to, co ważne: kontakt z klientami i konserwację półek” – mówi Souque.

Co Rewe planuje zrobić ze swoją usługą dostawy?

Rewe zaopatruje w żywność gospodarstwa domowe w 90 miastach, sieć supermarketów jest liderem rynku w tym obszarze. Konkurenci tacy jak Picnic obecnie szybko się rozwijają i zwiększają presję na firmę. Souque może sobie wyobrazić rozszerzenie usługi dostawy, jeśli tego chcą klienci. Jednak zarabianie pieniędzy na dostarczaniu żywności jest trudne. Pracownicy musieliby przejąć obowiązki, którymi w przeciwnym razie zajmowałby się klient, takie jak wybór produktów na rynku i transport. 

„Dostawa może zająć pracownikom ponad 30 minut, ale ceny sprzedaży są takie same jak na rynku” – mówi Souque. Asortyment żywności w Niemczech i tak jest stosunkowo niewielki. Znajduje to również odzwierciedlenie w niskiej rentowności sprzedaży wynoszącej od jednego do trzech procent. Dlaczego Rewe nadal oferuje tę usługę? Chcą dać klientom możliwość robienia zakupów tak, jak chcą. „Inwestujemy w relacje z klientami i wizerunek” – mówi Souque.

dpa
Polecane artykuły
Air FranceAktualnościWiadomości

Air France ogłasza plany na zimę

Aktualnościataki cyberCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoITWiadomości

Potrójne zabezpieczenie z Check Point SASE: Nowa ochrona cyfrowej granicy

AktualnościWiadomości

Zatrzymajmy seniorów na ich stanowiskach pracy

AktualnościWiadomości

Inflacja zapewnia silny wzrost sprzedaży w sektorze rzemiosła

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły