MSZ Chin: Chiny są gotowe do długoterminowej współpracy z UE

AktualnościWiadomości

Chmura z własnym IQ

Sztuczna inteligencja coraz mocniej przenika do świata dedykowanych biznesowi usług IT. Abstrahując od coraz bardziej inteligentnych chatbotów, przewidywania popytu na produkty i usługi, a nawet automatycznego inwestowania na giełdach, warto się zastanowić, co jeszcze może nam zaoferować jej połączenie z chmurą obliczeniową.

To oczywiście nie jest żadne wybieganie w przyszłość ani prognozowanie możliwości, jakie stoją za mariażem chmury i AI. To dzieje się już dzisiaj, a doskonałym potwierdzeniem tej tezy jest istnienie dedykowanego rynku inteligentnych rozwiązań w chmurze. Cloud AI Market, gdyż tak określają go firmy analityczne, ma przed sobą wręcz imponujące perspektywy wzrostowe. Zgodnie z danymi Mordor Intelligence w ubiegłym roku był on wart 5,2 mld dol. Do 2025 r. ma jednak zwiększyć się blisko trzykrotnie, osiągając poziom 13,1 mld dol., notując w tym okresie roczny przyrost o wartości 20 proc.

To z pewnością daje do myślenia i uświadamia, że usługi chmurowe „napędzane AI” będą obszarem rozwiązań wartym śledzenia ze szczególną uwagą. Już dziś nie brakuje zresztą przykładów skuteczności tego połączenia, nie tylko w automatycznej analityce ogromnych zbiorów danych – dodaje Marcin Zmaczyński, Head of Marketing CEE w Aruba Cloud.

Analityka na sterydach

Jednym z kluczowych wniosków wynikających z opracowania McKinsey „Notes form the AI frontier: Applications and value of deep learning” jest ten, że potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji waż 19 sektorach światowej gospodarki jest o co najmniej 30 proc. większy niż jakichkolwiek innych znanych technik automatyzacji procesów. Wśród nich nie zabrakło takich, gdzie procent ten rósł do 80–90, tak jak choćby w przypadku branży motoryzacyjnej, wydobywczej, handlowej czy w transporcie i logistyce.

Co więcej, wspomniana firma doradcza przeanalizowała aż 400 konkretnych przykładów użycia AI w poszczególnych obszarach działania firm i instytucji. Wniosek? Sztuczna inteligencja była niedościgniona w przypadku aż 70 proc. z nich.

Warto zauważyć, że doskonałym testerem prawdziwych możliwości AI jest zwykle jej zdolność do analizowania i przeszukiwania wielkich i zróżnicowanych źródeł danych, pochodzących z różnych okresów, i odnajdowania w nich konkretnych korelacji w błyskawicznym tempie. Dzięki temu nic nie przewidzi nam szybciej m.in. potencjalnej awarii na linii produkcyjnej, zainteresowania danym produktem w najbliższym czasie czy wskazania, które trasy dostarczania przesyłek będą szybsze i bardziej optymalne kosztowo. Biorąc pod uwagę, że firmy coraz częściej stają się przedsiębiorstwami typu Cloud Born, czyli od podstaw stawiającymi na przechowywanie danych w chmurze, ze względu na znacznie niższe koszty i pełną przewidywalność finansową oraz rosnącą popularność AI, „związek” ten już na pierwszy rzut oka ma ogromne szanse być udany i długotrwały – przekonuje Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.

Według Gartnera do 2022 r. usługi chmury publicznej będą naturalnym ekosystemem aż 90 proc. globalnych danych i podstawą innowacji w analityce. Już dziś znaczna liczba firm odchodzi od pilotażu wdrażania rozwiązań AI do ich realnego użytkowania w wielu obszarach swojego działania, oddając jej coraz więcej odpowiedzialności za często kluczowe procesy. Do końca 2024 r. już trzy czwarte przedsiębiorstw wykona takich ruch, zwiększając jednocześnie liczbę procesowanych informacji (strumieni danych) pięciokrotnie. To jeden z zasługujących na podkreślenie sygnałów zwiastujących zwrot w stronę bardziej „samodzielnych” środowisk i systemów IT.

Autonaprawa

Marzeniem niejednego kierowcy było z pewnością posiadanie auta, które w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek awarii wyświetla na ekranie komputera pokładowego np. taki komunikat: „Wystąpiła awaria układu chłodzenia. Przechodzę w tryb naprawiania, do gotowości ponownego ruszenia w trasę zostały trzy minuty”. Oczywiście brzmi to jak totalna abstrakcja, ale jest trafnym zilustrowaniem tego, jak AI i chmura pozwalają na tworzenie „samoobsługowych” rozwiązań IT, wykraczając poza samą analitykę czy prognozowanie. Konkretnym przykładem takiego narzędzia może być autonomiczna, chmurowa baza danych. Taka, która dzięki zdolności machine learningu potrafi nie tylko samoczynnie zarządzać swoimi rekordami, lecz także właśnie naprawiać się w przypadku, gdy odnajdzie błąd swojego działania, czy sama się aktualizować do lepszych wersji. Poszukując także potencjalnych luk mogących być wykorzystanymi przez cyberprzestępców i „łatając” je.

To zaledwie jeden z przykładów rozwiązania zdolnego do funkcjonowania w pełni autonomicznym trybie. Z łączenia cloud computingu i AI z czasem otrzymywać będziemy coraz więcej rozwiązań zdolnych do zwiększania autonomii całych rozległych systemów IT przedsiębiorstw. To drugi aspekt funkcjonalności Cloud AI, poza błyskawiczną analityką wspomagającą procesy operacyjne, produkcyjne czy marketingowe – stwierdza Marcin Zmaczyński z Aruba Cloud.

AI On Demand

Według ostatniego badania Synergy Research poszczególne rynki usług chmurowych już teraz notują wzrosty co najmniej o 10–40 proc., a roczne wydatki z nimi związane mają się podwoić już wciągu czterech lat. Do wspominanych rozwiązań w obliczu coraz mocniejszego zacieśniania się związku cloud computingu ze sztuczną inteligencją dołącza więc właśnie kolejne. Jedną z nich jest AI as a Service (AIaaS). Dotąd przedsiębiorstwa chcące robić prawdziwy użytek z możliwości sztucznej inteligencji musiały uruchamiać długotrwałe i angażujące duże budżety projekty wdrożeniowe. Sytuacji nie pomagał także niedostatek specjalistów IT z tego obszaru. Z pomocą przychodzi więc chmura i udostępniane za jej pośrednictwem funkcjonalności sztucznej inteligencji, wynajmowane tak jak serwery czy przestrzeń dyskowa, bez konieczności posiadania know-how, inwestowania w infrastrukturę czy wykwalifikowanych ekspertów.

Dzięki temu dostęp do potencjału AI znajdzie się w zasięgu nie tylko dużych przedsiębiorstw i korporacji, lecz także mniejszych podmiotów oraz start-upów, które także będą mogły pozwolić sobie na przyspieszanie wszystkich operacji i większą autonomię swojego środowiska IT. I jestem przekonany, że możliwość ta znajdzie liczną grupę zainteresowanych, szczególnie z tej ostatniej grupy. Podobnie jak to jest w przypadku tradycyjnych rozwiązań chmurowych, które nierzadko przez eliminację ogromnych kosztów własnej infrastruktury IT dają mikroprzedsiębiorcom zielone światło do podbijania rynku – podsumowuje Marcin Zmaczyński.

opr. Wojciech Gryciuk

——————————

Usługi Aruba Cloud można w prosty i intuicyjny sposób wycenić zależnie od specyficznych potrzeb każdego przedsiębiorstwa, z poziomu kalkulatorów, uwzględniających rozliczanie stawki godzinowej, dostępnych na www.arubacloud.pl

——————————

Aruba Cloud, dostosowując swoje portfolio do oczekiwań rynku, oferuje m.in. rozwiązanie DBaaS (Database as a Service), czyli bazy danych dostarczane w wygodnym i zoptymalizowanym kosztowo modelu usługowym.

———————————–

Rozwiązaniem dedykowanym start-upom, szukającym optymalnych i profilowanych pod kątem swojej działalności rozwiązań na pełną infrastrukturę IT, jest Aruba Cloud Startup. W ramach inicjatywy powstał program „We START you UP”. To rozwiązanie stworzone z myślą o wspieraniu młodych przedsiębiorców, którzy chcą rozwijać technologicznie swoje innowacyjne projekty. Jego uczestnicy mogą otrzymać doładowanie konta w Aruba Cloud na maksymalną kwotę 200 tys. zł, pomoc techniczną oraz wiele korzyści wspomagających działania firmy na rynku. Więcej informacji o programie na http://www.arubacloud.pl/startup.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Dlaczego szefowie sabotują kariery?

AktualnościWiadomości

MSZ Chin: Chiny są gotowe do długoterminowej współpracy z UE

AktualnościWiadomości

Alphabet, spółka macierzysta Google, najwyraźniej łamie prawo UE

AktualnościITWiadomości

Klienci mają problemy ze strategią SAP AI

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *