Powszechne stosowanie generatywnej sztucznej inteligencji w biznesie, poziom inwestycji oraz oparte na niej innowacje mogą zadecydować o gospodarczej pozycji krajów i regionów na arenie międzynarodowej. SAS, globalny lider w dziedzinie danych i AI, postanowił sprawdzić aktualny układ sił w tym obszarze. W przygotowanym na zlecenie firmy raporcie przodują Chiny – z GenAI korzysta tam 83 proc. organizacji. Natomiast bardziej dojrzałym podejściem do jej wdrażania wyróżniają się firmy amerykańskie, które częściej integrują inteligentne aplikacje z regularnymi procesami biznesowymi. W krajach europejskich z tej technologii korzysta średnio 47 proc. organizacji, w Polsce 48 proc., co daje nam dziesiąte miejsce wśród wszystkich badanych krajów.
Różnice we wdrażaniu i wykorzystaniu generatywnej sztucznej inteligencji przez przedsiębiorstwa na świecie prezentuje badanie przeprowadzone przez Coleman Parkes na zlecenie SAS, w którym udział wzięło 1600 decydentów z najważniejszych rynków światowych. Respondenci reprezentują różne branże, w tym w bankowości, ubezpieczenia, sektor publiczny, sektor life sciences, opiekę zdrowotną, telekomunikację, produkcję, handel detaliczny, energetykę, zakłady użyteczności publicznej oraz usługi.
Chiny: lider w wykorzystaniu GenAI
Na podium rankingu krajów, w których firmy najczęściej wykorzystują GenAI uplasowały się Chiny, gdzie aż 83 proc. organizacji wdrożyło tę technologię, wyprzedzając Wielką Brytanię (70 proc.) i Stany Zjednoczone (65 proc.). Generatywna AI stosowana jest głównie w działach marketingu, finansowym i prawnym, ale nie brakuje również jej zastosowań w IT, produkcji czy HR. Co więcej, ponad połowa (51 proc.) chińskich pracowników przyznaje, że korzysta z niej codziennie, 27 proc. raz w tygodniu, a 12 proc. raz w miesiącu. 92 proc. organizacji korzystających lub planujących korzystać z GenAI chce dalej inwestować w tę technologię.
Jednocześnie raport wskazuje na różnice między stosowaniem GenAI, a jej pełnym wdrożeniem, integrującym tę technologię w regularne procesy biznesowe. W tej klasyfikacji to USA mogą pochwalić się bardziej dojrzałym podejściem (24 proc. vs 19 proc. w Chinach), zostawiając Europę daleko w tyle (7 proc.).
„W przypadku każdej nowej technologii organizacje muszą przejść przez fazę odkrywania, oddzielając szum medialny od rzeczywistości, by zrozumieć złożone aspekty wdrażania jej w przedsiębiorstwie. Osiągnęliśmy ten moment z generatywną sztuczną inteligencją” – powiedział Bryan Harris, wiceprezes wykonawczy oraz dyrektor ds. technologii w SAS. „Wychodząc z fazy pompowania balonika, teraz najważniejsze jest celowe wdrażanie i dostarczanie powtarzalnych i zaufanych wyników biznesowych z GenAI” – dodaje Harris.
Finanse i telekomunikacja najczęściej sięgają po GenAI
Badanie wskazuje również, jak poszczególne branże plasują się pod względem pełnej implementacji GenAI i wdrażania jej w regularne procesy biznesowe. Jak się okazuje, liderami w tym zakresie są organizacje z sektora finansowego: bankowości (17 proc.) i ubezpieczeń (11 proc.), ale również usług telekomunikacyjnych (15 proc.). Te ostatnie przodują również w rankingu firm, które wykorzystują GenAI na co dzień (29 proc.). Najczęściej z technologii tej korzystają (lub planują korzystać) działy sprzedaży (86 proc.), marketingu (85 proc.), IT (81 proc.), finansów (75 proc.) i produkcji (75 proc.).
Duży potencjał dla sektorów inwestujących w GenAI widzi Sabine VanderLinden, CEO i Venture Partner w Alchemy Crew: „Przyszłość biznesu jest przekształcana przez generatywną sztuczną inteligencję. Integracja GenAI z procesami biznesowymi – od dynamicznego kształtowania profili w marketingu po dokładne wyliczanie wysokości świadczeń ubezpieczeniowych – oferuje niezrównane możliwości w zakresie wydajności, personalizacji i prognozowania. Wykorzystanie tej technologii ma zasadnicze znaczenie w utrzymaniu przewagi na wysoce niepewnym, nieprzewidywalnym i konkurencyjnym rynku”.
Większość uczestników badania potwierdza, że już doświadczyło znaczących korzyści: 89 proc. z nich twierdzi, że GenAI poprawiła komfort i zadowolenie pracowników; 82 proc. przyznaje, że oszczędza koszty operacyjne; a 82 proc. uważa, że poziom utrzymania klientów jest wyższy.
GenAI w Polsce
SAS zadał te same pytania również firmom w Polsce. Wyniki ankiety wskazują, że Polacy chętnie korzystają z dobrodziejstw rozwoju technologii. 48 proc. przedsiębiorstw w naszym kraju wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, a 46 proc. rodzimych organizacji chce wdrożyć GenAI w najbliższych dwóch latach. Tylko 6 proc. Polskich firm w ogóle z niej nie korzysta i nie planuje inwestycji w tym obszarze.
Najczęściej generatywną sztuczną inteligencję w Polsce wykorzystują działy marketingu (47 proc.), sprzedaży (34 proc.) i IT (26 proc.), a planowane są wdrożenia również w obszarach takich jak R&D (60 proc.), produkcja (53 proc.) i finanse (53 proc.).
Warto też zauważyć, że decydenci w Polsce już teraz wskazują na korzyści, które zapewnia GenAI – 73 proc. użytkowników wymienia poprawę efektywności i zmniejszenie kosztów operacyjnych, 64 proc. usprawnienie procesów decyzyjnych i personalizacji relacji z klientami, 62 proc. jest przekonanych, że GenAI zapewni wzrost innowacyjności i konkurencyjności firmy.
„Wyniki badania pokazują, że polskie firmy są otwarte na innowacje i wdrażanie najnowszych rozwiązań GenAI. Wśród wszystkich badanych krajów Polska zajmuje dziesiąte miejsce pod względem wykorzystania Gen AI w biznesie, wyprzedzając takie kraje jak Kanada, Brazylia, Włochy, Belgia, Holandia i kraje skandynawskie. Jednak, podobnie jak w innych regionach, największym wyzwaniem pozostaje kwestia przygotowania do wdrożenia, skutecznego zarządzania i monitorowania tej technologii” – mówi Hana Kvartova, Regional Director, SAS Central Europe.
Wśród polskich respondentów istnieją obawy związane z wykorzystaniem generatywnej sztucznej inteligencji, szczególnie jeśli chodzi o prywatność danych (72 proc. wskazań) i ich bezpieczeństwo (70 proc.), a także wyjaśnialność i dokładność wyników (66 proc.) Niestety, Polska nie wypada też zbyt dobrze jeżeli chodzi o wdrażanie polityk dotyczących GenAI. Tylko 6 proc. badanych wskazało, że ich organizacje w pełni spełniają obecne i zapowiedziane regulacje.
„GenAI ma potencjał, aby znacząco zmienić wiele branż. Firmy muszą jednak upewnić się, że rozwiązania wykorzystujące generatywną sztuczną inteligencję są przejrzyste i oparte na ustalonych zasadach, a decyzje podejmowane przez system można wyjaśnić. Kluczowe jest korzystanie ze sprawdzonych i bezpiecznych narzędzi, które nie tylko gwarantują ochronę i prywatność danych, ale także zapewniają, że algorytmy działają etycznie i uwzględniają aspekt odpowiedzialności organizacji za wykonywane działania” – podsumowuje Hana Kvartova.
W miarę jak organizacje będą kontynuować eksperymenty z GenAI, prawdziwa wartość sprowadzi się do zidentyfikowania jej rzeczywistych przypadków użycia, które zapewnią wymierne korzyści biznesowe. Trzeba zacząć od solidnego, biznesowego uzasadnienia dla wdrożenia GenAI oraz zidentyfikowania konkretnych obszarów i procesów, w których może ona najbardziej pomóc.