
Chiński producent samochodów elektrycznych Evergrande, spółka zależna grupy nieruchomości o tej samej nazwie, powrócił w piątek na giełdę w Hongkongu po ponad 15 miesiącach. Do zamknięcia sesji cena akcji spadła o ponad 60 procent. Giełda zawiesiła handel w kwietniu 2022 r., ponieważ Evergrande NEV wielokrotnie nie był w stanie przedstawić bilansu.
Evergrande NEV rozpoczął rok 2019 od wielkich ogłoszeń. Producent samochodów powinien konkurować z amerykańską firmą Tesla i wyprzedzić ją w ciągu pięciu lat. Trudności finansowe firmy macierzystej również wpędziły córkę w zawrót głowy. Mówi się, że do końca 2022 roku deweloper zgromadził długi w wysokości ponad 300 miliardów euro i przez wiele miesięcy był na skraju bankructwa. W marcu grupa przedstawiła plan restrukturyzacji, którego częścią była oferta dla wierzycieli przekazania im udziałów w jej spółkach zależnych, w tym Evergrande NEV.
Producent samochodów ostatecznie przedstawił dane w środę. W 2021 roku firma odnotowała stratę w wysokości 56,3 mld juanów (7,1 mld euro), w 2022 kolejne 27,6 mld juanów (3,5 mld euro) – równowartość około 10,6 mld euro. Dług na koniec 2022 roku wynosił około 23,2 mld euro. Firma macierzysta również ma obecnie problemy. Mocno zadłużona chińska grupa budowlana odnotowała w latach 2021 i 2022 stratę netto w wysokości równowartości 100 miliardów euro. Zmieniający się świat pracy: nowe priorytety, nowe możliwości. Pokolenie Z kształtuje zmiany strukturalne. Przedsiębiorstwa muszą się dostosować, aby przyciągnąć wykwalifikowanych talentów. Każdy, kto spełnia życzenia, ma przewagę w procesie aplikacyjnym. Przeczytaj więcej tutaj.
Akcje grupy zostały zawieszone w obrocie na giełdzie w Hongkongu od marca 2022 r. W tym samym miesiącu Evergrande poinformowało, że nie będzie w stanie złożyć w terminie zaudytowanego raportu rocznego za 2021 rok. Wcześniej gigant nieruchomości ogłosił, że jego zadłużenie wzrosło do 1,97 biliona juanów (300 miliardów dolarów) i że istnieje ryzyko niewypłacalności.
W 2022 roku dział samochodowy Evergrande rozpoczął produkcję po wielu opóźnieniach, a pierwszy model Hengchi 5 zjechał z linii montażowej. Według firmy do tej pory w Chinach sprzedano 320 egzemplarzy .