Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomości

Branża z największym wzrostem zamówień od 2020 roku

W maju niemiecki przemysł zanotował zaskakująco największy wzrost zamówień od prawie trzech lat ze względu na duży popyt na pojazdy. Zamówienia wzrosły o 6,4 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem, jak poinformował w czwartek Federalny Urząd Statystyczny. Był to najsilniejszy wzrost od czerwca 2020 r., kiedy to nastąpiło pierwsze wyjście z załamania na początku pandemii koronowej. Ekonomiści ankietowani przez Reutera spodziewali się wzrostu, ale tylko o 1,2 proc. Jednak bez dużych zamówień wzrost byłby tylko o połowę mniejszy. W kwietniu liczba nowych klientów wzrosła o 0,2 proc., podczas gdy w marcu spadła o 10,9 proc., najmocniej od kwietnia 2020 r. Rząd federalny, stowarzyszenia biznesowe i ekonomiści nie widzą zatem powodu do euforii.

„W sumie wahające się ostatnio zamówienia stabilizują się” – podkreśliło Federalne Ministerstwo Gospodarki. Mniej wahające się trzymiesięczne porównanie pokazuje, jak trudna pozostaje sytuacja pomimo nieoczekiwanie dobrych wyników: tutaj zamówienia od marca do maja były o 6,1 procent niższe niż w trzech poprzednich miesiącach. „Nadzieje na odwrócenie trendu są wciąż przedwczesne” – ostrzega ekspert ekonomiczny Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (DIHK), Jupp Zenzen .

Wraz z postępującą cyfryzacją wymagania dotyczące wielu zawodów uległy zmianie. Wymagane umiejętności są o wiele bardziej rozległe niż te, których można by się nauczyć na czystym „szkoleniu informatycznym”. Tę rolę odgrywa doskonalenie umiejętności. W Niemczech firmy niechętnie składały nowe zamówienia ze względu na rosnące stopy procentowe, wysokie ceny energii i niepewne perspektywy. „Popyt z zagranicy również pozostaje słaby w związku ze schładzaniem światowej gospodarki” – powiedział Zenzen.

Ekonomiści też nie dają jednoznacznej odpowiedzi. „Na pierwszy rzut oka majowy wzrost zamówień wygląda świetnie” – powiedział główny ekonomista Commerzbanku , Jörg Krämer . „Ale połowa tego wynika z faktu, że duże zamówienia, które zawsze się wahały, wracają do normy”. Jednak trend w nowych transakcjach wykazuje spadek, a firmy zrealizowały również dużą część zamówień, które pozostały w toku podczas kryzysu związanego z koronawirusem. Wiele wskazuje więc na to, że niemiecka gospodarka ponownie się skurczy w drugiej połowie roku. Alexander Krüger z Hauck Aufhäuser Lampe Privatbank jest podobnego zdania: „Słabe globalne otoczenie gospodarcze raczej nie przyczyni się do powstania nowych zamówień. Perspektywy produkcji na drugą połowę roku pozostają niepewne.

Zamówienia krajowe wzrosły w maju o 6,2 proc., podczas gdy popyt za granicą wzrósł o 6,4 proc. Przemysł motoryzacyjny miał szczególnie pozytywny wpływ ze wzrostem o 8,6 procent, a pozostała konstrukcja pojazdów ze wzrostem o 137,1 procent. Ta ostatnia obejmuje budowę statków, pojazdów szynowych, samolotów i statków kosmicznych oraz pojazdów wojskowych. W maju wzrosły nie tylko zamówienia, ale także realna sprzedaż w sektorze przetwórczym: była o 2,7 proc. wyższa niż w poprzednim miesiącu po minus 0,2 proc. w kwietniu.

Branża zależna od eksportu ma trudności z podwyżkami stóp procentowych na całym świecie , które banki centralne wykorzystują do walki z wysoką inflacją. To sprawia, że ​​kredyty na niemieckie hity eksportowe, takie jak pojazdy i maszyny, są droższe, co z kolei wywiera presję na popyt. Ponadto prawie co trzecia niemiecka firma przemysłowa wciąż narzeka na braki materiałowe.

W czerwcu 31,9 proc. ankietowanych zgłosiło wąskie gardła w półproduktach i surowcach. W porównaniu z poprzednim miesiącem majem (35,3 proc.) jest to nieznaczna poprawa, jak poinformował monachijski Instytut Ifo . Zdaniem Klausa Wohlrabe , szefa badań Ifo, rozluźnienie raczej nie złagodzi pogorszenia nastrojów w branży . Chociaż zamówienia mogą być teraz przetwarzane szybciej, wciąż napływa zbyt mało nowych zamówień.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Robert Szustkowski udziela pierwszego wywiadu od lat. UE powinna powstrzymać media od szerzenia nieprawdy

AktualnościWiadomości

Do 2030 roku Volvo nie będzie producentem samochodów wyłącznie elektrycznych

AIAktualnościWiadomości

Współzałożyciel OpenAI zabezpiecza 1 miliard dolarów na super sztuczną inteligencję

AktualnościWiadomości

Pracownicy wolą bardziej elastyczne godziny pracy niż pracę w niepełnym wymiarze godzin

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły