Według opublikowanego w środę raportu Global Automaker Rating 2022, niemieccy producenci samochodów BMW i VW zajęli trzecie i czwarte miejsce w ogólnych ocenach trzech kategorii dominacji rynkowej, osiągnięć technologicznych i wizji strategicznej. W rankingu organizacja z siedzibą w Waszyngtonie wykorzystała dziesięć specjalnie stworzonych kryteriów, aby ocenić, jak skutecznie przechodzi 20 największych światowych producentów samochodów na pojazdy bezemisyjne.
Według ICCT raport opiera się na bazie danych dotyczącej sprzedaży samochodów elektrycznych i ich głównych specyfikacji rynków w Chinach , Stanach Zjednoczonych, Unii Europejskiej , Japonii, Indiach i Republice Korei w 2022 r. m.in. do ICCT. 20 producentów odpowiadało za 89 procent sprzedaży na tych sześciu rynkach i 65 procent sprzedaży globalnej.
BMW uplasowało się na trzecim miejscu w klasyfikacji generalnej z wynikiem 56 na 100 punktów jako najlepsza europejska firma. Wkrótce potem VW zajął czwarte miejsce z 53 punktami. Liderem był producent samochodów elektrycznych Tesla z 83 punktami, a następnie chiński producent samochodów BYD z 73 punktami. Daleko w tyle za swoimi konkurentami była jednak japońska grupa Toyota z 30 punktami na 15. miejscu, a Suzuki wyprzedzało.
W związku ze skandalem związanym z dieslami w Volkswagenie w 2015 roku, ICCT pochwalił szybki rozwój firmy. „Biorąc pod uwagę, że minęło zaledwie siedem lat od skandalu Dieselgate, to niezwykłe, że VW staje się poważnym liderem w przejściu na pojazdy w 100% bezemisyjne” – powiedziała w oświadczeniu Rachel Muncrief, dyrektor wykonawczy ICCT. Wraz z amerykańskimi organami ds. ochrony środowiska firma Verbund w decydujący sposób przyczyniła się do tego, że afera z olejem napędowym wyszła na jaw po raz pierwszy w Stanach Zjednoczonych jesienią 2015 r.
Liczba samochodów bezemisyjnych musi gwałtownie wzrosnąć
Pomimo rozwoju elektromobilności, każdy producent ma jeszcze wiele do zrobienia, podkreślił ICCT. Chociaż Tesla wyprzedza pod względem prędkości ładowania i zasięgu, musi oferować więcej modeli we wszystkich klasach wielkości. Ponadto tylko połowa producentów samochodów w 2022 r. stwierdziła, że co najmniej co dziesiąty sprzedawany samochód był bezemisyjny.
Aby ograniczyć globalne ocieplenie do poziomu poniżej dwóch stopni, zgodnie z paryskimi celami klimatycznymi, ICCT szacuje, że do 2030 r. udział w sprzedaży bezemisyjnych samochodów osobowych i dostawczych musiałby wynieść 77 procent. Konieczne są dodatkowe środki, aby ograniczyć globalne ocieplenie do poziomu poniżej 1,5 stopnia. Społeczność międzynarodowa zobowiązała się do realizacji tego celu na poprzednich konferencjach klimatycznych, aby zapobiec najgorszym konsekwencjom zmian klimatu.