
Sezon wakacyjny powoli nabiera tempa, co oznacza, że Polacy z zapałem ruszają na upragnione urlopy. W związku z tym Klarna, globalna sieć płatności i zakupów wspierana przez sztuczną inteligencję, przeprowadziła badania „Sports&Travel”, które ujawniają fascynujące trendy dotyczące wakacyjnych podróży naszych rodaków.
Lato 2024: Polacy gotowi na podróże i odkrywanie świata
Niemal wszyscy respondenci (98%) zadeklarowali, że tego lata wyjadą na wakacje. Co ciekawe, najwyższym odsetkiem osób chętnych do podróżowania odznacza się pokolenie Baby Boomers (58-78 lat), gdzie aż 99,6% z nich wybiera się na letnie wyjazdy. Wśród młodszych grup wiekowych takie spędzenie urlopu zadeklarowało, 97% respondentów.
Ponad połowa Polaków spędzi na wakacjach od 8 do 14 dni. Z dwutygodniowego odpoczynku najchętniej skorzystają Millenialsi (26-41 lat) – aż 62% z nich przeznaczy tyle czasu na urlop. Niektórzy respondenci nie boją się także dłuższych wyjazdów, 4% ankietowanych mówi, że tego lata na wakacjach spędzi ponad miesiąc.
Wzrost kosztów życia a plany wakacyjne
“Wzrost kosztów życia wpływa na wakacyjne podróże Polaków, ale nie oznacza to rezygnacji z nich. Nasze badania pokazują, że ponad jedna trzecia respondentów (35%) poszukuje tańszych opcji zakwaterowania, a 25% decyduje się na korzystniejsze finansowo rozwiązania transportowe. Dlatego przy dokonywaniu zakupów związanych z podróżami warto skorzystać z możliwości jakie oferuje Klarna. Korzystanie z usług takich jak “Zapłać za 30 dni”, nie tylko daje możliwość odroczenia swoich płatności, ale także pomaga w zarządzaniu budżetem.” – mówi Łukasz Dwulit, Head of Klarna na rynku CEE.
Jak pokazuje raport, do zmniejszenia kosztów podróży dąży głównie najmłodsza grupa badanych. Wśród Gen Z (18-25 lat), blisko połowa osób (46%) poszukuje tańszych noclegów, a ponad 33% decyduje się na atrakcyjniejszy cenowo sposób dojazdu do miejsca docelowego. Jednak to Millenialsi, w porównaniu do innych grup wiekowych, najczęściej postanawiają podróżować bliżej domu. Takie rozwiązanie podjęło ponad 20% respondentów w wieku 25-41 lat.
Wobec tego, ile Polacy wydadzą na wakacje? Duża grupa respondentów deklaruje, że na podróże przeznaczy ponad 3000 zł. Jedyną grupą wiekową, w której większość badanych zadeklarowała niższą kwotą jest Pokolenie Z. W tym przypadku, jest to niewiele mniejsza suma – przedział 2500-3000 zł, którą planuje wydać 25% badanych.
Inspiracje i wybory wakacyjne
Polacy czerpią inspiracje na swoje podróże z przeróżnych źródeł. Najczęściej są to polecenia od rodziny oraz przyjaciół (54%). Nie bez znaczenia pozostają także blogi podróżnicze, z których korzysta 51% badanych oraz media społecznościowe, które dostarczają pomysłów na wyjazd 46% urlopowiczom, w tym aż 66% przedstawicieli Pokolenia Z.
Gdzie i dlaczego jeździmy na wakacje?
Na wybór wakacyjnej destynacji Polaków głównie wpływają kwestie finansowe oraz klimatyczne. Oba te czynniki są ważne dla ponad połowy respondentów (54%). Pogoda jest szczególnie istotna dla najstarszej grupy badanych (58-78 lat) – wspomina o niej 62% respondentów. Z kolei troskę o budżet deklaruje aż 57% przedstawicieli najmłodszej grupy wiekowej (26-41 lat).
Polacy mają zróżnicowane preferencje dotyczące destynacji ich podróży. 51% rodaków decyduje się na wakacje za granicą w jednym z europejskich krajów. Niewiele mniej, bo 44% badanych zamierza podróżować po Polsce. Najwięcej krajowych wycieczek odbędą Baby Boomers (49%). Zgoła inne plany ma pokolenie Z -aż 88,5% z nich organizuje wyjazdy za granicę.