
Przestępcy wielokrotnie próbują wykorzystać Amazon do sprzedaży podróbek. Sprzedawca internetowy informuje o sukcesie w walce z tym zjawiskiem. W ubiegłym roku Amazon wycofał z obrotu ponad 15 milionów podróbek. Było to ponad dwukrotnie więcej niż w 2023 r. Kebharu Smith, szef działu zwalczania podróbek w Amazon , tłumaczy ten wzrost m.in. lepszą detekcją w centrach dystrybucyjnych i działaniami w krajach, w których produkowane są towary.
99 procent ofert produktów sklasyfikowanych jako podejrzane zostało zatrzymanych przez Amazon, zanim producent marki zdążył je zgłosić. Według corocznego raportu największego na świecie sprzedawcy internetowego liczba takich zgłoszeń spadła o 35 procent od 2020 roku. Liczba automatycznie blokowanych ofert produktów wzrosła w tym czasie o 250 procent.
Amazon coraz częściej korzysta ze sztucznej inteligencji w walce z podróbkami. Według firmy, każdego dnia na platformie gromadzone i porównywane są miliardy danych. Obejmuje to adresy IP, logo, wyszukiwane hasła i zmiany w opisach produktów.
Fałszerze stosują skomplikowane metody. Wiąże się to z wysyłaniem podróbek i logotypów poszczególnych marek osobno i łączeniem ich dopiero później. W ten sposób na przykład części samochodowe transportowano z Chin do USA. Wykopano je w dziewięciu ciężarówkach w New Jersey.