Badania pokazują, że aż 80% klientów decyduje się na odwiedziny w sklepie pod wpływem wystawy, a około 75% z nich przyznaje, że czasami kupuje w sklepie, do którego zachęciła ich wystawa.[1] Jak widać potencjał reklamowy witryny jest wielki, dlatego warto zadbać o to, aby świadomie i efektywnie rozplanować tę “wizytówkę” sklepu.
Witryna sklepowa od zawsze pomaga właścicielom w prezentacji towarów, ale też zachęceniu do odwiedzenia sklepu. To bardzo atrakcyjny i prosty sposób komunikowania się z klientami, a odpowiednio wykorzystany – niezwykle efektywny. Dużą zaletą jest możliwość dostosowywania komunikatów do okoliczności (aktualnych promocji, sezonowych wydarzeń czy też nowej oferty) oraz jej potencjał marketingowy. O czym powinni pamiętać właściciele sklepów aranżując witrynę i jakich błędów unikać, aby zrobić jak najlepsze pierwsze wrażenie?
- Pierwsza zasada jest prosta – im szybciej ludzie poruszają się w okolicach Twojego sklepu, tym bardziej zawęża się ich pole widzenia. Dlatego napisy na witrynach powinny być duże, proste i wyraziste. Mało skuteczne będzie umieszczenie wielu komunikatów na szybie, co gorsza – umieszczonych obok siebie. Na Polskich ulicach przykładów niestety jest wiele – aktualne promocje, logotyp firmy, godziny otwarcia, informacja o zakazie wprowadzania psów, obiekcie monitorowanym oraz ogłoszenia “promocje tylko dziś”, zaskakujące, że to wszystko mieści się na jednej szybie. Jedno jest pewne – przechodzący klient nie zapamięta żadnego z komunikatów, co więcej, ich natłok może go najzwyczajniej odstraszyć.
- Estetyka i równowaga. W przypadku witryny z produktami, należy pamiętać, że wszystkie powinny być pogrupowane wokół punktu centralnego, aby maksymalnie przyciągały uwagę przechodnia. W przypadku witryny z produktami o różnych wielkościach, dobrze sprawdza się ekspozycja piramidalna. Wzrok przechodzącej osoby skupia się na centrum piramidy (i w tym miejscu najlepiej jest umieścić komunikat najważniejszy, najbardziej przyciągający), a następnie śledzi on wokół resztę ekspozycji. Zasada ta dotyczy również wysokości umieszczanych produktów – za nisko ułożone będą ignorowane, a za wysoko, niezauważone. To na wysokości wzroku klienta, tj. ok 160cm skupia się jego percepcja i to tam powinny znajdować się najważniejsze komunikaty.
- Oświetlenie. Nie chodzi tutaj jedynie o odpowiednie podświetlenie produktów bądź ogólny odbiór witryny jako przejrzystej, co naturalnie jest podstawą. Światło można kreatywnie wykorzystać, aby uzyskać odpowiednią kolorystykę całości bądź stworzyć scenerię zyskując efekt przestrzenności. Informacje o źródle światłą są również niezbędne przy projektowaniu witryny z użyciem folii. Dla przykładu użycie folii monomerycznej całkowicie odcina dopływ światła do wnętrza sklepu, podczas gdy przekaz reklamowy na foli OWV (One Way Vision) przepuszcza światło, przy równoczesnej widoczności z wnętrza sklepu.
- Kolor – najważniejsze, aby zwracać uwagę na zestawienie kolorów, nie zaś na pojedyncze barwy.
Tutaj podstawowymi zasadami jest rytm (powtórzenia kolorów) i równowaga (świadome stonowanie barw). Badania pokazują, że istnieje znacznie większa szansa na zauważenie wystawy, jeżeli jest ona skontrastowana z otoczeniem. Praktyczną wskazówką przy drukowaniu wielokolorowych komunikatów reklamowych jest stosowanie wydruków próbnych. Nie zawsze bowiem udaje się uzyskać kolory, takie jak w projektach… - Organizacja witryny z wiedzą o konsumencie. W zasadzie wszystkie podane sposoby odnoszą się do świadomości klienta i nic w tym dziwnego, bo to z myślą o kliencie i dla niego tworzymy witrynę. Dlatego trzeba pamiętać o takich zasadach jak kąt widzenia, częstotliwość zmiany eksponowanych ofert czy podanie cen na witrynach. Na te zagadnienia nie ma konkretnej rady, oprócz jednej – miej jak najszerszą wiedzę na temat swoich klientów docelowych i obecnych. Tylko w ten sposób będzie możliwe zaprojektowanie witryny, która zwróci ich uwagę.
- Ostatnia zasada coraz częściej stosowana na rynku reklamy zewnętrznej, to zasada ruchu.
Paco Underhill napisał, że najlepszy komunikat to taki, który można przeczytać szybko i będąc w ruchu. Dowodem na to są badania, które pokazują, że cyfrowy wyświetlacz z ruchomym tekstem był oglądany przez 48% klientów podczas gdy na tradycyjne tablice zwróciło uwagę 17%. Ruch to bardzo skuteczny bodziec przyciągania uwagi, a w obecnych warunkach – łatwy do zastosowania. Dzięki digitalizacji przekazów reklamowych, coraz częściej spotyka się witryny, na których zainstalowany jest jedynie wyświetlacz LED i z pewnością spełnia swoją rolę.
Witryny w sklepie są nieodłącznym elementem wizerunku marki, tym ważniejszym, że odpowiadają za pierwsze wrażenie. Znajomość podstawowych zasad znacznie ułatwi efektywną komunikację z klientami i zwiększenie sprzedaży, dlatego należy dobrze przemyśleć wygląd zewnętrzny sklepu.
Świadomie zaaranżowana witryna sprawi, że przechodzące osoby zwrócą na nią uwagę, zatrzymają się na chwilę i zainteresowani dobrze przedstawioną ofertą, wejdą do środka. Warto więc zadbać o to, aby coraz więcej przechodniów stało się twoimi klientami.
[1] Zofia Kędzior, Warunki zakupu a zachowania nabywcze konsumentów, „Handel Wewnętrzny” 2001, nr 1, s.36