Artykuł miesiąca: Praca w IT nie tylko dla programistów. TOP 3 zawody z gwarancją zatrudnienia i dobrą pensją

AktualnościTechnologieWiadomościWywiady

3DEXPERIENCE dla każdego

 

Ireneusz Borowski, Country Manager na Polskę, Czechy, Węgry oraz Słowację w Dassault Systèmes, opowiada o tym, jak platforma 3DEXPERIENCE zmieniła sposób projektowania samolotów i samochodów, będąc dostępną nawet dla start-upów

Dassault Systèmes jest dobrze znany z produktów typu CAD, takich jak CATIA czy SOLIDWORKS, ale nie wszyscy znają historię tej firmy. Czy można ją przypomnieć?

Losy Dassault Systèmes nierozerwalnie łączą się z Dassault Aviation, francuskim producentem samolotów odrzutowych. Grupa inżynierów, która od 1967 r. zajmowała się w niej projektowaniem skrzydeł, czyli najważniejszych części samolotu, 10 lat później, po upowszechnieniu się komputerów, zmieniła całkowicie obszar swojego działania. Właśnie wtedy rozpoczęła bowiem prace nad rozwojem oprogramowania CATIA, komputerowego systemu typu CAD wspierającego prace inżynierskie w zakresie projektowania. Prace szły tak dobrze, że w 1981 r. zespół ten wydzielił się w osobną spółkę Dassault Systèmes, powierzając firmie IBM sprzedaż systemu CATIA i wsparcie klientów. Pierwszym dużym klientem stała się firma Boeing, która w 1986 r. zdecydowała się wykorzystywać go do projektowania i budowy nowych modeli samolotów. Efekty były zdumiewające, bo w niedługim czasie przysłużył się on zaprojektowaniu modelu 777, pierwszego w historii samolotu skonstruowanego bez fizycznej makiety, który pojawił się na rynku w 1995 r.

Co było dalej?

W 2000 r. Boeing upowszechnił stosowanie naszego systemu w całej firmie, traktując go jako standard do wspierania cyfrowego projektowania i produkcji samolotów. W 2004 r. obie spółki zawarły strategiczne partnerstwo w celu wyprodukowania Dreamlinera 787, którego symulacja 3D została zaprezentowana dwa lata później w fabryce Boeinga podczas „virtual roll out”. Ponieważ już w 2000 r. IBM uruchomił w ramach swoich struktur nowy dział zajmujący się oferowaniem oprogramowania klasy PLM (Product Lifecycle Management), nie miał nic przeciwko, żeby w 2010 r. odsprzedać Dassault Systèmes dział sprzedaży i wsparcia dla systemu CATIA. Od tego momentu biznes zaczął rozwijać się jeszcze szybciej, a bliska współpraca z Boeingiem zaowocowała tym, że już w 2013 r. mógł on zadeklarować, iż jest w stanie produkować nawet 100 egzemplarzy modelu 777 rocznie. Oferowane środowisko projektowe 3DEXPERIENCE okazało się tak dobre, że wieloletnią umowę na jego użytkowanie podpisał nie tylko Boeing, co stało się w 2017 r., lecz także Dassault Aviation (w 2018 r.) czy Airbus (w 2019 r.).

Zapotrzebowanie na samoloty rośnie jednak tak szybko, że pojawiają się na tym rynku także start-upy, które mają świetne pomysły, ale których nie stać na wasze narzędzia. Co macie im do zaoferowania?

3DEXPERIENCE LAB – program akceleracyjny, który ma za zadanie wspierać innowacyjne rozwiązania ukierunkowane na pozytywne zmiany społeczne. Nagrodą dla najlepszych jest nieodpłatny dostęp do naszej platformy w chmurze, ale pozostałe start-upy też mogą z niej korzystać na bardzo atrakcyjnych warunkach.

Jakieś przykłady?

Francuski start-up XSun, który podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Lotniczego w Paryżu zademonstrował pierwszy prototyp bezzałogowego statku powietrznego SolarXOne SX1.2 zasilanego energią słoneczną. Platforma 3D w chmurze została wykorzystana przy projektowaniu powłoki jednostki, badaniu jej parametrów aerodynamicznych i analizowaniu geometrii podzespołów. Pozwoliła także na symulowanie i testowanie różnych materiałów, konfiguracji okablowania, przepływu powietrza i spójności konstrukcyjnej z wykorzystaniem automatycznych aktualizacji cyfrowego modelu w miarę korygowania projektu. Co ważne, 3DEXPERIENCE LAB zapewnił firmie doradztwo techniczne oraz międzynarodowe środowisko współpracy i zasoby marketingowe pozwalające budować świadomość marki w miarę postępu prac projektowych. Chociaż prace nad nim zajęły zaledwie rok, stanowi on duży krok w stronę w pełni zautomatyzowanych rozwiązań dla inteligentnego rolnictwa, rybołówstwa czy ochrony środowiska.

A spoza Europy?

Powstała w 2014 r. amerykańska firma Boom Supersonic, która w tym roku wdrożyła bazujące na platformie 3DEXPERIENCE rozwiązanie branżowe „Reinvent the Sky”, żeby przyspieszyć prace nad osiągającą prędkość 2,2 Macha (2450 km/h) jednostką Overture, popularyzującą i komercjalizującą loty z prędkościami ponaddźwiękowymi. System ma za zadanie wspierać procesy projektowe od fazy koncepcyjnej do produkcji i certyfikacji. Pozwoli to skrócić o połowę czas prac nad pierwszym prototypem, a także podnieść jakość produktu dzięki redukcji złożoności programu, kosztów i zużycia zasobów oraz poprawie efektywności, a to powinno przyczynić się do usunięcia barier utrudniających wejście na rynek. Platforma została wdrożona w bardzo krótkim czasie, a w miarę rozwoju projektu i wzrostu liczby użytkowników będzie ją można swobodnie skalować do potrzeb kilkuset użytkowników.

W tym miejscu warto zadać sobie pytanie, jak bezboleśnie przejść przez proces cyfrowej transformacji biznesu, skoro z badań wynika, że aż trzy czwarte projektów się nie udaje?

Sęk w tym, że aby odnieść sukces, nie wystarczy zautomatyzowanie jakiegoś pojedynczego wycinka swoich działań. Podejście do tego tematu musi być holistyczne, czyli obejmować swym zakresem nie tylko wszystkie obszary działalności samej firmy, lecz także jej poddostawców, partnerów i klientów. A w tym może pomóc nasza platforma, dzięki której można skrócić proces produkcyjny nawet o 30 proc. Kluczowe znaczenie ma oferowany przez nas jednolity model danych, bo obecnie jednym z największych problemów dla firm jest wymiana informacji. 90 proc. ankietowanych w Niemczech firm deklaruje, że ma z tym problem, a 30 proc., że ponosi z tego powodu określone straty finansowe.

Jak to wygląda w Polsce?

Większość poddostawców działających w przemyśle lotniczym jeszcze nie odczuwa presji stosowania nowych technologii. A powinni, ponieważ mimo że rynek ten jest regulowany i na razie konkurencja z innych krajów Polsce nie grozi, to może się to zmienić za dwa–trzy lata, a wtedy na ich wdrożenie może być za późno.

Jak popularyzować nowe technologie?

Duża w tym rola polskiego rządu i dobrze, że w fazie rozruchowej jest już projekt „Platformy przyszłości”. My sami promujemy natomiast naszą platformę na uczelniach technicznych, udostępniając ją nieodpłatnie w procesie nauczania, współpracujemy też z platformami startupowymi, upowszechniając wiedzę o naszych technologiach. Platforma 3DEXPERIENCE jest też coraz częściej wybierana przez polskich producentów, a przykładem może być Grupa Nowy Styl, Ster czy Carpol.

Rozmawiał Wojciech Gryciuk

Polecane artykuły
AktualnościManager lotniczyWiadomości

Lufthansa rozważa z United Airlines przejęcie TAP Portugal

AktualnościWiadomości

Dane osobowe w rekrutacji – jak nie naruszać przepisów

AktualnościManager lotniczyWiadomości

Air France poleci do Chennai

AktualnościWiadomości

Internetowe zbiórki charytatywne – co warto wiedzieć, żeby bezpiecznie pomagać potrzebującym?

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: