Google oraz ośmiu europejskich wydawców prasowych ogłosili start programu Digital News Initiative mającego na celu wspieranie wysokiej jakości dziennikarstwa dzięki wykorzystaniu technologii i innowacji. Google przeznaczy na ten projekt 150 mln euro.
W ramach programu Google i wydawcy prasowi utworzą grupy robocze dyskutujące na temat możliwości rozwoju produktów pozwalających na zwiększenie dochodów, liczby czytelników oraz ich zaangażowania w internecie. Grupa ds. produktów, złożona z przedstawicieli dużych i małych europejskich wydawców reprezentujących priorytety branży informacyjnej, będzie zajmować się tematami reklamy, materiałów wideo, aplikacji, danych, płatnego dostępu do informacji oraz usługi Google News.
Ponadto Google w ciągu trzech lat przeznaczy 150 mln euro na wsparcie projektów w nowy sposób realizujących praktyki informacyjnego dziennikarstwa internetowego. O dofinansowanie będą mogły starać się zarówno wydawcy prasowi, jak też internetowi oraz inne podmioty z branży nowych technologii. Zgłoszenia będą oceniane z uwzględnieniem poziomu innowacyjności, wykonalności oraz potencjalnego wpływu.
Projekt obejmuje również działania szkoleniowe dla dziennikarzy i serwisów informacyjnych. W tym celu utworzone zostaną zespoły w Paryżu, Hamburgu i Londynie współpracujące z serwisami informacyjnymi nad rozwojem umiejętności cyfrowych. Google ufunduje też granty na badania akademickie nad zastosowaniem metod modelowania matematycznego w dziennikarstwie, w tym sprawozdawczości wspomaganej komputerowo, crowdsourcingu informacji oraz wniosków opartych na danych.
Do programu dołączyli wydawcy dzienników „Les Échos”, „FAZ”, „The Financial Times”, „The Guardian”, „NRC Media”, „El País”, „La Stampa” i „Die Zeit” oraz organizacje takie jak Europejskie Centrum Dziennikarstwa (EJC), Global Editors Network (GEN) i International News Media Association (INMA). W założeniu program ma objąć też innych europejskich wydawców. Każdy z nich będzie mógł wziąć udział we wszystkich lub dowolnie wybranych częściach projektu.