Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościWiadomości

12. Forum Gospodarcze TIME

 

Sieć 5G i PSD2 oznacza nową jakość w europejskim sektorze finansów. Polska musi trzymać rękę na pulsie, aby nie spaść do drugiej ligi.

Odsetek osób kupujących przez internet rośnie z roku na rok. Z raportu “E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, opublikowanego w połowie zeszłego roku wynika, że w 2019 roku zakupy online robiło 62 proc. respondentów. To o 6 punktów procentowych więcej niż rok wcześniej. Wolniejszy wzrost zanotowały zakupy w sklepach zagranicznych. W 2019 r. kupowało w nich 26 proc. polskich internautów, czyli o 3 p.p. więcej niż rok wcześniej.

Z innego raportu, „Płatności cyfrowe 2019 r.”, płynie m.in. taki wniosek: wraz z rozwojem rynku e-commerce zmieniają się preferencje konsumentów. Cytowana w publikacji Małgorzata Ciszecka, head od merchants regionu CEE w Visie, mówi, że będzie im bardziej zależało „nie tylko na szybkim, wygodnym i bezpiecznym sposobie dokonywania płatności, ale również na tym, by mieć dostęp do wielu metod ich realizowania, na przykład poprzez urządzenia mobilne, komputery”.

Na polskim rynku mamy szerokie portfolio metod do dokonywania płatności online. Niezmiennie najpopularniejszą są pay-by-linki, czyli szybkie przelewy, realizowane za pośrednictwem takich serwisów, jak Przelewy24, PayU, Dotpay, tpay, eCard. Taki sposób wybrało 35 proc. respondentów. Na drugim miejscu w badaniu znajdują się przelewy tradycyjne i płatność gotówką przy odbiorze osobistym (każde po 26 proc.). Dalej plasują się odpowiednio: płatność gotówką za pobraniem (25 proc.), kartą przy odbiorze (23 proc.), kartą kredytową lub płatniczą przy składaniu zamówienia (21 proc.) oraz Blik (19 proc.), który z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością. Nieco niżej w rankingu znajdują się płatności odroczone, oferowane przez takie firmy, jak PayU, PayPo, Twisto (18 proc.). Na raty kupuje 11 proc. ankietowanych. Pozostałe metody płatności, jak np. kody SMS, Google Pay, Apple Pay, QR kody, płatności zegarkiem, osiągnęły wynik niższy niż 10 proc.

Korzyści e-sklepów

Udostępnienie klientom płatności kartowych – zauważa przedstawicielka Visy – daje handlowcom ogromne możliwości rozwoju. Jej zdaniem chodzi przede wszystkim o dostęp do większej liczby potencjalnych klientów, zarówno w kraju jak i za granicą, a możliwość zakupów nie tylko na polskich, ale też globalnych platformach sprzedażowych, jest dla konsumentów ogromnym atutem.

Jacek Kinecki, dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu w Przelewy24, cytowany w raporcie, dodaje: „ponad połowa ankietowanych wykorzystuje smartfony i tablety do zakupów online, a najchętniej płacą za pomocą Blika i szybkich przelewów”.

Wyniki ankiety, do której odwołuje się przedstawiciel spółki Przelewy24, nawiązują ponadto do nawyków zakupowych użytkowników tej firmy – coraz częściej wybierają oni właśnie mobilne metody płatności. Poziom zainteresowania technologiami takimi jak Blik, Apple Pay, czy Google Pay – zauważa Kinecki – generuje wysokie zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania, więc ich wdrożenie to kluczowe usprawnienie w każdym serwisie internetowym oferującym sprzedaż produktów i usług. Tym bardziej że wciąż blisko 20 proc. konsumentów badanych przez firmę Comscore, robiących zakupy za pomocą smartfona, porzuca e-koszyk z powodu trudności napotkanych już „przy kasie”.

Wyzwania lidera

Polska plasuje się obecnie w gronie najbardziej zaawansowanych krajów w Europie, a nawet na świecie pod względem rozwoju metod płatności. To dzięki zastosowaniu w systemach finansowych nowych technologii i narzędzi informatycznych, udało się nam wspiąć na pozycję lidera. Aby jednak utrzymać się na niej, należy szybko zdefiniować wyzwania nowej dekady. I właśnie tym między innymi zajmą się już w marcu uczestnicy 12. Forum Gospodarczego TIME.

W tym kontekście warto skupić się na kilku kwestiach – wpływie sieci 5G na sektor bankowy i technologie płatności oraz na otwartej bankowości, której kluczowym bodźcem rozwoju jest druga dyrektywa unijna o usługach płatniczych, szerzej znana jako PSD2 (ang. Payment Services Directive 2). Zgodnie z jej założeniami, filozofia dostępu do rachunków płatniczych znacząco się zmieniła. Instytucje zostały zobligowane do dzielenia się danymi z tzw. podmiotami trzecimi, licencjonowanymi przed nadzór finansowy, które mogą w imieniu i za zgodą klienta banku uzyskać dostęp do rachunku i zlecać płatności. I mimo iż otwarta bankowość nad Wisłą dopiero raczkuje, to sektor usług finansowych powoli wkracza w nową fazę innowacji. Jej założeniem jest głębsza współpraca pomiędzy uczestnikami tego rynku, w tym również pomiędzy bankami a fintechami. Opiera się ona na specjalizacji, mającej na celu redukcję oszustw, zapewnienie większej interoperacyjności, wyższą jakość obsługi klienta oraz szybsze wprowadzanie innowacyjnych produktów i usług.

Szczegółowe informacje na temat Forum Gospodarczego TIME wraz z programem dostępne są na: fgtime.pl

Manager Report jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Wojciech Gryciuk

 

Polecane artykuły
AktualnościDebata ManageraWiadomości

Outsourcing usług IT

AktualnościWiadomości

SAP radzi sobie z kryzysem koronowym lepiej niż oczekiwano

AktualnościWiadomości

Czym jest samochód dla różnych pokoleń Polaków?

AktualnościWiadomości

Business Must Go On - Jak chińskie firmy zapewniły ciągłość działania w czasie kryzysu?

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: