Check Point wykorzystuje sztuczna inteligencję do walki z oszustwami

AktualnościBankiFunduszeGospodarkaWiadomości

Zatory płatnicze hamują rozwój małych firm

Gospodarki wielu krajów opierają się na zaangażowaniu i dynamice małych i mikrofirm. Jednak najmniejsze przedsiębiorstwa najbardziej są narażone na różnego rodzaju ryzyka w prowadzeniu biznesu. Jedną z największych niedogodności są opóźnienia w płatnościach, powodujące zatory płatnicze i kłopoty finansowe wielu podmiotów.

W globalnej gospodarce 70-90 proc. miejsc pracy kreują nowo zakładane firmy i małe przedsiębiorstwa. Szacuje się, że światowa gospodarka w ciągu najbliższych 15 lat będzie potrzebowała ok. 600 mln nowych pracowników. Czy kondycja sektora małych firm pozwala na myślenie, że są w stanie w tak krótkim czasie przyjąć do pracy tak ogromną liczbę nowych pracowników?

Badania przeprowadzone przez firmę Sage wśród brytyjskich przedsiębiorców wykazały, że przeciętna mała firma w Wielkiej Brytanii posiada wierzytelności na kwotę 12 tys. funtów. Średnio przedsiębiorcy spędzają 336 godzin rocznie na ściąganiu zaległych należności. Niemal dwie trzecie małych firm jest zmuszonych czekać nawet 60 dni na uregulowanie należności przez partnerów biznesowych. Dla małych podmiotów opóźnienia tego rodzaju są niezwykle uciążliwe, generują zatory płatnicze i negatywnie wpływają na płynność finansową małych firm. Tymczasem małe firmy są rdzeniem brytyjskiej gospodarki, zatrudniając 2,2 mln pracowników.

Raport „Indeks zatorów płatniczych” opublikowany w maju br. przez BIG InfoMonitor wykazały, że polskie średnie i duże firmy oczekują na realizację faktur ok. dwóch miesięcy, małe – ok. trzech, a najdłużej muszą czekać na zapłatę mikroprzedsiębiorstwa – nawet 4 miesiące. Z danych BIG InfoMonitor wynika, że opóźniona jest nawet co dziesiąta złotówka wpływająca na konto firmowe. W sektorze małych i średnich firm opóźnione należności dotyczą ok. 42 proc. wszystkich płatności. Ponad połowa firm tego sektora (54 proc.) przyznaje, że posiada przeterminowane należności przewyższające 50 tys. zł. Średnio na firmę przypada 69,5 tys. nieuregulowanych płatności. To z kolei negatywnie odbija się na rynku pracy. Niska płynność finansowa przedsiębiorstw obniża możliwości zatrudniania nowych pracowników.

Raport Krajowego Rejestru Długów oraz Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce wykazuje, że skala problemu jest jeszcze większa. W drugim kwartale 2015 r. z problemem zatorów płatniczych zetknęło się 84 proc. firm. Według KPF zadłużenie wobec małych firm wzrosło w ciągu roku o 7 proc.

Powyższe przykłady pokazują, że wprowadzone w 2013 przepisy deregulacyjne dotyczące przeciwdziałania zatorom płatniczym, nie do końca zdają egzamin. Ustawa o terminach zapłaty w transakcjach handlowych wprowadziła co prawda generalną zasadę, mówiącą o tym, że termin zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami nie może przekroczyć 60 dni. Jednak jak pokazują dane z tegorocznych raportów, jednostki gospodarcze wciąż borykają się z kwestią przedłużającego się oczekiwania na płatności.

Problemy małych firm zostały zauważone podczas odbywającego się w dniach 28-30 lipca w Nowym Orleanie Sage Summit. „Światowa gospodarka jest uzależniona od kondycji małych i średnich firm. Niestety większość z nich musi na rynku radzić sobie samodzielnie, bez pomocy z zewnątrz” – mówił w czasie swojego wystąpienia prezes firmy Sage, Stephen Kelly.

Pewnym usprawnieniem procesów płatniczych może być przyspieszenie wymiany dokumentów między partnerami handlowymi, w szczególności faktur. Dzięki e-fakturom, odpowiedni dokument może dotrzeć do kontrahenta drogą elektroniczną już po chwili od wystawienia. Planując wdrożenie tego typu rozwiązań warto korzystać z uniwersalnego standardu e-faktury będącego plikiem PDF zawierającym metadane. Dzięki temu możliwe jest przekazanie w jednym dokumencie informacji czytelnej zarówno dla osoby odbierającej, jak i dla systemu informatycznego, co umożliwia automatyczne wprowadzanie dokumentu do systemu księgowego (bez konieczności ręcznego wpisywania danych do komputera). Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania (działające pod patronatem Ministerstwa Gospodarki) opracowało wytyczne dotyczące uniwersalnego standardu e-faktury.

Polecane artykuły
AktualnościChinye-commerceWiadomości

Nowe pozycje z Chin na liście UNESCO

Aktualnoście-commerceWiadomości

Niemiecki eksport ponownie znacząco spada

Aktualnoście-commerceWiadomości

Nie martw się pokoleniem Z – czytają książki i wcześnie chodzą spać

Aktualnoście-commerceWiadomości

6 miejsc które poleca swoim klientom organizatorka luksusowych podróży

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *