
AT&T i Verizon dokonują w ostatniej chwili ustępstw w zakresie rozszerzonych usług 5G, aby uzyskać szybszy internet w telefonach komórkowych ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa w branży lotniczej. Verizon poinformował we wtorek, że dobrowolnie podjął decyzję o wstępnym ograniczeniu wprowadzenia nowego standardu komunikacji mobilnej w pobliżu lotnisk. Poprzedził to konflikt z amerykańskimi liniami lotniczymi, które obawiały się zakłóceń w ruchu lotniczym, ponieważ na drodze mógł stanąć zakres częstotliwości radiowej Internetu 5G i niektóre elementy elektroniki lotniczej.
Prezydent USA Joe Biden podziękował gigantom telefonii komórkowej w oświadczeniu za ich współpracę i wspomniał o ograniczonej liczbie lokalizacji, w których wprowadzenie 5G jest obecnie opóźnione. Chodzi o lotniska, które odgrywają kluczową rolę w lotnictwie. Kompromis zapobiegnie potencjalnie katastrofalnym zakłóceniom w ruchu lotniczym. Jednak ponad 90 procent wdrożenia 5G przebiegło zgodnie z planem. Stowarzyszenie branżowe Airlines for America ostrzegało wcześniej przed potencjalnie katastrofalnymi konsekwencjami i chaosem lotniczym, jeśli AT&T i Verizon się nie poddadzą.
Linie lotnicze odwołały niektóre loty do USA
Pomimo porozumienia między operatorami komórkowymi a amerykańskimi liniami lotniczymi, niektóre międzynarodowe linie lotnicze podjęły w środę specjalne środki ostrożności, aby uczcić uruchomienie 5G. Na wszelki wypadek linie Emirates, Air India i British Airways odwołały niektóre loty do USA, w tym do Newark, Orlando i San Francisco. Inne linie lotnicze uziemiły niektóre modele Boeinga z powodu obaw o bezpieczeństwo po tym, jak producent samolotu poinformował ich o możliwych zakłóceniach częstotliwości radiowych ze strony 5G.
Lufthansa nie używała Boeinga 747-8 podczas swoich lotów w USA w środę, na którego wysokościomierz radiowy FAA początkowo nie wyraziła zgody . Od Frankfurtu do Los Angeles, Chicago i San Francisco używano starszych jumbo typu 747-400, które w przeciwnym razie poleciałyby do Azji. Jak poinformowała rzeczniczka, lot z Frankfurtu do Miami został całkowicie odwołany, a pasażerowie zmienili rezerwację na samolot z Monachium. Na czwartek i do odwołania nie przewidujemy odwołań ani kolejnej wymiany samolotów. Spółka zależna Austrian używała również innego typu samolotu niż pierwotnie planowano. Z kolei Swiss poleciał do USA zgodnie z planem trzema Boeingami 777.
W piątek amerykański urząd kontroli ruchu lotniczego FAA zarządził już specjalne środki dotyczące lądowań długodystansowego odrzutowca Boeing 787 „Dreamliner” ze względu na obawy dotyczące bezpieczeństwa związane z wprowadzeniem 5G. Jeśli pas startowy jest mokry lub pokryty śniegiem na lotniskach z usługą 5G, należałoby podjąć dodatkowe środki ostrożności, ponieważ maszyny mogą wymagać dłuższej drogi hamowania, powiedział organ. Ze względu na zagrożenia dla lotnictwa, FAA wcześniej wezwała AT&T i Verizon do odroczenia o dwa tygodnie wprowadzenia 5G na lotniskach, które pierwotnie planowano na 5 stycznia.
Federalna Agencja ds. Sieci ogłosiła , że w Niemczech istnieje znacznie niższy potencjał ryzyka . Tłem jest to, że wykorzystywane są inne częstotliwości 5G niż w USA. „Mimo to prowadzone są dalsze dochodzenia w odpowiedzialnych organach europejskich z udziałem Federalnej Agencji ds. Sieci, organów ds. Bezpieczeństwa lotów oraz przedstawicieli branży telefonii komórkowej i przemysłu lotniczego, aby móc z całą pewnością wykluczyć wpływy” – powiedział. autorytet. W pierwszych pomiarach we Francji i Norwegii nie stwierdzono konkretnych wpływów.