Rozszerzenie ruchu bezwizowego do Chin

AktualnościWiadomości

Walmart jest firmą roku 2024 według Yahoo Finance

Walmart ( WMT ) ma już za sobą szóstą dekadę istnienia i zaczyna łapać drugi oddech. Tradycyjny sprzedawca detaliczny, kiedyś postrzegany jako powolny w przyjmowaniu technologii, gdy Amazon ( AMZN ) wysunął się na czoło, po cichu zainwestował we wszystko, od sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości po dostawę tego samego dnia i tanie artykuły spożywcze. Ta kombinacja doprowadziła do prawie czterech kwartałów rekordowych zysków — i tytułu zwycięzcy corocznej nagrody Yahoo Finance Company of the Year.

Komitet liderów redakcyjnych Yahoo Finance wybrał spółkę Walmart ze względu na jej silną sprzedaż i zyski w tym roku, lepsze wyniki finansowe w porównaniu z głównymi rywalami, takimi jak Target ( TGT ), oraz cenę akcji, która w 2024 r. osiągnęła nowe rekordy.

„Jestem dość konserwatywnym, raczej ostrożnym człowiekiem” – powiedział wieloletni dyrektor generalny Doug McMillon w ekskluzywnej rozmowie w supercentrum Walmart w pobliżu siedziby firmy w Bentonville w stanie Arkansas.

„Ale żeby uzyskać potrzebną nam zmianę, musieliśmy podjąć ryzyko w formie przejęć, w formie dużych inwestycji. Czasami mogą one zapierać dech w piersiach, ale to jeden ze sposobów, w jaki wiem, że się zmieniłem — jestem szybszy w akceptowaniu ryzyka niż wcześniej”.

McMillon, który wspiął się po szczeblach kariery od załadunku ciężarówek Walmart w wieku nastoletnim na szczyt największego sprzedawcy detalicznego w Ameryce, pędzi naprzód, gdy biznes wkracza w rok 2025 pełen niepewności. Przez lata niektórzy dożywotni pracownicy Walmart posunęli się tak daleko, że przedstawiali McMillona jako reinkarnację założyciela Sama Waltona — chociaż skromny, głęboko religijny McMillon nigdy nie powtórzyłby tych słów.

Jednak jego wizja wyniosła Walmart na szczyt list akcji Yahoo Finance, mimo że nastroje konsumentów pogarszają się z powodu wysokiej inflacji, a firma musi podejmować kontrowersyjne decyzje, takie jak obowiązkowy powrót do biura i wycofanie inicjatyw na rzecz różnorodności, równości i integracji (DEI).

W sierpniu Walmart poinformował, że obniży ceny 7200 produktów, aby utrzymać „konkurencyjne różnice cenowe” z konkurentami. Rezultat? Firma rozgromiła taniego i szykownego rywala Target w trzecim kwartale, pomimo serii obniżek cen dokonanych przez samego Target.

Wcześniej w tym miesiącu Walmart zamknął transakcję przejęcia producenta inteligentnych telewizorów Vizio za 2,3 mld dolarów . Transakcja przyniesie mnóstwo danych konsumenckich, a jednocześnie doładuje działalność reklamową, która rośnie w tempie dwucyfrowym sprzedaży kwartalnie.

Akcje Walmartu wzrosły od początku roku o 82%, podczas gdy S&P 500 zanotował wzrost o 27%, a Dow Jones Industrial Average wzrósł o 18%.

„Jestem świadomy [ceny akcji]” – powiedział McMillon, chichocząc, gdy rozmawialiśmy w dziale produktów. „Staram się nie skupiać na tym za bardzo. To nakłady napędzają wyniki, a ja poświęcam swój czas na nakłady”.

Poznałem McMillona dość wcześnie, gdy był dyrektorem generalnym w 2017 roku . Rozstawiliśmy się w lobby hotelowym w Nowym Jorku i rozmawialiśmy przez około 30 minut. Pamiętam, że odszedłem myśląc, że McMillon to cichy, intensywny facet, który prawdopodobnie najlepiej orientuje się w swoim biznesie ze wszystkich dyrektorów, jakich znałem.

Kiedy spotkaliśmy się ponownie w Bentonville, tuż przed szaleństwem Czarnego Piątku, McMillon wydawał się być tym samym facetem, którego poznałem w 2017 roku — ale z pewnością siebie godną zaprawionego w bojach dyrektora.

„Wracam do czasów sprzed pandemii” – wspominał McMillon. „[Kiedy] inwestowaliśmy w pensje dla naszych współpracowników, inwestowaliśmy w naszych ludzi w takie rzeczy jak edukacja, inwestowaliśmy w niższe ceny, inwestowaliśmy w handel elektroniczny i inwestowaliśmy w technologię – wszystko w dość krótkim czasie”. „To oczywiście wywarło pewną presję na wynik finansowy i nadwyrężyło sposób, w jaki ludzie myślą o Walmarcie”.

Zakłady się opłaciły, ponieważ pandemia zapoczątkowała erę odbioru przy krawężniku i szybkich dostaw. „Myślę, że sprawiło to, że wiele osób, klientów i naszych współpracowników, zdało sobie sprawę, że jesteśmy na dobrej drodze. I od tamtej pory po prostu nie oglądaliśmy się za siebie” — powiedział.Firma staje się bardzo konkurencyjna w stosunku do Amazon, ponieważ oferuje więcej produktów online i rozwija swój rynek sprzedawców zewnętrznych. Pracuje nad generatywnymi chatbotami opartymi na sztucznej inteligencji i sprawia, że ​​witryna jest bardziej responsywna i spersonalizowana.

Skłoniło się również do dostawy tego samego dnia i kupowania online, odbioru w sklepie. Walmart zaczął korzystać z dostaw dronów w rejonie Bentonville i ma ambicje, aby wprowadzić to w życie w większej liczbie miast.Sieć zyskuje udziały w rynku wśród gospodarstw domowych o wysokich dochodach, które zauważają znaczną poprawę doświadczeń zakupowych. To wezwanie, o którym Walmart wspominał w każdym ze swoich raportów zysków w tym roku, gdy sprzedawca detaliczny potrząsa swoim wizerunkiem bez zbędnych dodatków. „Walmart stał się znacznie lepszym konkurentem” – zauważył strateg ds. handlu detalicznego Jan Rogers Kniffen.

W 2017 r. Amazon odpowiadał za 36,4% sprzedaży wśród 2000 największych sprzedawców internetowych w Ameryce Północnej według rankingu Digital Commerce 360, podczas gdy Walmart odpowiadał za marne 4,4%. W tym roku prognozuje się, że Walmart będzie miał 10,6% udziału w sprzedaży, a Amazon 39,7%. „Osiągają nowe granice tego, co może zrobić dojrzała firma” – powiedział analityk Neuberger Berman, John San Marco, w wywiadzie dla Yahoo Finance. Pomimo ogromnych rozmiarów Walmartu i konkurencyjnej dynamiki branży, surowe liczby potwierdzają pogląd, że w 2025 r. firma ustawi poprzeczkę jeszcze wyżej.

Trzeci kwartał działalności Walmartu pokazał, że sprzedawca detaliczny potrafi wykorzystać skąpstwo klientów, zarówno o niskich, jak i wysokich dochodach.

Firma przebiła szacunki Wall Street pod względem sprzedaży i zysków, dzięki 5,3% wzrostowi sprzedaży porównywalnej w największym oddziale — amerykańskim oddziale.

Walmart US odnotował wzrost sprzedaży w kategoriach produktów o wyższej częstotliwości, takich jak żywność oraz zdrowie i dobre samopoczucie. Jego globalna sprzedaż w e-commerce wzrosła o solidne 27%. Firma ponownie podniosła swoją całoroczną prognozę, ze wzrostem sprzedaży o 4,8% do 5,1%. Punkt środkowy prognozy zysków wynoszący 2,45 USD na akcję oznacza 11% wzrost rok do roku.

W ciągu dziewięciu miesięcy kończących się 31 października Walmart zwiększył sprzedaż o blisko 26 miliardów dolarów w porównaniu z ubiegłym rokiem. Wydał 3 miliardy dolarów na wykup akcji — ponad trzy razy więcej niż rok temu. Marże operacyjne w Walmart US, Walmart International i Sam’s Club wzrosły pomimo przeciwności konsumenckich i inwestycji w technologię. Dane Yahoo Finance pokazują , że 90% analityków zajmujących się Walmartem ocenia akcje spółki jako „mocno kupuj” lub „kupuj”.

„Więc [wyniki] nie pojawiły się przypadkowo” – powiedział mi dyrektor finansowy Walmartu John David Rainey w pałacowym centrum zdrowia i odnowy biologicznej firmy w jej nowej, wkrótce otwartej siedzibie. „I to, co widzicie teraz, to wszystkie elementy tej strategii, które zaczynają się składać w całość i składają się w taki sposób, że między tym a przyszłym rokiem będziemy zwiększać dochód operacyjny średnio o 10% rocznie”.

W listopadzie firma bardzo nie spełniła prognoz zysków na trzeci kwartał, obniżyła całoroczne prognozy i zajęła ostrożne stanowisko w sprawie sprzedaży i zysku w okresie świątecznym. Sprzedaż w tych samych sklepach wzrosła o skromne 0,3%. Od początku roku sprzedaż Target ledwo się zmieniła i wyniosła 75,7 mld USD. Sprzedaż w tych samych sklepach spadła o 0,5%, obciążona przez kupujących, którzy wydają mniej na wizytę. Biznes internetowy rośnie w tempie ułamka tempa Walmartu.

„Walmart odniósł znacznie większy sukces wśród zamożniejszych klientów Target, niż ktokolwiek mógł przypuszczać” — powiedział Kniffen. „Myślę, że zainwestowali więcej niż Target w technologię”.

Karta niewiadomych w perspektywach Walmartu jest dwojaka, chociaż wynika z tego samego problemu.

Jeśli prezydent-elekt Donald Trump uderzy w Chiny sztywniejszymi taryfami, podniesie to koszty znacznej części towarów Walmartu, uderzając w jego marże zysku. A jeśli Walmart zrezygnuje z niektórych podwyżek, wówczas jego wrażliwi na cenę konsumenci mogliby ograniczyć swoje wydatki.

W przypadku akcji wycenianych pod kątem doskonałości na podstawie wielokrotności 24-krotności szacowanych przyszłych zysków inwestorzy spodziewają się większego wzrostu — a nie rozczarowujących perspektyw związanych z taryfami. McMillon nie umknął uwadze dramatu związanego z cłami.

„Jesteśmy w stanie sobie z tym poradzić, ale martwię się, że klienci będą musieli płacić wyższe ceny, a my zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby utrzymać je na niskim poziomie” — powiedział McMillon. „Zachęcamy [liderów] do strategicznego i naprawdę rozważnego podejścia do nich oraz pomagamy im zrozumieć, jak działa matematyka”.

Byłoby głupotą sądzić, że korporacyjna Ameryka jest idealną maszyną. Decyzje podejmowane na szczycie często spływają w dół i wpływają na wydajność w czasie.

A kierownictwo Walmartu podjęło w tym roku kilka decyzji, które wywróciły wszystko do góry nogami — z trudnymi do oszacowania długoterminowymi skutkami.

Po pierwsze, latem zapadła decyzja o wdrożeniu ścisłej polityki powrotu do biura. Większość pracowników, zwłaszcza kadra kierownicza wyższego szczebla, musiała przenieść się do siedziby w Bentonville do 31 października.

Cheryl Ainoa, dyrektor ds. technologii w Sam’s Club, podobno zrezygnowała z powodu tej polityki. Kilku pracowników Walmart, z którymi rozmawiał Yahoo Finance, było niezadowolonych i postrzegało tę politykę jako ćwiczenie w cięciu kosztów. Nie są pewni, czy zostaną w Walmart.

Nikt nie wie, jak w przyszłości tak rygorystyczne przepisy wpłyną na pracowników Walmartu, ponieważ pracownicy nadal domagają się większej elastyczności i równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Firma buduje 350-akrowy futurystyczny kampus w Bentonville, w którym znajdzie zatrudnienie około 15 000 pracowników. Nadzieją jest przyciągnięcie najlepszych talentów poprzez oferowanie nowoczesnych przestrzeni roboczych, niedrogiej opieki nad dziećmi i luksusowych udogodnień, takich jak wspomniane wcześniej centrum zdrowia i odnowy biologicznej z fotelami do masażu, pokojami do krioterapii, basenami, kortami do pickleballa i zajęciami kulinarnymi.

McMillon poparł decyzję, by dołączyć do takich firm jak Amazon i JPMorgan ( JPM ), które wymagają od pracowników przebywania w biurze.

„Uczymy się tak wiele, będąc blisko siebie” – powiedział o polityce powrotu do biura. „Moglibyśmy wykonywać zadania zdalnie, ale nie tak wiele innowacji, nie tak wiele budowania relacji. Rzeczy, które otrzymujemy, będąc razem, są czasami trudne do zmierzenia, ale naprawdę cenne dla nas”.

Kolejną niewiadomą jest wpływ decyzji Walmartu z 26 listopada o ograniczeniu działań DEI pod presją prawicy. Decyzja ta zapadła kilka dni po naszych wywiadach z McMillon i Rainey, w którym to czasie Walmart zapewnił sobie już tytuł Yahoo Finance Company of the Year.

Firma poinformowała, że ​​kończy programy szkoleniowe dotyczące równości rasowej dla swoich pracowników. Ocenia również programy mające na celu zwiększenie różnorodności dostawców. Walmart skupiał się na zwiększeniu liczby dostawców, których co najmniej 51% należy do kobiety, mniejszości, weterana lub osoby identyfikującej się jako LGBTQ lub jest przez nią zarządzana.

Firma dokonuje przeglądu finansowania Pride i innych wydarzeń. Target powiedział w maju, że ograniczy sprzedaż produktów Pride po fali krytyki, która wpłynęła na sprzedaż.

Walmart nie rozszerzy swojego Centrum Równości Rasowej, filantropijnego zobowiązania o wartości 100 milionów dolarów, aby zająć się przyczynami nierówności, z którymi borykają się Afroamerykanie w edukacji, służbie zdrowia, wymiarze sprawiedliwości karnej i innych obszarach. Przyrzeczenie złożono w 2020 r., wówczas była to ważna inicjatywa McMillon.

Firma jest największym prywatnym pracodawcą w USA, zatrudniającym około 1,6 miliona pracowników. Ponad połowa pracowników godzinowych i 42% kadry zarządzającej to osoby kolorowe, według jej własnych danych.

„Starsze pokolenia uważają, że angażowanie się firm w tego typu społeczne rozmowy nie jest korzystne ani pożądane. Natomiast millenialsi są bardziej przychylni temu trendowi. Ponieważ millenialsi stają się coraz bardziej filarem tej gospodarki, mogą wystąpić pewne potencjalne konsekwencje” – powiedział Yahoo Finance MK Chin, adiunkt w Indiana University Kelley School of Business.

W rozmowie telefonicznej z Yahoo Finance 2 grudnia dyrektor ds. personalnych Walmartu, Donna Morris, broniła decyzji firmy.

„Jesteśmy dokładnie tą samą firmą dzisiaj, którą byliśmy w zeszłym tygodniu i nadal będziemy tą samą firmą” — powiedział Morris. „Działamy uczciwie, służymy naszym klientom i członkom, i dążymy do doskonałości. Więc nasze wartości absolutnie się nie zmieniają”.

Morris powiedział, że Walmart pracuje nad tymi zmianami od 2022 r. i nie ugiął się pod żadną prawicową osobą ani grupą. Morris powiedział, że w przyszłości Walmart będzie się koncentrował na „przynależności”.

Zapytany, gdzie widzi siebie za 10 lat, McMillon roześmiał się i powiedział, że gdziekolwiek, gdzie Shelley, jego żona od 33 lat, każe mu być. Przyciśnięty do muru, McMillon zauważył, że jest liderem żyjącym chwilą i nie spędzającym dużo czasu na planowaniu swojego życia po Walmart.

„Dziś rano byłem z naszym zespołem kierowniczym; rozmawialiśmy o komentarzach Warrena Buffetta, które wygłosił podczas jednej z naszych kolacji zarządu wiele lat temu na temat unikania podstawowych zasad biznesu: arogancji, biurokracji i samozadowolenia” – powiedział McMillon.

„Więc dziś zapytałem naszą dużą grupę, czy pamiętacie, co to jest ABC? Tego właśnie staramy się unikać”.

Polecane artykuły
AktualnościChinyWiadomości

Komentarz: Czy pod groźbą nałożenia ceł Amerykanie zaczęli „gromadzić towary”?

Air FranceAktualnoście-commerceWiadomości

Air France wprowadza na rynek swoje własne perfumy - AF001

Aktualnościataki cyberCheck Pointcyberatakicyberbezpieczeństwoe-commerceWiadomości

2024 rokiem ransomware. Polskie instytucje na celowniku i rekordowe wzrosty za sprawą usług hakerskich!

AktualnościWiadomości

Czy Elon Musk chce kupić Tiktok?

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *