Komentarz: Święto Wiosny było dobrym początkiem dla chińskiej gospodarki w Roku Węża

AIAktualnościWiadomości

Tam, gdzie wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, powstają miejsca pracy

Sztuczna inteligencja (AI) jest obecnie postrzegana jako zabójczyni miejsc pracy, a jej ofiarą pada coraz większa liczba wykwalifikowanych stanowisk pracy. Może to dotyczyć również wielu obszarów, ale w większym stopniu na niższych poziomach hierarchii. Z kolei w zarządzaniu wprowadzenie systemów sztucznej inteligencji najwyraźniej powoduje wzrost liczby ofert pracy. Wyszło to na światło dzienne w badaniu przeprowadzonym przez IESE Business School i KU Leuven.

Zgodnie z tym firmy, które wykorzystują więcej sztucznej inteligencji, ogłaszają więcej ofert pracy dla menedżerów – zarówno w liczbach bezwzględnych, jak i mierzonych ich udziałem we wszystkich ofertach pracy. „Sztuczna inteligencja nie zastępuje menedżerów ” – wyjaśnia profesor finansów i współautorka Mireia Giné – „ale wymaga nowego rodzaju przywództwa, w którym ludzki osąd i strategiczna wizja są kluczowe dla osiągnięcia sukcesu”.

Na potrzeby swojej analizy zespół badawczy ocenił 375 milionów ofert pracy w USA w latach 2010–2022 – jeszcze zanim sztuczna inteligencja wywołała prawdziwy rozkwit wraz z darmowym uruchomieniem ChatGPT. Zespół odkrył, że wzrost wykorzystania sztucznej inteligencji w firmie o jeden punkt procentowy spowodował wzrost liczby ogłaszanych stanowisk kierowniczych o 2,5–7,5%. Ostatecznie odsetek menedżerów w tych spółkach wzrósł od 0,4 do 1,4 proc. Efekt był tym silniejszy, im dłużej organizacja współpracowała z AI.

„Powód tego jest prosty ” – pisze Mireia Giné: „Sztuczna inteligencja może być szybka i potężna, ale nadal wymaga ludzkiej oceny”. Dlatego też menedżerowie odgrywają kluczową rolę w monitorowaniu integracji sztucznej inteligencji z procesami pracy, a także obu jako zarządzanie zespołami ludzkimi. A ponieważ zadanie to jest tak złożone, do jego koordynacji potrzeba większej liczby menedżerów.

Warto zauważyć, że naukowcy odkryli także rosnące zapotrzebowanie na umiejętności poznawcze i miękkie w ogłoszeniach o pracę – takie jak umiejętność pracy w zespole, kreatywność i umiejętności analityczne. Z drugiej strony spadł odsetek stanowisk pracy wymagających rutynowych prac, takich jak planowanie procesów i finansów. „ Ta zmiana sugeruje ” – czytamy w badaniu – „że wraz z wprowadzeniem sztucznej inteligencji menedżerowie koncentrują się bardziej na strategicznych zadaniach związanych z rozwiązywaniem problemów, a mniej na pracy, którą można zautomatyzować”.

Polecane artykuły
Air FranceAktualnościWiadomości

Air France kocha kino!

AktualnościChinyWiadomości

Chiny stanowczo sprzeciwiają się decyzji USA o dodatkowych cłach

AktualnościChinyWiadomości

Komentarz: Święto Wiosny było dobrym początkiem dla chińskiej gospodarki w Roku Węża

Aktualnoście-commerceWiadomości

Field Marketing szyty na miarę – dostosuj rozwiązania do swoich potrzeb

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *