Artykuł miesiąca: Pracowniku pamiętaj o 1% dla Fundacji Opiekuńcze Skrzydła

AktualnościWiadomości

Przyszłość polskich technologii ma kobiecą twarz

 

Kobieta inżynier, naukowiec czy wynalazczyni – brzmi dumnie. Ale jeśli połączyć te tytuły z ich osiągnięciami w biznesie, można mówić o prawdziwym sukcesie kobiet w branży zdominowanej dotąd przez mężczyzn. Przykładem są finalistki konkursu Bizneswoman Roku. To one tworzą naukowe algorytmy, projektują zaawansowane urządzenia, opracowują nowe biopreparaty i nowe technologie. 

Najnowsze dane Eurostatu opublikowane 11 lutego z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet w Nauce potwierdzają, że Polki znalazły się wysoko ponad średnią unijną jeśli chodzi o udział w liczbie naukowców i inżynierów w naszym kraju.

W całej Unii Europejskiej w 2017 r. z prawie 18 milionów naukowców i inżynierów 59 proc. stanowili mężczyźni, a 41 proc. kobiety. W Polsce ten odsetek wyniósł aż 48 proc. dla kobiet i 52 proc. dla mężczyzn, co daje nam 8. miejsce w zestawieniu.  Tylko w pięciu państwach członkowskich większość naukowców i inżynierów stanowiły kobiety: Litwa (57 proc. kobiet), Bułgaria i Łotwa (po 53 proc.), Portugalia (51 proc.) i Dania (nieco ponad 50 proc.). Na drugim końcu znalazły się kobiety z Węgier i Luksemburga (po 25 proc.) i co zaskakuje z  Finlandii (29 proc.) i Niemiec (33 proc.).

Polki mogą być więc naprawdę dumne, bo nie tylko są inżynierami, profesorami czy naukowcami, ale dodatkowo osiągają coraz większe sukcesy w biznesie związanym nowymi technologiami. Nie boją się zakładać działalności, inwestować we własne firmy, tworzyć start-upy. Laureatki wyłonione w 10 edycji konkursu Bizneswoman Roku organizowanym przez Fundację Sukces Pisany Szminką i ich kariery tę tezę potwierdzają.

Czy można wykorzystać bakterie do ochrony środowiska i jeszcze na tym zarobić? Można. To właśnie robi liderka konkursu w Nowych Technologiach, Magdalena Popowska, prezes i założycielka spółki biotechnologicznej BACTrem. Swoje naukowe doświadczenie – jest profesorem UW i Dyrektor Instytutu Mikrobiologii na Wydziale Biologii – połączyła z pasją. W ten sposób w jej firmie powstają np. biopreparaty złożone z  pożytecznych bakterii, które są m.in. wykorzystywane do rozkładu substancji niebezpiecznych i odpadów,  a więc służą wspomaganiu upraw rolnych.

A jak pomóc osobom uczulonym na nikiel, których na świecie jest aż 7 proc., a w samej Unii aż 15 proc.? Stworzyć firmę produkującą specjalistyczne kosmeceutyki chroniące przed objawami alergii kontaktowej. To właśnie udało się Izabeli Zawiszy, prezes zarządu KF Niccolum z Warszawy. Oczywiście i tu nie byłoby sukcesu bez jej entuzjazmu do rozwiązywania problemów zdrowotnych oraz szerokiej wiedzy naukowej – druga laureatka konkursu Bizneswoman Roku w Nowych Technologiach  jest bowiem doktorem nauk biologicznych w dyscyplinie biofizyka, wynalazcą i autorką czterech zgłoszeń patentowych. Stworzona przez nią marka Nuev to kosmetyki chroniące skórę przed smogiem i wpływem metali ciężkich.

Typowo męskie branże nie są też już wcale zarezerwowane dla płci męskiej. Światowy przemysł części samochodowych i technologie wykorzystywane w odlewniach wspiera z powodzeniem firma prowadzona przez kobietę-Polkę, także finalistkę konkursu Biznesowoman Roku. Evotec z Lublina, założona Paulę Kurant wspólnie z partnerem z Hiszpanii, skupia się na produkcji profesjonalnych pokrowców przeznaczonych dla robotów przemysłowych. I nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, gdyby nie innowacyjna technologia, z której korzystają światowe koncerny. Firma jako jedyna na świecie uzyskała materiał o powłoce posiadającej właściwości antyadhezyjne i całkowicie niepalne.

Inną kategorią, w której Polki są coraz mocniejsze są start-upy. Choć wiele takich biznesów ma krótki żywot, kobiety nie boją się wejść na głęboką wodę i wykorzystać swoje talenty w rywalizacji z mężczyznami.Świat nauki i biznesu połączyła z sukcesem finalistka Bizneswoman w kategorii start-up, Olga Grudniak, biotechnolog, od 2017 roku prezes firmy Biolumo z Gdyni. Jej firma tworzy urządzenie medyczne do szybkiego doboru celowanej terapii antybiotykowej dla lekarzy pierwszego kontaktu. Rozwiązanie to jest szybkie w diagnozie (6h), zautomatyzowane i  niedrogie.

– To zaszczyt znaleźć się w gronie tak niesamowitych kobiet osiągających ogromny sukces w biznesie. Daje mi to pewność, że jestem na dobrej ścieżce, by również osiągnąć podobne wyniki z Biolumo – mówi. I dodaje, że prócz tego od 5 lat pracuje w laboratorium nad szeregiem badań mających na celu rozwiązanie problemu lekooporności bakterii.

Ale nauka i biznes mogą połączyć się także na płaszczyźnie tworzenia innowacyjnych rozwiązań dla firm. Jeśli przedsiębiorstwo chce zredukować czas opracowania strategii z 6 miesięcy do 1 dnia, a koszty projektu o 70 proc. powinno zwrócić się do Barbary Zych, właścicielki Employer Branding Institute. Jej start-up to platforma EBnavi.com, która opracowała algorytm automatycznie analizujący ponad 500 wskaźników z procesów HR, marketingu, zarządzania i komunikacji. Efekt? Wynik algorytmu daje rekomendacje strategiczne dla marki, materiały edukacyjne oraz narzędzia wdrożeniowe gotowe do wykorzystania przez specjalistów.

Kiedy zaczynałem swoją karierę zawodową blisko 30 lat temu, kobiety stanowiły znaczną mniejszość w branży nowych technologii. Dzisiaj na szczęście ten trend wyraźnie się zmienia i proporcje się wyrównują. Ma na to wpływ niewątpliwie coraz większa świadomość społeczeństwa, że szeroko pojęty obszar IT nie jest zarezerwowany tylko dla jednej z płci i kobiety radzą sobie w nim tak samo dobrze jak mężczyźni. Panie z którymi spotykam się na co dzień w pracy, to dzisiaj pewne siebie osoby, zdeterminowane, skoncentrowane na celu i przede wszystkim wierzące w swoje możliwości. I ta zmiana, którą obserwuję na przestrzeni lat, cieszy najbardziej. – mówi Jarosław Dąbrowski, Członek Zarządu IGT Poland.

Polskie kobiety na co dzień związane ze światem nauki i nowych technologii nie mają się więc czego wstydzić. Opracowywane przez nie rozwiązania już podbijają świat. Jak wynika z wypowiedzi laureatek konkursu, wystarczy odpowiednia motywacja, wiedza i zaangażowanie.

Z ostatniej ankiety Fundacji Sukces Pisany Szminką wynika, że Polki są coraz bardziej przedsiębiorcze. Ponad 56 proc. z nich chce inwestować pieniądze, 23 proc. myśli o założeniu firmy. Jak pokazują historie opisanych biznesów, wiele z nich ma szanse osiągnąć sukces. Sukces pisany szminką.

 

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Lisa Su chce przestraszyć Intela

AktualnościWiadomości

Hasso Plattner kupuje akcje SAP za 250 mln euro

AktualnościWiadomości

Pandemia koronawirusa ograniczyła napływ do Polski pracowników z Europy Wschodniej

AktualnościWiadomości

Polski handel walczy z pandemią COVID-19. Jak branża będzie dalej się rozwijać?

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: