Artykuł miesiąca: KLM wylądował w Katowicach

Aktualnościhome officeWiadomości

Pracownicy hybrydowi pracują ciężej

W ciągu ostatnich dwóch lat słowo hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu. Dodatkowo ponad połowa badanych wskazuje, że zastanawiając się nad zmianą pracy, szukałaby pracodawcy, który pozwala na samodzielne wybranie modelu współpracy – wynika z badania Pracuj.pl, przeprowadzonych w marcu 2022 r. Po kilku miesiącach pracy poza siedzibą organizacji, wielu pracowników odkryło, jak może wyglądać ich nowa codzienność pracy – mieszanka legalnych dni pracy w domu i tych po staremu”, z biura.

Według The Economist” podczas pandemii liczba przepracowanych godzin przez pracowników hybrydowych była większa o 30%, w porównaniu z zatrudnionymi wykonującymi służbowe obowiązki z siedziby firmy. Jednak Polacy w dalszym ciągu opowiadają się za modelem hybrydowym – świadczą o tym wyniki badania firmy VELUX, które przedstawiają co myślą na ten temat. Jak się okazuje, większość respondentów uważa, że obecnie podział na życie prywatne i zawodowe jest dobrze wyważony, a nawet woleliby częściej pracować z domu, bo zdaniem 54% ankietowanych, poprawia to ich jakość życia. Dwie trzecie (66%) Polaków pracujących zdalnie lub hybrydowo uważa, że dzięki pracy z domu czują większą swobodę, nawet jeśli wiąże się to ze wzrostem liczby poświęconych na to godzin. Paradoksalnie, 60% z nich twierdzi, że oszczędzając czas na dojazdy i zyskując większą elastyczność w dopasowaniu dziennych obowiązków ma znacznie więcej czasu dla siebie oraz bliskich. Wprowadzając na stałe hybrydowy model pracy do organizacji, warto zainwestować nie tylko w ergonomiczne krzesła, biurka typu sit/stand, monitory i inne udogodnienia i rozwiązania technologiczne – niezwykle ważna jest koncentracja na dobrostanie psychicznym pracowników. Odpowiednie podejście, wysłuchanie i chęć zrozumienia aktualnych potrzeb zatrudnionych odgrywają znaczącą rolę w ich poczuciu bycia widzianym i wysłuchanym, a przede wszystkim satysfakcji z pracy. Niestety łatwo jest zapomnieć o potrzebach pracowników, gdy fizycznie nie ma ich w siedzibie firmy, jednak to właśnie oni często odgrywają dużą rolę w postrzeganiu przedsiębiorstwa przez klientów i kształtowaniu opinii.

Należy pamiętać, że elastyczność może stać się „obciążeniem” dla pracowników, a szczególnie gdy komunikacja jest prowadzona we wszystkich możliwych porach dnia, istnieje duże ryzyko wypalenia zawodowego. Wielu osobom trudno jest wyznaczyć granice prywatności podczas pracy z domu, więc kiedy widzą nieodczytaną wiadomość od szefa późnym wieczorem, a są w zasięgu laptopa czy telefonu służbowego chcą pilnie zareagować – jednak znaczna część odpowiedzialności za work-life balance zatrudnionych spoczywa na osobie zarządzającej organizacją. W dobrym hybrydowym miejscu pracy ważne jest, aby zaznaczyć współpracownikom, że nie oczekuje się odpowiedzi natychmiast – jednocześnie należy jasno informować, kiedy pracownicy powinni być online i dostępni – nawet w świecie, w którym godziny pracy stają się coraz bardziej płynne.

W interesie organizacji jest jasne określenie zasad dotyczących tego, jak zatrudnieni powinni się zachowywać, jeśli chodzi o formalną i nieformalną współpracę. Po ustaleniu zasad cyfrowej etykiety pracownikom łatwiej jest budować poczucie przynależności i wspólnoty – niezależnie od tego, czy znajdują się w sali konferencyjnej, w biurze, czy w domu w salonie, próbując utrzymać kontakt wzrokowy z resztą zespołu za pomocą kamery. Dobre samopoczucie psychiczne jest także wynikiem możliwości oceny, gdzie i kiedy jest mu najwygodniej i najłatwiej rozwiązywać pewne zadania lub odbywać spotkania. Doświadczenie zaufania ze strony przełożonego co do wyboru własnych godzin pracy, miejsca i metody, nie tylko pomaga zwiększyć wydajność pracownika, ale także pozwala czuć się częścią firmy, kreując jej kulturę.

Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Chiny popsuły bilans Apple

AktualnościWiadomości

Rekordowy zysk Ferrari

AktualnościWiadomości

Wyniki kwartalne Amazona rozczarowały udziałowców

AktualnościWiadomości

Inflacja nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: