Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

Czas wolnyGospodarkaHandelLifestyleWiadomości

Polski rynek napojów alkoholowych wart jest 41 mld zł

Polski rynek napojów alkoholowych zmienia się. Polacy szukają produktów wyższej jakości i uznanych marek. Są otwarci na nowości i nowe smaki. Jednocześnie polują na promocje i okazje.

Jak wynika z badania KPMG, w 2013 roku Polacy kupili napoje alkoholowe o wartości detalicznej ponad 41,1 mld zł.  Piwo i wódka to kategorie od lat dominujące na polskim rynku. Posiadają dużą grupę regularnych konsumentów – przynajmniej kilka razy do roku sięga po nie odpowiednio 73% i 43% dorosłych. Ich pozycja jednak stopniowo słabnie, w miarę, jak konsumenci eksplorują inne kategorie. Na pozycję wódki wpływają także zmiany regulacyjne, tj. wzrost stawki akcyzy na alkohol etylowy w 2014 roku.
Najmocniejsze najsłabszymi
W miejsce powoli kurczącej się sprzedaży wódki oraz ustabilizowanej sprzedaży piwa coraz większy udział w wydatkach na napoje alkoholowe zdobywają wina gronowe (6,3%), whisk(e)y (4,3%) oraz likiery, nalewki i smakowe napoje spirytusowe (5,4%). Na rynku piwa i napojów spirytusowych szczególnie wyraźny jest trend innowacyjny, zgodnie z którym konsumenci poszukują nowych, oryginalnych lub mało znanych produktów.
– Rynek napojów alkoholowych zmienia się pod wpływem trzech kluczowych trendów konsumenckich. Po pierwsze, Polacy szukają produktów wyższej jakości i marek kojarzonych z wyższą wartością, co przekłada się na premiumizację wielu kategorii. Widzimy także silny trend innowacyjny, wynikający z dużej otwartości konsumentów na nowości i próbowanie nowych smaków. Równolegle na rynek ciągle silnie oddziałuje trend, który można określić jako value for money, czyli poszukiwanie jak najlepszej ceny w stosunku do wartości produktu, polowanie na promocje cenowe i okazje – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.
Trzech na dziesięciu dorosłych konsumentów napojów alkoholowych twierdzi, że zdecydowanie stara się wybierać produkty ponadprzeciętnej jakości i chętnie sięga po marki premium. Co więcej, jak wynika z badania zarządzających z branży napojów alkoholowych, spośród wszystkich trendów rynkowych to właśnie premiumizacja będzie w najbliższych latach najsilniej kształtować rynek, i to niezależnie od kategorii.
Nowe smaki
Dynamicznie rozwija się segment piw specjalnych, tj. piw dolnej fermentacji wychodzących poza typowy eurolager oraz piw górnej fermentacji.
– Piwa specjalne (bez smakowych i miksów piwnych) to już około 5% wolumenu rynku. W przeciwieństwie do nasyconego segmentu klasycznych lagerów, które wielu konsumentom najzwyczajniej się znudziły, piwa specjalne wciąż mają dobre perspektywy wzrostu. Pozwalają też na realizowanie wyższych marż niż standardowe produkty. Korzystają z tego zarówno mniejsze browary rzemieślnicze i regionalne, jak i duże koncerny – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.
Przejawem premiumizacji jest także bardzo silny wzrost sprzedaży whisk(e)y. W ciągu ostatniego roku ten rodzaj alkoholu pił co drugi dorosły Polak, zaś 21% – kilkukrotnie w ciągu roku. W 2013 roku sprzedano 19 mln litrów whisk(e)y o wartości 1,8 mld zł, sześciokrotnie więcej niż w 2004 roku pod względem wolumenu sprzedaży i pięciokrotnie pod względem wartości. Co więcej, branża spodziewa się dalszego wzrostu kategorii nawet o 8-9% rocznie w 2014 i 2015 roku.
Wina win
Rośnie także zainteresowanie klasycznymi winami gronowymi. W 2013 roku Polacy kupili 142,5 mln litrów win gronowych (wliczając wina musujące) o wartości 2,6 mld zł.
– Od 2004 do 2013 roku sprzedaż win gronowych w Polsce wzrosła ilościowo o 56%. Choć za wzrost odpowiadają głównie dyskonty i dotyczy on przede wszystkim średniej półki cenowej, to jest on także przejawem premiumizacji. To, co kupuje dziś masowy konsument, jest znacznie lepszej jakości niż jeszcze kilka lat temu – mówi Tomasz Wiśniewski.
Jak wynika z raportu KPMG w Polsce, drugim kluczowym trendem na polskim rynku napojów alkoholowych jest trend innowacyjny. Polacy są otwarci na nowości, poszukują nowych, mało znanych lub egzotycznych smaków, oryginalnych produktów.
– Konsumenci poszukują nowości, a producenci i dystrybutorzy bardzo sprawnie te potrzeby podsycają. Najlepiej widać to na rynku napojów spirytusowych, gdzie rozwijają się smakowe odmiany tradycyjnych kategorii, jak wódki i whisk(e)y. Przebojem okazały się relatywnie nowe kategorie, jak „wódki” smakowe o obniżonej zawartości alkoholu, których sprzedaż zbliżyła się w 2013 roku do 24 mln litrów. Teraz doszły do nich jeszcze smakowe napoje o ok. 20% zawartości alkoholu. Oferta produktowa pod względem smaków i odmian jeszcze nigdy nie była tak rozbudowana – mówi Andrzej Bernatek.
Piwne smaki
Na rynku piwa trend innowacyjny zaowocował m.in. dynamicznym rozwojem kategorii piw smakowych (owocowych, miodowych i in.) oraz miksów piwnych. Od 2004 roku ich sprzedaż wzrosła blisko dwukrotnie i odgrywa obecnie dużą rolę w skali całego rynku piwa, z wolumenem sprzedaży sięgającym 268 mln litrów w 2013 roku. – Oferta ta trafiła w szczególności do kobiet – w ciągu ostatniego roku 62% z nich sięgnęło po piwo przynajmniej kilkukrotnie, podczas gdy wśród mężczyzn było to 84%. Różnica oczywiście jest, ale nie kolosalna, do czego piwa smakowe i radlery przyczyniły się w największym stopniu – dodaje Bernatek.
Cydr rośnie w siłę
Niezwykle zyskał na popularności cydr. Jeszcze dwa lata temu mało kto w Polsce słyszał o tym napoju. Tymczasem, jak wynika z badania, w ciągu ostatniego roku cydru spróbowało już 40% dorosłych konsumentów, a co dziesiąty sięgnął po ten napój kilkukrotnie.
Jak wynika z badania menedżerów branży alkoholowej oraz konsumentów, trendy premiumizacji i innowacji nie oznaczają, że konsumenci łatwo akceptują wyższą cenę za produkt wyróżniający się jakością czy nowatorstwem. Co czwarty konsument alkoholu (26%) otwarcie i zdecydowanie przyznaje, że aktywnie poszukuje niższej ceny lub lepszego stosunku ceny do jakości lub ilości.  Z trendem value for money najbardziej liczą się dystrybutorzy win (70% wskazań jako na kluczowy trend w przyszłości) oraz producenci piwa (57%). Stąd rozwój produktów ekonomicznych, w tym marek własnych, oraz własnego importu detalistów.
– Marki własne przejęły już ok. 8% wolumenu sprzedaży piwa oraz 6% wolumenu sprzedaży napojów spirytusowych. W przypadku rynku wina, prawie co druga butelka sprzedana w kanale off-trade to wino z dyskontu – mówi Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego w KPMG w Polsce.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Jak Rihanna została miliarderką – bez nowej muzyki

AktualnościWiadomości

Urządzenia sieciowe powinny stać się bezpieczniejsze

AktualnościWiadomości

Ikea odnotowuje znaczny spadek sprzedaży

AktualnościITWiadomości

TikTok firmy ByteDance likwiduje setki miejsc pracy

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *