Artykuł miesiąca: KLM wylądował w Katowicach

AktualnościEkologiaWiadomości

Olej kokosowy zabójcą klimatu

Langnese, Mövenpick, Häagen Dazs, Ben & Jerry’s – lista marek lodów jest długa, a popyt wysoki. Według obliczeń Federalnego Związku Niemieckiego Przemysłu Cukierniczego, średnio każdy Niemiec zjadł w zeszłym roku 113 gałek lodów. Prawie 80 proc. z tego kupowane jest w supermarketach.

Ale lody z półki często kojarzą się z ogromnymi problemami ekologicznymi i społecznymi. To wynik badania fundacji środowiskowej WWF. Przez lata olej palmowy był niezbędnym składnikiem lodów: aby stworzyć plantacje oleju palmowego, każdego roku wycina się tysiące hektarów cennych lasów tropikalnych, zwłaszcza w Indonezji, co przyspiesza zmiany klimatyczne. Wielu producentów używa obecnie oleju kokosowego – znanego również jako tłuszcz kokosowy – jako alternatywy dla kontrowersyjnego oleju palmowego. Ale olej kokosowy, który otrzymuje się z suszonego mięsa orzechów kokosowych, również nie jest zrównoważoną alternatywą. Przeciwnie. Presja ze strony organizacji pozarządowych i konsumentów wywarła wpływ i zmniejszyła udział oleju palmowego w wielu produktach, mówi Ilka Petersen, ekspert ds. oleju palmowego w WWF. Jednak w międzyczasie udział oleju kokosowego w lodach wzrósł dziesięciokrotnie. „I nikt o to nie pyta” – mówi Petersen.

Tłuszcz kokosowy sprowadzany jest z zagranicy. Podobnie jak palma olejowa, palma kokosowa potrzebuje klimatu tropikalnego. Olej kokosowy pochodzi również z krajów takich jak Indonezja, Brazylia czy Filipiny, gdzie lasy deszczowe są intensywnie wycinane do produkcji.

Powierzchnia wymagana dla palm kokosowych jest nawet większa niż dla palm olejowych do produkcji oleju palmowego, ponieważ plony palm kokosowych są mniejsze. Według WWF, plon palmy olejowej wynosi około 3,3 tony oleju z hektara, podczas gdy plon palm kokosowych to tylko około 0,7 tony oleju z hektara.

Około dwunastu milionów hektarów na całym świecie jest wykorzystywanych do produkcji oleju kokosowego. Ale tylko około jednego procenta światowego zapotrzebowania na olej roślinny można nim pokryć. Według badacza klimatu Karstena Brandta, olej kokosowy wymaga do czterech razy więcej energii i przestrzeni niż zwykły olej roślinny.

Walka ze zmianami klimatycznymi to także odpowiedzialność biznesu. Pokazujemy inspirujący fragment szerokiej gamy zrównoważonych i przyjaznych dla klimatu projektów firm w Niemczech.

Nawet kontrowersyjny olej palmowy ma teraz systemy certyfikacji, ale jest to wyjątek w przypadku oleju kokosowego. Jest też ekologiczny i sprawiedliwy handel olejem kokosowym, ale duzi producenci rzadko go stosują. Brandt obawia się, że bez regulacji producenci będą nadal używać niecertyfikowanego oleju kokosowego. Ponieważ w produkcji lodów olej kokosowy, podobnie jak olej palmowy, jest przede wszystkim tanim zamiennikiem pełnego mleka i śmietanki. Tłuszcz mleczny jest droższy. Wielcy producenci żywności, którzy używają oleju kokosowego i palmowego jako tanich surowców w wielu produktach, oszczędzają w ten sposób kosztem klimatu.
„Przejście na olej kokosowy rozwiązuje tylko problem złego wizerunku producenta, ponieważ wielu konsumentów postrzega olej palmowy jako zabójcę klimatu i lasów deszczowych”, mówi Brandt. Z drugiej strony olej kokosowy nadal brzmi mało podejrzanie dla wielu konsumentów, mimo że jest tak samo szkodliwy dla klimatu jak olej palmowy. Dla producentów żywności, którzy chcą tylko poprawić swój wizerunek bez rzeczywistego rozwiązania problemu, olej kokosowy zabójca klimatu jest nadal tanią alternatywą.
Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Chiny popsuły bilans Apple

AktualnościWiadomości

Rekordowy zysk Ferrari

AktualnościWiadomości

Wyniki kwartalne Amazona rozczarowały udziałowców

AktualnościWiadomości

Inflacja nie powstrzymuje Polaków przed podróżowaniem

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: