Artykuł miesiąca: Praca w IT nie tylko dla programistów. TOP 3 zawody z gwarancją zatrudnienia i dobrą pensją

AktualnościWiadomości

Nowe stanowiska, nowe kompetencje – jak AI wpłynie na rynek pracy

 

W ostatnim czasie powstało wiele raportów i analiz, które starają się przewidzieć jak dynamicznie będzie ewoluował rynek pracy w odpowiedzi na rozwój sztucznej inteligencji (z ang. Artificial Intelligence, AI). Światowe Forum Ekonomiczne, Gartner, McKinsey – wszyscy próbują oszacować skalę i oswoić nas z nieuchronną zmianą. Kolejne liczby powodują dużo szumu i mieszane nastroje wokół AI. Ale czy faktycznie jest się czym przejmować i jak te procesy postrzegają specjaliści rozwijający sztuczną inteligencję? 

Światowe Forum Ekonomiczne (ang. World Economic Forum, WEF) przeanalizowało jak duzi, międzynarodowi pracodawcy patrzą na strukturę zatrudnienia w perspektywie roku 2022. W ubiegłorocznym raporcie Future of Work wskazano stanowiska pracy, które zagrożone są zniknięciem, role stabilne, którym AI nie zagraża, a także, że szacuje się utworzenie 133 milionów nowych miejsc pracy.

Porównanie roku 2018 do 2022 jasno pokazuje, że 10-procentowy ubytek niektórych rodzajów miejsc pracy zostanie w pełni zrównoważony poprzez tworzenie nowych stanowisk i pojawienie się nowych zawodów (wzrost o 11%). Z kolei 48% dzisiejszych miejsc pracy określanych jako te uniwersalne, stanowiące większość zatrudnienia w różnych branżach, utrzyma się na tym samym poziomie do 2022 r.

Technologia nie taka człowiekowi straszna

AI nie zastąpi ludzi. Da im za to nowe możliwości i nowe stanowiska pracy. Szybki rozwój technologii nie idzie jednak w parze z jej szybkim wdrożeniem i akceptacją społeczną.

– Przez najbliższe kilka lat spotkamy się ze zwiększeniem zautomatyzowanych procesów dzięki AI w środowiskach, które są ustrukturyzowane i powtarzalne, co zacznie eliminować udział człowieka w wykonywaniu takich ról jak księgowy, urzędnik pocztowy czy pracownik linii produkcyjnej. Należy jednak pamiętać, że to nie nastąpi z dnia na dzień. Ponadto zwyczajny Kowalski ma przygotować się na większe zapotrzebowanie na umiejętności techniczne, etyczne czy też społeczne, ale nie zapominając o kreatywności w czasie mocnej globalizacji – komentuje Mykola Pavlenko, Senior Data Scientist, Capgemini Polska. 

Popularny dziś dyskurs na temat przyszłości pracy z AI koncentruje się głównie na wizji technologii, która zastępuje ludzi. Tymczasem należy pamiętać, że automatyzacja i sztuczna inteligencja stworzą wiele nowych miejsc pracy.

– Pojawią się stanowiska, które łączą wcześniej znane kompetencje z niewykorzystywanymi dotąd obszarami technologii i stworzą nową wartość na rynku, a jednocześnie będą dobrze płatne, jak na przykład Artificial Intelligence Engineer oraz Machine Learning Engineer. Stosunkowo niedawno pojawiło się zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się na przykład obszarem etyki w AI, co pokazuje jak kompleksowego podejścia do sztucznej inteligencji potrzebujemy. To generuje nowe stanowiska pracy, o których wcześniej nam się nie śniło – dodaje Ruslan Korniichuk, Senior Consultant, Capgemini Polska.

WEF na liście nowych stanowisk pracy tworzonych przez AI wymienia specjalistów od big data i transformacji cyfrowej, badaczy i analityków danych czy specjalistów od robotyki. Może nas to trochę zaskoczyć, bo role te brzmią już dość znajomo. Są natomiast stosunkowo nowe i zapotrzebowanie na nie zdecydowanie będzie rosło. A jakie nieodkryte zawody przyniosą kolejne lata? Któż to dziś może widzieć?

Jak przygotować się na świat pracy zautomatyzowanej?

Powstawanie zupełnie nowych zawodów jest z jednej strony szansą dla pracowników, z drugiej jednak – pewnym wyzwaniem, wymagającym zdobycia nowych kompetencji. Osoby aktywne zawodowo nie muszą biernie czekać na to, co przyniesie przyszłość, lecz mogą dbać o rozwój swoich umiejętności oraz zdobywanie nowych już dziś.

– Aby odpowiednio przygotować się na spełnienie wymogów nowych stanowisk, które będą pojawiać się wraz z rozwojem sztucznej inteligencji i postępującą automatyzacją należy rozwijać swoje kompetencje dwutorowo. Po pierwsze, zawsze warto poszerzać wiedzę o nowych technologiach, być na bieżąco z najnowszymi rozwiązaniami, mieć wiedzę o aktualnych oraz prognozowanych trendach. Nie mniej jednak, maszyny nie zastąpią ludzi w obszarach, w których wciąż będziemy je przewyższać. Kreatywność, praca w grupie, inteligencja emocjonalna czy etyka są obszarami, które jeszcze długo pozostaną domeną ludzi i warto inwestować w rozwój miękkich kompetencji w połączeniu z technologiami – radzi Mykola Pavlenko.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Brak czasu dużym obciążeniem dla mikroprzedsiębiorców

AktualnościWiadomości

Zmiana w radzie nadzorczej Banku BNP Paribas

AktualnościWiadomości

Pozostało tylko 10 lat na powstrzymanie negatywnych zmian klimatu

AktualnościWiadomości

Czy stosunek firmy do środowiska naturalnego wpływa na rekrutację?

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: