Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Mniej niż 9 procent zachodnich firm opuściło Rosję

Renault, McDonald’s, Shell, Dr. Oetker, Nike, Starbucks – oni i wiele innych firm ogłosiło wycofanie się z Rosji w zeszłym roku w odpowiedzi na rosyjską inwazję na Ukrainę. „Nie ma odwrotu”, właściciel Tengelmann, Christian Haub (58 l.), powiedział magazynowi manager krótko po rozpoczęciu wojny – i wkrótce potem oddał swoje 27 oddziałów rosyjskiemu inwestorowi. Sprawiało to wrażenie, że większość zachodnich firm zerwała w ciągu roku więzi biznesowe ze zbrodniczą Rosją. Ale z kilkoma znaczącymi wyjątkami to założenie jest błędne, jak pokazuje badanie.

W rzeczywistości mniej niż jedna dziesiąta zachodnich firm faktycznie opuściła Rosję, odkryli naukowcy ze szwajcarskiego Uniwersytetu w St. Gallen (HSG) i szkoły biznesu IMD. „Nasza analiza pokazuje, że do końca listopada 2022 r. 8,5% firm z UE i G7 sprzedało co najmniej jedną ze swoich rosyjskich spółek zależnych” – piszą autorzy badania Simon Evenett i Niccolò Pisani . Nie może więc być mowy o wycofaniu się na dużą skalę.

Do swojej analizy dwaj profesorowie – Evenett jest ekspertem ds. handlu w HSG, Pisani koncentruje się na zagadnieniach globalizacji – zebrali obszerne dane na temat inwestycji kapitałowych firm zagranicznych z siedzibą w Unii Europejskiej (UE) oraz krajach G7 i sprawdzili, czy sprzedaż ich Rosyjskie spółki zależne potwierdzone po wybuchu wojny na Ukrainie. Sklasyfikowali nawet firmy jako „wycofane”, jeśli sprzedały jedną lub więcej – ale niekoniecznie wszystkie – filie w Rosji.

Rezultat: Spośród 1404 firm z siedzibą w UE lub krajach G7, które przed rosyjską inwazją miały w sumie 2405 filii lub aktywnych udziałów kapitałowych w Rosji, tylko 120 wycofało się po dziewięciu miesiącach wojny. Według badania, łącznie 14 firm wycofało się z Niemiec , w tym Deutsche Bank , Deutsche Telekom , Siemens , Vaillant i Tönnies oprócz tych wymienionych powyżej .

Niski wskaźnik wycofywania się firm zachodnich idzie w parze z wcześniejszymi badaniami Kijowskiej Szkoły Ekonomicznej (KSE), które wykazały, że tylko 5 procent wszystkich firm zagranicznych opuściło Rosję. W swoim obecnym badaniu Evenett i Pisanie piszą, że presja zerwania relacji biznesowych jest szczególnie duża w przypadku firm z krajów UE lub G7. Nic więc dziwnego, że w ich badaniu odsetek ten jest nieco wyższy.

W szczególności z Rosji wycofały się „słabe wyniki”, czyli firmy o niskiej rentowności i firmy z dużą liczbą pracowników. W końcu potwierdzone zbycia stanowią zaledwie 6,5 procent całkowitych zysków przed opodatkowaniem wszystkich firm z UE i G7 prowadzących aktywną działalność w Rosji, ale 15,3 procent wszystkich pracowników. Autorzy badania podejrzewają, że w szczególności wielkość siły roboczej mogła przyczynić się do lepszego postrzegania firm przez społeczeństwo.

Ogólnie rzecz biorąc, według badania, więcej firm amerykańskich opuściło Rosję niż tych z UE, Japonii , Kanady , Wielkiej Brytanii , Włoch czy Francji . W sumie wycofało się 30 firm z USA, 15 z Finlandii, 14 z Niemiec i 13 z Wielkiej Brytanii. Uderzające jest również to, że rentowność wycofujących się firm europejskich i japońskich była często bardzo niska.

W sumie, według obliczeń profesorów, w Rosji nadal działają 1284 firmy z UE lub G7. Najwięcej: z Niemiec, bo ok. 250. Drugie najaktywniejsze firmy mają swoje siedziby na Cyprze, choć z badania wynika, że ​​często stoją za nimi rosyjscy właściciele.

W Rosji pozostały przede wszystkim firmy z obszarów rolnictwa i wydobycia surowców, natomiast wycofały się firmy z sektorów produkcyjnego i usługowego. Na przykład producent maszyn rolniczych Claas z Harsewinkel w Westfalii nadal trzyma się Rosji, podobnie jak producenci słodyczy Storck i firmy medyczne, takie jak Braun i Fresenius , jak niedawno wymieniono na Uniwersytecie Yale.

Evenett i Pisani wyjaśniają, że istnieje wiele powodów, dla których firmy, które nadal działają w Rosji, zostają tam. W niektórych przypadkach np. firmy nie chcą rezygnować ze swoich rosyjskich klientów, którzy nie są ani zaangażowani w decyzję o inwazji na Ukrainę, ani w samą wojnę. W innych przypadkach firmy mogą nie chcieć stracić długotrwałych relacji ze swoimi pracownikami lub dostawcami; lub decydują się nie zaprzestawać działalności w Rosji ze względu na społeczne znaczenie ich produktów i usług, takich jak leki.

Autorzy postrzegają również przeszkody w wycofaniu się jako kolejny możliwy powód, dla którego tak niewiele firm opuściło dotychczas Rosję. Nawet jeśli zachodnia firma zdecydowała i publicznie zobowiązała się do wycofania się, może ostatecznie upaść. Na przykład niektórzy nie mogą znaleźć kupca na spółkę zależną, który byłby skłonny zapłacić wymaganą kwotę. Dla innych przeszkody narzucone przez rosyjski rząd, uniemożliwiające przekazanie dochodów za granicę, komplikują lub opóźniają sprzedaż.

Ze względu na te niekiedy złożone i długotrwałe procesy autorzy badania spodziewają się wzrostu liczby sprzedaży w przyszłości. Jednocześnie ostrzegają, że wiele zachodnich firm, takich jak Nissan i McDonalds, pozostawiło otwartą opcję wykupu w swoich umowach. Ukończone rekolekcje nie zawsze oznaczają koniec.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

7 korzyści z profesjonalnej obsługi kadrowo-płacowej dla Twojej firmy

AktualnościWiadomości

AI jako tłumacz: czy już nigdy nie będziemy musieli uczyć się języka?

AktualnościWiadomości

Spadające ceny samochodów elektrycznych powodują wzrost stawek leasingowych

AktualnościWiadomości

Europejscy producenci narzekają na niebezpieczne zabawki w Temu

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: