Chiny wzywają Holandię do przywrócenia stabilności globalnego łańcucha dostaw chipów

AktualnościGospodarkaMotoryzacjaWiadomości

Milion samochodów elektrycznych w 10 lat

Analiza formularzy ubiegłorocznych edycji konkursu ECO-MIASTO pokazała, że w ostatnich latach polskie miasta podejmowały inicjatywy w kwestii e-mobilności wyłącznie na skalę lokalną. Nie istniał jednak żaden krajowy program jej rozwoju. W czerwcu br. przedstawiciele rządu zaproponowali Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Jego efektem ma być rejestracja w naszym kraju w ciągu 10 lat około miliona elektrycznych aut. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii opracowało także kompleksowy program wprowadzenia autobusów elektrycznych do miast. Mobilność zrównoważona jest jedną z czterech kategorii w tegorocznej edycji Konkursu ECO-MIASTO, skierowanego do samorządów lokalnych. Organizatorem projektu jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.

2050 bez samochodów spalinowych

Mobilność elektryczna jest jednym z głównych punktów polityki unijnej do 2050 roku. W efekcie z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są bezpieczne dla środowiska i nie generują hałasu. Badania pokazują, że wprowadzenie samochodów elektrycznych do miast ma znaczący wpływ na środowisko. Renault we współpracy z władzami Rzymu przeprowadziło badanie mające sprawdzić wpływ pojazdów elektrycznych na poprawę jakości powietrza w mieście. Okazało się, że wprowadzenie 20% pojazdów elektrycznych w śródmieściu i 10% w obszarze podmiejskim ma ogromny wpływ na stężenie szkodliwych substancji w powietrzu. Obliczono, że np. stężenie dwutlenku azotu spadłoby nawet do 45% w częściach miasta o dużym natężeniu ruchu.

Koło zamachowe gospodarki

Polska zdaje się być dopiero na początku drogi ku wprowadzeniu na szeroką skalę elektromobilności do miast, a działania podejmowane są jedynie nas szczeblu lokalnym. Zdaniem przedstawicieli miast biorących udział w zeszłorocznej edycji konkursu ECO-MIASTO – Gdyni, Łodzi, Olsztyna, Krakowa, Rzeszowa i Wrocławia – obecnie istnieje wiele przeszkód, aby mobilność elektryczna mogła się rozwijać. Są to w szczególności: słaby dostęp do infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych, brak rządowych dofinansowań do ich zakupu, brak odpowiednich zachęt w postaci darmowego parkowania czy poruszania się buspasami oraz brak odpowiedniej edukacji mieszkańców w tym zakresie.

Fot. Renault_

Coraz częściej jednak mówi się o ogólnopolskich programach, które miałyby tę sytuację zmienić. W czerwcu br. podpisano list intencyjny w sprawie powołania Centrum Elektromobilności, które ma być kołem zamachowe polskiej gospodarki i reindustrializacji. Rząd już zapowiedział realizację programu „+elektryczna mobilność+”, na który ma się składać projekt e-Bus, czyli sukcesywne wprowadzanie elektrycznych autobusów do miast oraz rozwój mobilności zrównoważonej w szerszym zakresie, tj. przede wszystkim promocję samochodów elektrycznych oraz rozwój infrastruktury dla takich pojazdów. Aby program mógł być zrealizowany, konieczna jest współpraca administracji publicznej z instytucjami badawczymi, uczelniami oraz firmami.

Według raportu WHO spośród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Unii Europejskiej, aż 33 znajduje się w naszym kraju. Chcemy pomagać zmieniać oblicze polskich miast i poprawiać komfort życia mieszkańców. Posiadamy pełną gamę samochodów elektrycznych: ZOE, Twizy i Kangoo Z.E., które pomagają we wdrażaniu zielonego transportu np. w ramach  miejskich systemów wypożyczania, z powodzeniem funkcjonujących  już m.in. w Lyonie, Palermo, Londynie, Paryżu – powiedziała Agata Szczech, Dyrektor Komunikacji Terytorium East Renault. 

Transformacja autobusowa

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii planuje także wdrożenie kompleksowego programu wprowadzenia autobusów elektrycznych do polskich miast. Zmiany mają nastąpić do roku 2025. Do tego czasu rząd planuje stworzyć dobrze prosperujący i silny przemysł autobusów elektrycznych – cichych i nie produkujących spalin. Rynek e-autobusów ma generować do budżetu państwa 2,5 mld zł rocznie.

 

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Walka o środki z KPO na elektromobilność. Eksperci ostrzegają – błędna koncepcja może prowadzić do finansowania chińskich producentów za unijne środki

AktualnościWiadomości

Od aroganckiego egocentryka do prawdziwego lidera

AktualnościWiadomości

Hazard online jest wszechobecny. Ryzyko jest również wszechobecne

AktualnościWiadomości

Nazwa stacji MSNBC ulega zmianie, ale jej liderzy zapewniają, że jej misja pozostanie ta sama

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *