Wspólne oświadczenie po spotkaniu Chin, Rosji i Iranu w Pekinie

 

AktualnościWiadomości

Kryzys gazowy spowoduje duży problem dla przemysłu motoryzacyjnego

Od poniedziałku rano gazociągiem Nord Stream 1 nie płynął żaden gaz . Utrzymywana jest ostatnia najważniejsza trasa rosyjskiego gazu ziemnego do Niemiec. Czy Rosja wznowi dostawy? Maik Cebulla (47) uważa, że ​​jest to mało prawdopodobne. I wie, że w najbliższej przyszłości problem będzie miała nie tylko jego firma, ale cały niemiecki przemysł samochodowy.

Cebulla jest dyrektorem zarządzającym ds. zasobów ludzkich w Saint-Gobain Sekurit Germany. Szyby przednie, szyby lub szklane dachy Sekurit są montowane w co trzecim europejskim samochodzie. VW, BMW , Mercedes-Benz, Stellantis czy Tesla: wszyscy kupują szyby samochodowe od firmy z niemiecką siedzibą w Herzogenrath w Nadrenii Północnej-Westfalii. Sekurit jest zatem piętą achillesową niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego w przypadku niedoboru gazu – i doskonałym przykładem tego, dlaczego kwestia odcięcia gazu jest trudniejsza niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Od miesięcy toczy się w Niemczech dyskusja o tym, jak kraj powinien sobie radzić z racjonowaniem gazu. Już w kwietniu w rozmowie z managerem magazyn Karl-Ludwig Kley  wezwał polityków do nadawania priorytetu firmom w przypadku braku gazu – zamiast jak dotychczas zakręcać kurek z gazem dla przemysłu planowane, aby zapewnić zaopatrzenie gospodarstw domowych. W ostatnich tygodniach nasiliła się debata na temat tego, kogo, kiedy iw jaki sposób będzie dotyczyć racjonowanie.

Maik Cebulla wie, że uwaga skupi się na swojej branży stosunkowo wcześnie, jeśli Federalna Agencja ds. Sieci będzie musiała racjonować gaz. Produkcja szkła jest niezwykle energochłonna. A bez gazu nic nie działa w produkcji szkła. Cebulla używa obecnie wszelkich środków, aby zapobiec jak największej szkodzie. „Każdy próbuje zreorganizować to, co działa, aby znaleźć alternatywy” – mówi.

W Sekurit sporządzili plany awaryjne na wypadek najgorszego scenariusza ograniczenia dostaw gazu lub nawet przestoju w przemyśle szklarskim. Rezultat: Ograniczone dostawy gazu nie byłyby tragiczne dla samego Sekurit. Firma potrzebuje gazu tylko do ogrzewania budynków fabrycznych, a nie do samej produkcji, agregaty i maszyny zasilane są energią elektryczną. W razie potrzeby ogrzewanie można również przeprowadzić olejem. Firma zakupiła już odpowiednie zbiorniki na olej i zawarła umowy na dostawy.

Ale jest jeszcze jeden problem: Sekurit jest częścią łańcucha wartości. Firma przetwarza tzw. szkło płaskie na szyby samochodowe – na przykład na przednie szyby. Sekurit pozyskuje wstępny produkt od swoich siostrzanych firm. A oni z kolei nie mogą obejść się bez gazu. Tak zwane zbiorniki do topienia lub szkła, za pomocą których produkowane jest szkło surowe, działają tylko przy opalaniu gazowym. „Nie można ich wyłączyć”, wyjaśnia Cebulla, który sam przez wiele lat pracował dla jednej z pozostałych filii Saint-Gobain.

Partia, która składa się z różnych surowców, jest topiona w wannie do topienia. „To stopienie z płynną kąpielą cynową” – mówi profesor Stefan Iskan z Uniwersytetu Ekonomicznego i Społecznego w Ludwigshafen, który zajmuje się zarządzaniem łańcuchem dostaw w branży motoryzacyjnej. Po wyłączeniu szklanych zbiorników dochodzi do nieodwracalnych uszkodzeń zbiorników, które kosztują do 40 milionów euro i są wymieniane tylko co 18 do 20 lat. „Jedyne, co możemy zrobić, to zamknąć wanny w kontrolowany sposób i utrzymać je w cieple”, wyjaśnia Cebulla. Można to również zrobić z olejem i w razie potrzeby przez wiele miesięcy. W ten sposób firma w przeszłości często wstrzymywała produkcję, na przykład gdy rynek szkła był nadpodawany.

Ten scenariusz miałby poważne konsekwencje dla Sekurit i producentów samochodów. „Jeżeli surowe szkło nie jest już dostarczane, ponieważ nie ma gazu, musimy zamknąć nasze zakłady przynajmniej na ograniczony czas”, mówi Cebulla. W przypadku braku szyb samochodowych producentom samochodów trudno będzie również utrzymać produkcję.

Nerwowość jest więc wielka w branży motoryzacyjnej. „Odcięcie dopływu gazu dla Niemiec wywołałoby nowy kryzys dostaw części”, powiedziała niedawno główna strateg Audi Silja Pieh (47 l.). „Nie dostaniemy więcej szyb samochodowych”. Podobnie producent samochodów elektrycznych nie może sprzedawać samochodu bez aluminiowej skrzynki na baterie. Szef Mercedesa Ola Källenius (53) ostrzegł przed drastycznymi konsekwencjami, które „wpłyną na dużą część gospodarki” w przypadku wstrzymania dostaw gazu.

Ostatnie kilka miesięcy pokazało, jak bardzo wąskie gardła w dostawach mogą uderzyć w branżę motoryzacyjną. Brakowało nie tylko półprzewodników, ale także wiązek kablowych z Ukrainy . Praktycznie wszyscy główni producenci samochodów, od BMW po Volkswagena , musieli ograniczyć lub całkowicie zawiesić produkcję z powodu braku części. A teraz zbliża się kryzys gazowy.

Dla Sekurit i jej spółek siostrzanych kryzys gazowy nadchodzi zbyt wcześnie, ponieważ firma dwa lata temu zdecydowała się pożegnać w przyszłości z gazem ze względu na zrównoważony rozwój. Dzięki dofinansowaniu z Nadrenii Północnej-Westfalii, wstępne badania sprawdzają obecnie, czy produkcję szkła można przekształcić w wodór. Przezbrojenie zaplanowano na czas kolejnego remontu wanny. Byłoby to dopiero w latach 2025/2026. Kryzys zwiększa presję na wcześniejsze odstawienie gazu. Ale technologia nie jest jeszcze skończona. „Szczerze mówiąc, nie jesteśmy jeszcze tak daleko” – mówi Cebulla.

W rezultacie dyrektorzy generalni i ich koledzy walczą o to, by być ostatnimi w kolejności zamykania. Za pośrednictwem stowarzyszeń branżowych firma lobbuje polityków, Federalną Agencję Sieci oraz odpowiednie zakłady użyteczności publicznej i operatorów sieci, aby wziąć pod uwagę ekonomiczne konsekwencje branży w sytuacji awaryjnej. Firma nawet połączyła siły z konkurentami, aby to zrobić, jak mówi Cebulla. Ponieważ branża jest łatwa do opanowania – a jeszcze kilka tygodni temu była mało znana opinii publicznej. Lobbing wydaje się działać. Teraz branża jest nawet tematem talk show w Berlinie, mówi z dumą Cebulla. „Ludzie zwracają na nas uwagę”.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Polityka taryfowa Trumpa denerwuje również najbogatszą kobietę świata

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Te firmy mogłyby zastąpić Starlink Elona Muska

AktualnościWiadomości

Zachodni inwestorzy coraz częściej znów zwracają się w stronę Rosji

AktualnościWiadomości

Audi zwalnia 7500 pracowników i wypłaca premie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *