W sierpniu 2021 roku magazyn Forbes uznał piosenkarkę R&B i pop Rihannę (36 l.) za najbogatszego muzyka na świecie. W tym czasie jej majątek szacowano na 1,7 miliarda dolarów (1,55 miliarda euro). „Forbes” szacuje obecnie jej majątek na „tylko” 1,4 miliarda dolarów, ale interpretatorka znanych na całym świecie piosenek, takich jak „Umbrella” czy „Diamonds”, znacznie wyprzedza konkurentów takich jak Madonna (66) z 850 milionami dolarów czy Beyoncé (43) z 760 dolarów milion.
Jednak na początku października Rihanna straciła czołowe miejsce wśród kobiet. „Forbes” skorygował w górę swoje szacunki dotyczące majątku Taylor Swift (34 l.), zamiast 1,3 miliarda dolarów, obecnie przypisuje jej się 1,6 miliarda dolarów. Po ponad trzech latach Rihanna po ponad trzech latach spada na drugie miejsce.
Kiedy patrzysz wstecz na jej czasy, gdy była najbogatszą muzyczką, jedna rzecz rzuca się w oczy: Rihanna przez te wszystkie lata prawie nie wydała żadnej własnej muzyki. Dzieje się tak nie tylko od 2021 r., ale od ponad ośmiu lat. Ich ósmy i ostatni album studyjny „Anti” ukazał się w styczniu 2016 roku. Od tego czasu pracowała nad kilkoma piosenkami innych światowych gwiazd, takich jak Kendrick Lamar (37) i Calvin Harris (40), a także wydała w sumie trzy nowe single na ścieżki dźwiękowe dwóch filmów „Star Trek Beyond” ” i „Czarna Pantera: Wakanda na zawsze”. Nie więcej. Niemniej jednak w ostatnich latach udało jej się zwiększyć swój majątek ponad sześciokrotnie, z 230 mln dolarów, które według Guardiana posiadała w 2017 r., do 1,4 mld dolarów. Jak Rihanna to zrobiła?
Sama marka prywatna Fenty Beauty jest warta miliardy
Po wydaniu ostatniej płyty piosenkarka stała się wszechstronną przedsiębiorczą osobą. Większość jej obecnego majątku pochodzi z własnej marki Fenty – nazwanej na cześć jej prawdziwego imienia Robyn Rihanna Fenty. Pod marką istnieje kilka linii z różnymi produktami.
Najważniejsza i największa linia nazywa się Fenty Beauty. To firma kosmetyczna, którą Rihanna założyła w 2017 roku wraz z francuską grupą produkującą towary luksusowe LVMH – każda z nich ma po połowie udziałów. Ponieważ marka początkowo oferowała makijaże w 40, a obecnie nawet 50 różnych odcieniach, a tym samym dla jak najszerszej gamy kolorystycznej skóry, szybko stała się bardzo popularna. Magazyn Time umieścił go nawet na swojej liście „25 najlepszych wynalazków 2017 roku”. W 2021 roku Forbes oszacował wartość rynkową Fenty Beauty na 2,8 miliarda dolarów.
Dzięki supergwiazdie Rihannie jako logicznej postaci reklamowej Fenty Beauty jest również bardzo popularna w mediach społecznościowych i ma 13 milionów obserwujących na samym Instagramie. To stawia markę pośrodku: na przykład Rare Beauty ma zaledwie 7,7 miliona subskrybentów, podczas gdy Kylie Cosmetics by Kylie Jenner (27) ma 24,9 miliona obserwujących.
Fenty Beauty nawiązało nawet współpracę z Igrzyskami Olimpijskimi w 2024 roku
Tego lata Fenty Beauty nawiązało także współpracę premium z Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi w Paryżu. W rezultacie 600 wolontariuszy biorących udział w mega wydarzeniach sportowych otrzymało darmowy makijaż, a Rihanna zyskała duży rozgłos.
Ale inne przedsięwzięcia również zakończyły się niepowodzeniem: w 2019 roku Rihanna i LVMH założyły wspólną markę mody i akcesoriów o nazwie Fenty (bez żadnej innej nazwy). Marka nie przetrwała jednak długo, bo wkrótce potem wybuchła pandemia korony i załamał się popyt na drogie produkty luksusowe. Ostatnia kolekcja Fenty pojawiła się na rynku w listopadzie 2020 roku, po czym firma Rihanna ponownie musiała zostać wycofana.
Plany IPO marki bielizny
Z kolei marka bielizny Savage Zaledwie trzy lata po założeniu firma została wyceniona na miliard dolarów w rundzie finansowania w 2021 roku. Dla porównania: w przeszłości firmy takie jak Twitter i Yahoo potrzebowały zaledwie trzech lat, aby osiągnąć wycenę wartą miliard dolarów . Innym firmom poszło znacznie wolniej; na przykład Pradzie zajęło to 98 lat .
Rok później pojawiły się nawet plotki, że marka bielizny chce wejść na giełdę. Jak wynika z marcowego raportu Bloomberga , po zebraniu 125 mln dolarów w rundzie finansowania w styczniu 2022 r., rozważano potencjalną wycenę IPO na kwotę 3 mld dolarów. Ta ogromna wartość firmy przyczynia się również do tego, że majątek Rihanny jest szacowany tak wysoko – bo posiada ona 30 procent Savage X Fenty. Na razie krążyła plotka, że spółka nadal nie jest notowana na giełdzie.
151 milionów obserwujących na Instagramie
Oprócz ogromnego biznesu ze swoimi markami Fenty, Rihanna miała w ostatnich latach inne źródła dochodów, takie jak umowy reklamowe. Była między innymi twarzą reklamową takich marek jak Dior, Louis Vuitton i projektanta obuwia Manolo Blahnika.
Pieniądze dla supergwiazdy przyniosła także współpraca z serwisem streamingowym Amazon Prime Video, w którym od 2019 roku emitowane są cztery edycje programu „Savage X Fenty Show”. To zakrojony na szeroką skalę pokaz mody jej marki bielizny – sama Rihanna wzięła w nim udział zarówno jako modelka, jak i producentka wykonawcza i dyrektor kreatywna.
W każdym razie Rihanna jest bardzo utalentowana w autopromocji. Jej kanał na Instagramie, na którym regularnie prezentuje własne produkty, ma obecnie 151 milionów obserwujących, co czyni go 29. najczęściej obserwowanym kontem na świecie.
Nie można pominąć także jej kariery aktorskiej. Rihanna miała na swoim koncie m.in. drugoplanowe role w filmach takich jak „Ocean’s 8” czy „Valerian – Miasto Tysiąca Planet” oraz wystąpiła w dwóch odcinkach thrillera „Bates Motel”. Jednak Rihannie jak dotąd nie udało się osiągnąć wielkiego sukcesu w filmie i telewizji.
Rihanna śpiewa na weselu miliardera i Super Bowl
Wreszcie, muzyka nadal odgrywa dużą rolę dla Rihanny, nawet bez nowych piosenek. Od czasu trasy „Anti World Tour” w 2016 roku nie odbyła żadnej większej trasy koncertowej, ale pozostaje niezwykle poszukiwaną megagwiazdą. Nadal generuje dochody głównie dzięki usługom transmisji strumieniowej i rzadkim występom na żywo.
Na przykład tego lata była jednym z wielu sławnych gości na ślubie Radhiki Merchant (29 l.) i Ananta Ambaniego (29 l.) , syna najbogatszego człowieka w Azji. Mówi się, że rodzice pary zapłacili ponad miliard dolarów za uroczystości weselne, które obejmowały także prywatne koncerty Katy Perry (39 l.), Justina Biebera (30 l.) i Rihanny. Według doniesień mediów za sam występ otrzymała wynagrodzenie w wysokości od 6 do 9 milionów dolarów.
W zeszłym roku wystąpiła także na scenie podczas występu w przerwie meczu Super Bowl przed ponad 121 milionami widzów telewizyjnych w samych Stanach Zjednoczonych, ustanawiając tym samym nowy rekord oglądalności występów w przerwie meczu. Zapłata była tym skromniejsza: jak wszystkie inne gwiazdy popu przed nią, Rihanna nie otrzymała żadnego wynagrodzenia za swój występ.
W każdym razie muzyki Rihanny nadal słucha się dużo. Według aktualnej analizy danych pozostanie jedną z 10 najczęściej odtwarzanych artystek w Spotify w 2024 r., z 6,4 miliardem utworów odtworzonych w tym roku. Chociaż nie ma oficjalnych danych dotyczących ich dochodów z transmisji strumieniowych, mówi się, że muzycy zarabiają średnio około 0,003 dolara na transmisji, więc Rihanna zarobiłaby prawie 20 milionów dolarów. Oprócz Spotify istnieją także inni dostawcy, tacy jak Apple Music, YouTube Music i Deezer, z których pochodzą również dochody ze strumieniowego przesyłania danych.