
23 września obchodzimy Dzień Edukacji Technologicznej. Ma on na celu zwrócenie uwagi na technologię, która pomaga zarówno w nauce, jak i nauczaniu. Jak zauważają eksperci Check Point Software, w coraz
bardziej zdigitalizowanym świecie istotna staje się również edukacja w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, dlatego wiedza ta powinna być przekazywana już od szkoły podstawowej.
Dzień Edukacji Technologicznej nabiera większego znaczenia niż kiedykolwiek wcześniej, ponieważ wiele zajęć i lekcji opiera się na komunikacji za pomocą platform cyfrowych. Niezależnie od wybranej specjalizacji uczniowie oraz studenci wykorzystują w swojej nauce różnego rodzaju nowoczesne rozwiązania technologiczne. Jednak wraz z rozwojem technologii we wszystkich sektorach zwiększa się również ryzyko cyberataku. W Polsce we wrześniu przeciętna organizacja doświadczała ponad 1000 cyberataków w tygodniu!
– Edukacja dotycząca cyberbezpieczeństa staje się coraz ważniejsza, ponieważ ma kluczowe znaczenie w życiu codziennym każdego z nas. Wszystko staje się coraz bardziej zdigitalizowane, a wszelkie podejmowane przez nas działania – w naszej pracy, jak i życiu prywatnym – są narażone na cyfrowe zagrożenia. Technologia jest już niejako wpisana w życie naszych dzieci, więc powinniśmy dać im narzędzia, aby rozumiały i czuły się bezpiecznie w szybko zmieniającym się środowisku, w którym spędzać będą większość swojego życia – zauważa Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software w Polsce.
W związku z rosnącym zagrożeniem, eksperci firmy Check Point Software – jednego ze światowych liderów cyberbezpieczeństwa – wskazali na kluczowe obszary bezpieczeństwa, z którymi powinni być zaznajomieni uczniowie na kolejnych etapach edukacji.
Cyberbezpieczeństwo w szkołach podstawowych
Wiek około 10 roku życia, to idealny czas na zajęcie się cyberbezpieczeństwem w klasie. Różne urządzenia mają oprogramowanie zabezpieczające i kontrolę rodzicielską oraz są używane pod nadzorem osoby dorosłej, dlatego na tym etapie najbardziej użyteczna wiedza, którą można przekazać uczniom, dotyczy prywatności, odpowiedzialnego korzystania z Internetu, podstawowych ustawień bezpieczeństwa urządzeń oraz porad dotyczących cyberprzemocy.
Wiedza na poziomie szkoły średniej
Ta grupa wiekowa musi poznać najczęstsze zagrożenia i zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem w Internecie, takie jak wyłudzanie informacji czy sposoby identyfikacji podejrzanego e-maila lub SMS-a, kradzieży konta, złośliwego oprogramowania, oprogramowania ransomware i ich oznak. Następnie warto rozważyć wprowadzenie i pogłębienie wiedzy na temat podstawowych pojęć, takich jak bugi, luki w zabezpieczeniach, exploity czy błędy użytkowników, a także zwrócić uwagę na zagadnienie zaawansowanej socjotechniki – czym ona jest, jak działa i jak cyberprzestępcy z niej korzystają.
Szkolnictwo wyższe
Niezależnie od tego, czy jest to stopień uniwersytecki, czy cykl szkolenia zawodowego, na tym etapie student koncentruje się na przedmiocie, w którym chce się specjalizować i rozwijać w życiu zawodowym. Przedmioty takie jak inżynieria komputerowa, telekomunikacja, cyberbezpieczeństwo czy informatyka to te, które poszerzą wiedzę technologiczną poza to, czego nauczono nas w szkole. Nie należy zapominać, że świat cyfrowy, podobnie jak krajobraz zagrożeń, nieustannie ewoluuje i to w znacznie szybszym tempie niż inne dyscypliny, a wiedza akademicka musio za tym nadążyć. Po ukończeniu studiów, absolwenci – w szczególności kierunków technicznych – powinni kontynuować poszerzanie wiedzy i umiejętności poprzez kursy i szkolenia.