
Geely Group nabyła 7,6 procent udziałów w brytyjskiej marce luksusowych samochodów Aston Martin Lagonda, poinformował Geely w piątek. Czekamy na przyszłą współpracę. Geely jest jednym z największych prywatnych producentów samochodów w Chinach.
Założyciel Geely, Li Shufu, kontynuuje w ten sposób swoją strategię ekspansji. W skład Geely Group wchodzi już Volvo, szwedzki producent samochodów elektrycznych Polestar oraz brytyjska marka Lotus. Z prawie 10 procentowym udziałem Geely jest również jednym z największych pojedynczych udziałowców Mercedes-Benz.
Rzecznik Aston Martin Lagonda powiedział, że otrzymali od inwestorów około 730 mln euro. Fundatorami byli Geely i Arabia Saudyjska. Aston Martin chce wykorzystać te pieniądze do zmniejszenia zadłużenia i przyspieszenia swojej długoterminowej strategii wzrostu.
„Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Astonem Martinem” – powiedział dyrektor generalny Geely Daniel Donghui Li. Zbadane zostaną możliwości wzmocnienia obu stron poprzez współpracę.
W lipcu Aston Martin odrzucił pierwszą próbę Geely. Teraz potrzeby Brytyjczyków były najwyraźniej zbyt duże. W pierwszej połowie roku marka sprzedała jedynie 2 676 nowych samochodów. Strata operacyjna wzrosła o 137 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku do prawie 90 milionów funtów brytyjskich. Akcje tego luksusowego producenta samochodów straciły w ciągu roku ponad 80 procent swojej wartości. W maju Brytyjczycy również dokonali zmiany szefa, a były weteran Ferrari Amedo Felisa (76) zastąpił Tobiasa Moersa (56).
Felisa ma zaaranżować radykalną zmianę. Znany z samochodów sportowych z dużymi silnikami widlastymi, Aston Martin chce coraz bardziej zmieniać się w producenta samochodów elektrycznych od połowy dekady. Jednak wciąż brakuje właściwej platformy. Wielokrotnie pojawiały się spekulacje na temat partnerstwa z Lucid Motor. Głównym inwestorem jest tam saudyjski fundusz państwowy, który obecnie jest także udziałowcem Aston Martina. Do pomyślenia jest również: współpraca z AMG, spółką zależną Mercedesa. Mercedes posiada również udziały w Aston Martin, a Brytyjczycy zwracają się do Szwabów o silniki do swoich samochodów sportowych.
Teraz jednak Geely może pozycjonować się jako partner platformy dla Aston Martin. Chińczycy mają na to know-how, co widać na przykład w Polestar czy Lotus.