Wspólne oświadczenie po spotkaniu Chin, Rosji i Iranu w Pekinie

 

GospodarkaWiadomości

CSR w obszarze rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego w skandynawskich firmach

Dobre praktyki firm skandynawskich w obszarze odpowiedzialności społecznej 90% firm skandynawskich w Polsce oraz 60% firm polskich, prowadzących działania z obszaru odpowiedzialności społecznej (CSR), ma zamiar je kontynuować w kolejnych latach – wynika z najnowszego raportu SPCC i KPMG w Polsce.

Zdaniem 71% firm skandynawskich CSR pełni bardzo ważną rolę w wartościach firmy, a aż 89% z nich angażuje pracowników w działania z tego zakresu. Koncepcja prowadzenia działalności biznesowej zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności stale zyskuje na popularności. Coraz więcej przedsiębiorstw dostrzega korzyści wynikające z dbałości o środowisko naturalne czy z uwzględniania w swojej działalności różnych grup interesariuszy. Odpowiedzialność w biznesie oraz działania skierowane na rozwój kapitału ludzkiego i społecznego zajmują bardzo wysoką pozycję w hierarchii wartości skandynawskich firm.

Firmy reprezentujące skandynawski biznes w Polsce podejmują wiele ciekawych inicjatyw w obszarach odpowiedzialności społecznej – praw człowieka, praktyk z zakresu pracy oraz zaangażowania w rozwój społeczności lokalnych. „Skandynawskie firmy przywiązują szczególną wagę do swoich relacji z otoczeniem i dbałości o dobre warunki pracy, przestrzeganie praw pracowniczych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy. Pracownicy są ambasadorami firmy, często wywodzą się z lokalnych społeczności, w regionie, w którym działa firma i mają ogromny wpływ na relacje firmy z jej otoczeniem i interesariuszami” – mówi Agnieszka Kowalcze, Dyrektor Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC). „Firmy skandynawskie chętnie wspierają zaangażowanie pracowników, często same inicjują ciekawe projekty służące aktywizacji i rozwojowi lokalnej społeczności” – dodaje.

W Warszawie odbyło się spotkanie Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej (SPCC) pt. CSR w obszarze rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego w skandynawskich firmach, w trakcie którego przedstawiono raport przygotowany przez Izbę we współpracy z firmą doradczą KPMG w Polsce: Rozwój kapitału ludzkiego i społecznego. Dobre praktyki firm skandynawskich w obszarze odpowiedzialności społecznej. 2 Publikację otwierają wyniki badania SPCC i KPMG na temat postrzegania kwestii społecznej odpowiedzialności, w szczególności kapitału ludzkiego i społecznego, zarówno przez obecne w Polsce firmy skandynawskie, jak i polskie. Respondentami badania byli przedstawiciele najwyższej kadry kierowniczej – właściciele, prezesi, członkowie zarządów oraz dyrektorzy. „Z przeprowadzonego badania wynika, że firmy skandynawskie, które prowadzą działalność w naszym kraju, zdecydowanie częściej działają zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności niż polskie przedsiębiorstwa. Widoczne są także różnice w roli, jaką CSR pełni w organizacjach – skandynawskie firmy zdecydowanie częściej deklarują, że społeczna odpowiedzialność biznesu jest bardzo ważnym elementem ich wartości lub strategii” – mówi Krzysztof Radziwon, Partner w KPMG w Polsce. W badanych próbach firmy polskie dwa razy częściej niż firmy skandynawskie nie posiadały pracowników zajmujących się na co dzień działaniami CSR. Ten czynnik wskazały jako główną przyczynę niepodejmowania działań CSR, wspólnie z brakiem odpowiedniej wiedzy (46% odpowiedzi wśród firm, które nie prowadzą działań CSR).

Duża część polskich firm wskazuje także na brak wystarczających środków finansowych (38%). Z analizy SPCC i KPMG wynika również, że przedsiębiorstwa polskie i skandynawskie, które są aktywne w obszarze CSR, skupiają się na podobnych działaniach – najczęściej prowadzą działalność CSR na rzecz środowiska oraz dbają o uczciwe praktyki biznesowe. Dla firm skandynawskich ważne są także praktyki z zakresu pracy i praw człowieka, natomiast dla firm polskich – działania dla społeczności lokalnych oraz zagadnienia konsumenckie. W przedstawionym po raz pierwszy w trakcie konferencji raporcie SPCC i KPMG, oprócz wyników badania zaprezentowano łącznie blisko 20 przykładów dobrych praktyk z zakresu CSR, wdrażanych przez firmy skandynawskie z różnych branż, takie jak: Fortum, DNB, IKEA, Jotun, Atlas Copco, Autoliv, Ericsson, H&M, Jula Poland, Kemira, Oriflame, Ruukki, Stora Enso oraz Volvo Polska. Inicjatorem opisanych w raporcie praktyk jest m.in. Fortum – fińska firma energetyczna, jeden z największych producentów energii elektrycznej i ciepła w krajach nordyckich, i jednocześnie jeden z większych inwestorów skandynawskich w Polsce. Inicjatywy „Honorowy Dawca Energii Fortum” oraz „Fortum dla Śląskich Dzieci” to długoterminowe programy, pozwalające angażować szerokie grono interesariuszy firmy, w tym pracowników, klientów, lokalne organizacje pozarządowe, władze samorządowe oraz lokalne społeczności.

„W naszych działaniach CSR skupiamy się na rozwiązywaniu konkretnych problemów w perspektywie długoterminowej. Współpraca z samorządami pozwala na trafną i sprawną identyfikację obszaru wymagającego wsparcia, a partnerstwa z organizacjami pozarządowymi zapewniają nam uzyskanie pożądanych efektów”, mówi Daria Sulgostowska, koordynatorka programów CSR Fortum. 3 Uczestnicy zorganizowanego przez SPCC spotkania mieli w trakcie cyklu prezentacji okazję do zapoznania się projektami z zakresu CSR realizowanymi przez Fortum Power and Heat Polska oraz firmy DNB, Ikea i Jotun, a także wysłuchania panelowej dyskusji poświęconej korzyściom płynącym z działań na rzecz rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego w firmach.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Polityka taryfowa Trumpa denerwuje również najbogatszą kobietę świata

AktualnościWiadomościwojna Ukraina

Te firmy mogłyby zastąpić Starlink Elona Muska

AktualnościWiadomości

Zachodni inwestorzy coraz częściej znów zwracają się w stronę Rosji

AktualnościWiadomości

Audi zwalnia 7500 pracowników i wypłaca premie

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *