Toyota rozpoczęła sprzedaż swoich pierwszych hybrydowych samochodów Prius ponad 20 lat temu, a pierwsze modele elektrycznego sedana Tesli Model S zostały dostarczone osiem i pół roku temu – ale dopiero w roku 2020, w którym nastąpił kryzys koronowy, zauważalny był wzrost. w samochodach elektrycznych w Niemczech – czyli nowe rejestracje.
Najnowsze badanie przeprowadzone przez Deutsche Automobil Treuhand pokazuje, jak bardzo zmieniło się zachowanie niemieckich kupujących i użytkowników samochodów w ostatnich miesiącach. Raport DAT 2021 był dostępny dla kierownika magazynu z wyprzedzeniem. DAT bada “wrażliwości motoryzacyjne w Niemczech” corocznie od 1974 r. Tym razem nastąpiły znaczące zmiany w ponad 5000 osób, z którymi przeprowadzono wywiad w porównaniu z poprzednimi latami.
Z jednej strony zauważalny był wzrost zainteresowania napędami alternatywnymi: nieco ponad jedna trzecia nabywców nowych samochodów rozważała również alternatywne typy napędów w 2020 roku przed zakupem. Skupiono się głównie na napędach hybrydowych, przy czym 11 procent zainteresowanych było wyłącznie samochodami elektrycznymi zasilanymi wyłącznie bateriami . 9 procent wszystkich prywatnych nabywców nowych samochodów kupiło samochód wyłącznie elektryczny. To wciąż nie jest przesada, ale w porównaniu z poprzednimi latami to mocny wzrost. Znajduje to również odzwierciedlenie w danych dotyczących sprzedaży całkowicie elektrycznych samochodów w 2020 r. Jako całości.
Używane samochody były droższe niż kiedykolwiek
Z drugiej strony wśród ankietowanych zauważalnie wzrosło znaczenie posiadania własnego samochodu. W 2020 r. Ludzie częściej korzystali z własnego samochodu, aby pokonywać odległości, które wcześniej mogły być używane przez inny środek transportu. Według sondażu 25 procent wszystkich ankietowanych właścicieli samochodów częściej korzystało z własnego samochodu w ubiegłym roku niż przed okresem pandemii. Co najmniej jedna piąta badanych jeździła na rowerze częściej niż wcześniej.
Roczny przebieg z własnym samochodem zmniejszył się o 6 procent w porównaniu z rokiem 2019 z powodu blokady i zwiększonego biura domowego. Z drugiej strony posiadanie własnego samochodu stało się ulubionym środkiem podróżowania na wakacje. Na przykład osoby, które kupiły nowy samochód w zeszłym roku, korzystały z niego znacznie częściej niż wcześniej na wyjazdy wakacyjne: 42 procent wszystkich nabywców nowych samochodów dotarło do miejsca docelowego z nowym samochodem w 2020 roku, w porównaniu z 27 procentami w 2019 roku.
Ze względu na długi czas dostawy nowych samochodów najwyraźniej wielu nabywców zdecydowało się na samochody używane. Wskazują na to przytoczone w badaniu dane dotyczące rynku samochodów używanych. Używane samochody były w ubiegłym roku droższe niż kiedykolwiek: w Niemczech zapłacono średnio 14 730 euro za używany samochód, o 20 procent więcej niż w roku poprzednim. Duża liczba kupujących używane samochody polegała na markowych dealerach: 48 procent wszystkich używanych samochodów zostało zakupionych od dealerów marek w 2020 roku, a 21 procent w wolnym handlu. Rynek prywatny, czyli sprzedaż samochodów między osobami prywatnymi, stanowił obecnie tylko 31 procent wszystkich zakupów używanych samochodów.
Oprac. Andrzej Mroziński