Artykuł miesiąca: Dom Opiekuńczych Skrzydeł - pamiętaj o 1% podatku KRS 630706.

AktualnościWiadomości

Ceny surowców to ryzyko biznesowe numer 1

 

Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa jako główny obecnie problem uznała niedobór surowców. „Ceny energii i surowców stanowią obecnie największe ryzyko biznesowe dla przedsiębiorstw przemysłowych”, powiedział w Berlinie prezes DIHK Peter Adrian. Pytanie brzmi, jak długo trwa sytuacja.

„Ze względu na programy stymulacji gospodarczej w Stanach Zjednoczonych i Chinach istnieje duży popyt, co doprowadziło do znacznego wzrostu cen i niedoboru wielu surowców” – powiedział Adrian. „Jeżeli chcesz dziś wznieść budynek w Niemczech, będziesz miał wzrost cen o ponad 30 procent, a stali czasami nawet o 100 procent. To prawdziwy problem”. Adrian kontynuował: „Musimy bardzo uważnie przyjrzeć się pytaniu: jaki jest długoterminowy wpływ na stopę inflacji, czy może wzrost jest tylko chwilowym efektem?”

Prefabrykaty przemysłowe, takie jak drewno, stal czy plastik, są rzadkością, co wywiera presję na przemysł i rzemiosło. Zdaniem ekspertów, i tak już znacznie podwyższone ceny będą nadal rosły. „Puste magazyny, ograniczona podaż i wysoki popyt prowadzą do długotrwałego nadużywania rynków surowców”, mówi Danilo Zatta z firmy doradczej Horváth.

Przegląd obecnie deficytowych surowców – i szukanie odpowiedzi na pytanie, jakich produktów finalny konsument może odczuć wzrost cen.

Stal

Przez lata europejski przemysł stalowy narzekał na problemy ze sprzedażą z powodu taniego importu z Azji. To koniec. W Thyssenkrupp, największym europejskim producencie stali, mówi się o „stalowym wąskim gardle w Europie”. Rezultat: stal stała się znacznie droższa. Gwałtowny wzrost cen „przekroczył nawet nasze bardzo optymistyczne oczekiwania”, mówi David Varga z banku Metzler. Wyższe ceny stali wpływają nie tylko na budownictwo, przemysł motoryzacyjny czy inżynierię mechaniczną. Znacznie droższe stały się również stosunkowo proste produkty, takie jak puszki po żywności. Federalne Stowarzyszenie Przemysłu Przetwórstwa Owoców, Warzyw i Ziemniaków (BOGK) ostatnio skarżyło się na dopłatę od 30 do 80 procent za puszki i wieczka. W branży nie można wykluczyć nawet braku opakowań z blachy ocynowanej, czyli cienko walcowanej stali. Sytuacja podaży jest ogólnie napięta, mówi Sibylle Vollmer ze Stowarzyszenia Opakowań Metalowych. Jednak producenci mogli dostarczać uzgodnione w umowie ilości. Browary również z niepokojem śledzą ten rozwój. Według szefa Veltins, Michaela Hubera, istnieją wąskie gardła na rynku blachy ocynowanej, która jest niezbędna w przypadku korków koronowych. Veltins zapewnił sobie dostawy kapsli na dłuższą metę.

Drewno

Jeśli chodzi o drewno, nadal istnieje „wyjątkowa sytuacja”, która jest spowodowana zakłóceniami w łańcuchu dostaw i późniejszymi zakłóceniami na rynku, jak to ujął Denny Ohnesorge z Głównego Stowarzyszenia Niemieckiego Przemysłu Drzewnego. Popyt w budownictwie jest duży zarówno w kraju, jak i za granicą, a duże ilości trafiają do USA. W wyniku Corony wzrósł popyt w obszarze „zrób to sam”, zwłaszcza w sklepach z narzędziami. Według rady ds. przemysłu drzewnego, w maju 2021 r. cena drewna budowlanego wzrosła o 38,4 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku. Ohnesorge spodziewa się, że do końca roku sytuacja nieco się uspokoi.

Z drugiej strony firma konsultingowa Horváth spodziewa się dalszego wzrostu cen drewna nawet o jedną trzecią do końca roku i powołuje się na ankietę wśród 1000 dyrektorów firm produkcyjnych w Europie. Rzecznik sieci sklepów żelaznych Bauhaus mówi w odniesieniu do zakupu materiałów przez dostawców, że nastąpił „bardzo dynamiczny rozwój cen i dłuższe terminy dostaw”, zwłaszcza w przypadku surowca drzewnego. Do tej pory Bauhaus był w stanie to zrekompensować w większości – więc klient zauważył tylko część tego. „Jednakże jeśli rynek surowców pozostanie niestabilny w przyszłości, mogą wystąpić pojedyncze wzrosty cen i opóźnienia w dostawach”.

Półprzewodniki

W wielu branżach półprzewodniki są kluczowym elementem, a tym samym rodzajem surowca. Od ponad pół roku niedobór ważnych komponentów elektronicznych powoduje, że producenci samochodów na całym świecie tracą tempo. Niedobór półprzewodników w VW, Daimler, BMW i innych firmach wielokrotnie powoduje przestoje w produkcji, a z punktu widzenia klienta wydłuża czas dostawy nowych pojazdów, czasem znacznie. Z powodu załamania popytu związanego z koroną w 2020 r. korporacje anulowały duże kontyngenty tych komponentów chipów – w obecnym rozwoju brakuje im teraz części. Zmiany zostały odwołane, w poszczególnych zakładach następowały krótkoterminowe prace, a setki tysięcy planowanych samochodów nie mogło zostać wyprodukowanych zgodnie z harmonogramem.

Ekstremalne warunki pogodowe i pożary spowodowały, że firmy zajmujące się półprzewodnikami w Japonii i Stanach Zjednoczonych straciły jeszcze więcej i tak już ograniczonych mocy produkcyjnych. Ze względu na ograniczone zasoby producenci samochodów radzą sobie obecnie z faktem, że wolą wyposażać bardziej opłacalne modele w rzadkie części – na przykład VW i Daimler mogą niedawno odnotować ogromne zyski w swojej codziennej działalności pomimo kryzysu. Zdaniem ekspertów niedobór powinien się jednak utrzymywać jeszcze w czwartym kwartale.

Plastik

Producenci opakowań z tworzyw sztucznych zgłaszają niedobory materiałów i wyższe koszty związane z zakłóceniami koronowymi w światowym handlu i skutkami działania siły wyższej – prawie połowa z około 100 firm w Niemczech oceniła dostępność surowców jako słabą lub bardzo słabą, tak jak Industrievereinigung Kunststoffverpackungen w nawiązaniu do badania branżowego w raportach czerwcowych. Od stycznia gwałtownie wzrosły ceny surowców – w przypadku powszechnie stosowanych tworzyw sztucznych, czyli poliolefin, nawet o 80 proc. Chodzi na przykład o plastikowe torby, pudełka na żywność i folie.

Guma

Nawet w przypadku opon samochodowych konsumenci muszą być przygotowani na wyższe koszty, ostrzegło niedawno Federalne Stowarzyszenie Handlu Oponami i Rzemiosł Wulkanizacyjnych (BRV). Zakłada się, że w najbliższych miesiącach, np. przy przejściu na opony zimowe, we wszystkich segmentach nastąpią „odczuwalne wzrosty cen”. Ponieważ wzrosły koszty surowców, energii i logistyki. Sprzedawca opon musi „w pełni przenieść wzrost cen na konsumentów prywatnych i komercyjnych” – powiedział prezes stowarzyszenia, Stephan Helm. Ceny kauczuku naturalnego, jednego z głównych materiałów wykorzystywanych do produkcji opon, gwałtownie wzrosły. Średnia za pierwsze półrocze była o 57 proc. wyższa niż rok wcześniej. A wraz ze wzrostem cen ropy, kauczuki syntetyczne produkowane na bazie petrochemicznej również stałyby się znacznie droższe.

Silne ożywienie rozpoczęło się również w produkcji gumy po kryzysie Corona. Jeśli w 2020 r. niemiecka produkcja gumy spadła o około 20 procent z powodu pandemii, to od kilku miesięcy produkcja utrzymuje się na poziomie sprzed kryzysu, podało Stowarzyszenie Przemysłu Chemicznego (VCI). Jednocześnie popyt jest bardzo wysoki. VCI uważa również, że ceny opon mogą wzrosnąć. Jednak w drugiej połowie roku sytuacja powinna ponownie się uspokoić.

Szkło

Blacha biała do puszek to nie jedyny materiał opakowaniowy, który stał się droższy. Według stowarzyszenia branżowego BOGK istnieje wyraźna tendencja konsumencka do odchodzenia od plastiku i powrotu do szkła, a zatem koszty konserw i słoików z dżemem wzrosły. Czy konsumenci muszą więc dostosować się do wyższych cen? Odpowiedź ze strony producentów żywności w puszkach jest jasna: przetwórcy żywności nie byli w stanie samodzielnie wchłonąć rosnących kosztów, ponieważ kryzys koronowy wyczerpał ich rezerwy finansowe. Trudno więc sobie wyobrazić, że „wstrząsy ostatecznie nie wpłyną również na ceny konsumpcyjne”.

Polecane artykuły
AktualnościWiadomości

Facebook zmienia szefa technologii

AktualnościWiadomości

TOYOTA GAZOO Racing na Rajdzie Dakar 2022

AktualnościWiadomości

Firmy nie inwestują w narzędzia wspierające pracę zdalną i hybrydową

AktualnościITWiadomości

Packeta pomoże polskim e-commercom w ekspansji zagranicznej

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: