Burzliwa historia byłego pilota katastroficznego Boeinga 737 Max doczekała się kolejnego rozdziału. Rywal Airbusa odkrył, że jego największy dostawca nieprawidłowo wywiercił otwory w elemencie odpowiedzialnym za utrzymanie ciśnienia w kabinie samolotu. Teraz Boeing grozi , że nie osiągnie celów dostaw swojego obecnie najlepiej sprzedającego się modelu.
„Podczas inspekcji w fabryce znaleźliśmy otwory montażowe w tylnej przegrodzie ciśnieniowej niektórych samolotów 737, które nie spełniały naszych specyfikacji” – podał Boeing w czwartkowy wieczór, według raportu Bloomberga . Inspekcje ujawniłyby setki źle ustawionych i zduplikowanych otworów w niektórych samolotach. Federalna Administracja Lotnictwa USA stwierdziła, że najnowszy problem nie stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa, ale akcje Boeinga spadły o prawie 2 procent przed wprowadzeniem na rynek.
Nowe komplikacje docierają do Boeinga w niewłaściwym czasie. Bo grupa tak naprawdę chce przyspieszyć produkcję w obliczu zwiększonego popytu i jednocześnie zmaga się ze skutkami strajku ważnego dostawcy Spirit AeroSystems. Firma produkuje 70 procent ram do wąskokadłubowych odrzutowców. Niedawno w kwietniu Boeing ujawnił problem polegający na tym, że Spirit nieprawidłowo zamontował wsporniki łączące tylny kadłub ze statecznikiem pionowym. Wraz z postępującą cyfryzacją zmieniły się wymagania dotyczące wielu zawodów. Wymagane umiejętności są znacznie bardziej dalekosiężne niż te, które można by zdobyć na czystym „szkoleniu IT”. Podnoszenie kwalifikacji odgrywa tę rolę.
Boeing stwierdził teraz, że niedawna usterka opóźni dostawy krótkoterminowe. Jednocześnie producent samolotów bada, czy w tym roku nie uda mu się osiągnąć docelowej rocznej dostawy wynoszącej co najmniej 400 737 samolotów. Ponieważ nie jest jasne, ile odrzutowców trzeba będzie naprawić i jak długo potrwa rewizja. Boeing w dalszym ciągu dostarcza 737 maszyn, których problem ten nie dotyczy.
Po katastrofach maszyn 737 Max w Indonezji i Etiopii w latach 2018 i 2019, w wyniku których zginęły setki osób, reputacja Boeinga ogromnie ucierpiała. W tym samym czasie grupa straciła dużo pieniędzy. Organy regulacyjne zakazały odrzutowcowi lotów na całym świecie. Od prawie dwóch lat Boeing jest celem dochodzeń, które zakończyły się ostrymi potępieniami kultury bezpieczeństwa firmy. Spowodowało to znaczną utratę sprzedaży i wielomiliardowe kary . Po naprawieniu problemów z oprogramowaniem przez Boeinga i przeszkoleniu pilotów, pod koniec 2020 roku zniesiono zakaz lotów tym modelem w USA . Inne kraje poszły później w ich ślady.