
Monachijski producent samochodów BMW obniża swoją prognozę na bieżący rok. Planowany wzrost sprzedaży w Chinach pozostaje poniżej oczekiwań, ogłosiła firma we wtorek w Monachium. Co więcej, założenia przyjęte w raporcie półrocznym dotyczące spodziewanych obniżek ceł nie zostały jeszcze w pełni zrealizowane. W związku z tym oczekuje się, że marża zysku przed odsetkami i podatkami (EBIT) działu motoryzacyjnego, kluczowy wskaźnik rentowności bawarskiej firmy, wyniesie obecnie od 5 do 6 procent w 2025 roku, poinformowała firma. Wcześniej BMW prognozowało przedział od 5 do 7 procent.
Zysk przed opodatkowaniem prawdopodobnie się zmniejszy
Oczekuje się obecnie, że zysk przed opodatkowaniem nieznacznie spadnie w tym roku. BMW prognozowało wcześniej zysk na poziomie zbliżonym do 2024 roku. Cena akcji BMW spadła o nieco ponad jeden procent w handlu posesyjnym na platformie handlowej Tradegate.
BMW odnotowało już wcześniej wzrost sprzedaży w ostatnim kwartale po raz pierwszy od ponad roku. W trzecim kwartale firma dostarczyła swoim klientom 588 300 pojazdów. To o 8,8% więcej niż rok wcześniej, ogłosiła firma we wtorek.
Oprócz głównej marki, której sprzedaż wzrosła o 5,7 procent do 514 600 samochodów, w liczbach uwzględniono również spółkę zależną Mini, której sprzedaż wzrosła o jedną trzecią do 72 400 samochodów, a także brytyjską markę luksusową Rolls-Royce, która odnotowała wzrost o 13 procent do 1304 samochodów.
W tych obliczeniach BMW odnotowuje jednak poważny problem sprzed roku. W trzecim kwartale 2024 roku firma odnotowała ogromny, 13-procentowy spadek sprzedaży – częściowo z powodu problemów z hamulcami dostarczanymi przez dostawcę Continental , co doprowadziło do wstrzymania dostaw. To zniekształca porównywalne dane z poprzedniego roku. Dwa lata temu, w trzecim kwartale 2023 roku, BMW odnotowało wyższą sprzedaż niż obecnie, na poziomie 621 700 pojazdów.
BMW również odnotowuje pozytywne wyniki za cały rok, co podkreśla dyrektor sprzedaży Jochen Goller . „Silny wzrost sprzedaży w Europie i Ameryce, a także w przypadku marki Mini, jest szczególnie zachęcający”.
Silny wzrost w USA – stagnacja w dostawach prądu
W USA firma sprzedała 104 200 samochodów BMW i Mini – aż o 24 procent więcej niż w tym samym okresie w roku ubiegłym – pomimo ceł nałożonych przez prezydenta USA Donalda Trumpa.
BMW również dobrze radziło sobie w Niemczech i Europie. Na swoim rodzimym rynku monachijska firma odnotowała 12-procentowy wzrost sprzedaży, do prawie 73 000 samochodów BMW i Mini, podczas gdy w całej Europie sprzedaż osiągnęła 239 600 samochodów – aż o 9% więcej niż w roku poprzednim.
Sytuacja jest gorsza w Chinach : sprzedaż BMW wyniosła tam 147 100 egzemplarzy, co stanowi spadek o 0,4% w porównaniu z analogicznym kwartałem ubiegłego roku. Jest to tym bardziej dramatyczne, że spadek w tym samym kwartale ubiegłego roku dotknął Chiny, notując spadek o prawie 30%.