W miarę wzrostu konkurencji w branży lotniczej i kosmicznej firma Airbus chce przyspieszyć tempo komercjalizacji innowacyjnych pomysłów pochodzących zarówno z samej firmy, jak i z zewnątrz, w tym od klientów i innych zewnętrznych partnerów. Airbus BizLab wspiera tę strategię.
Airbus Bizlab to międzynarodowy akcelerator branży lotniczej i kosmicznej, w ramach którego start-upy i przedsiębiorcy wewnątrz organizacji Airbus mogą współpracować, aby szybciej przekształcić swoje innowacyjne pomysły w wartościowe koncepcje biznesowe.
Wiele początkujących firm z branży lotniczej i kosmicznej ma problemy z przekształceniem innowacyjnych pomysłów i technologii w komercyjne rozwiązania. Niektóre z nich nie posiadają biznesowego doświadczenia, które pozwoliłoby im na stworzenie opłacalnych modeli biznesowych, a inne mają z kolei trudności z dotarciem do klientów lub długotrwałymi procesami certyfikacji. Problemy te spowalniają tempo innowacji. Airbus BizLab stworzył „hybrydową” koncepcję pozwalającą na efektywną współpracę ze start-upami i umożliwiającą mniejszym firmom lepsze zrozumienie potrzeb i metod pracy w dużych koncernach.
Jedną z głównych zalet Airbus Bizlab jest właśnie hybrydowość –poprzez współdziałanie przedsiębiorców Airbusa („intrapreneurs”) i partnerów zewnętrznych w ramach jednej platformy,Airbus Bizlab pozwala pokonać bariery, łącząc skalę i sprawność działania. Aby wesprzeć start-upy, Airbus BizLab tworzy sieć akceleratorów biznesowych. Zachęca również do stosowania „start-upowej” filozofii i rozwijania ducha przedsiębiorczości wewnątrz organizacji. Airbus BizLab zwiększy dostęp firmy Airbus do najnowszych pomysłów, technologii i metod pracy w sektorze lotniczym i kosmicznym oraz poza nim. Pracownicy Airbus, przyzwyczajeni do pracy w dużej firmie, będą również uczyć się od zewnętrznych przedsiębiorców, którzy posiadają szerokie doświadczenie w zakresie wprowadzania nowych pomysłów na rynek w jak najkrótszym czasie.
Na wczesnym etapie Airbus zajmie się szeroko zakrojonym wsparciem projektów w formie sześciomiesięcznych „programów akceleracji” biznesu. Dzięki tym programom Airbus BizLab oferuje szkolenia prowadzone przez wielu instruktorów, ekspertów i mentorów z różnych dziedzin – technologii, prawa, finansów, marketingu i komunikacji, ułatwiając pracę nad prototypami oraz dostęp do rynku.
Airbus BizLab przyjmuje wnioski o udział w programach akceleracji biznesu od przedsiębiorców, start-upów i pracowników Airbus. Komisja kwalifikacyjna, w której skład wchodzą Yann Barbaux, główny dyrektor ds. innowacji w firmie Airbus oraz Bruno Gutierres, dyrektor Airbus BizLabs, wybiera najbardziej obiecujące pomysły.
Podczas tworzenia Airbus BizLab firma korzystała z doświadczeń programów wspierających start-upy w innych sektorach gospodarki. Dzięki wsparciu udzielonemu inicjatywie „Toulouse French Tech” oraz współpracy z innymi akceleratorami przedsiębiorczości – bez względu na ich specyfikę – Airbus BizLab pragnie wspierać współpracę i różnicować źródła innowacji, wykraczając poza branżę lotniczą.
Pierwszy Airbus BizLab został otwarty 9 marca 2015 r. w Tuluzie (Francja). Kolejne centrum zostanie otwarte w Hamburgu (Niemcy), a następne – w Indiach i innych krajach, tworząc globalną sieć akceleratorów Airbus BizLab.