Air France wczoraj i dziś. Francuska linia obchodzi 90.urodziny

AIAktualnościWiadomości

AI w sektorze finansowym – jak zadbać o jej wiarygodność i transparentność?

Rewolucja związana ze sztuczną inteligencją nie ominie żadnego sektora gospodarki. Nie inaczej jest w przypadku branży finansowej, która już dziś udowadnia, że AI nie tylko poprawia cyfrowe doświadczenia klientów, ale także jest niezbędną bronią w walce z oszustami. Jednak banki i firmy ubezpieczeniowe muszą być dużo bardziej ostrożne i zachowawcze przy wdrażaniu innowacji. Wystarczy jedna błędna decyzja podjęta przez algorytm, aby podważyć zaufanie i wiarygodność nie tylko wśród klientów, ale także regulatorów i instytucji nadzorujących rynek. Aby tak się nie stało, technologia wykorzystywana przez instytucje finansowe musi być bezpieczna i godna zaufania. O tym, jak pogodzić innowacyjność z szacowaniem ryzyka, kwestiami zgodności i bezpieczeństwem dyskutować będą liderzy branżowi podczas SAS Inspiration Day 20 marca w Warszawie.

Generatywna AI w natarciu

Według ekspertów SAS odpowiedzialnych za rozwój produktów i usług dla bankowości i ubezpieczeń, w najbliższym czasie można oczekiwać dalszego rozwoju narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji i osiągnięcia przez nią technologicznej dojrzałości. Generative AI będzie coraz szerzej stosowana na rzecz poprawy przede wszystkim cyfrowych doświadczeń klienta. Eksperci spodziewają się również, że powszechny dostęp do narzędzi GenAI skłoni organizacje z sektora finansowego do większych nakładów na systemy i technologie zapobiegania nadużyciom i oszustwom finansowym. Jak wskazuje najnowsze badanie SAS i ACFE, 8 na 10 specjalistów zajmujących się zwalczaniem nadużyć finansowych zamierza wdrożyć generatywną sztuczną inteligencję przed 2025 rokiem, aby zwiększyć skuteczność przeciwdziałania oszustwom.

Wiarygodne i zaufane innowacje

Sztuczna inteligencja może znacząco zmienić rynek finansowy, jednak to, czy zmiana będzie na lepsze, czy na gorsze, zależy od podejścia organizacji i gotowości do wdrożenia nowych rozwiązań. Zwłaszcza banki i ubezpieczyciele nie mogą pozwolić sobie na utratę zaufania klientów czy instytucji regulujących i nadzorujących rynek. Nieprzemyślana implementacja tej technologii może doprowadzić do błędnych decyzji. Instytucje te muszą dbać o to, aby rozwiązania wykorzystujące AI były transparentne i oparte o ustalone reguły, a podejmowane przez system decyzje dały się wytłumaczyć.

Kluczowe jest zatem wykorzystanie sprawdzonych i bezpiecznych narzędzi, które nie tylko gwarantują ochronę i prywatność danych, ale także zapewniają że algorytmy działają w sposób etyczny i uwzględniając aspekt odpowiedzialności organizacji za wykonywane przez nie działania . W tym celu liderzy rynku nowych technologii i sztucznej inteligencji podejmują inicjatywy mające określić wspólne dla wszystkich normy i ramy tworzenia i wykorzystania tego typu rozwiązań. Firma SAS zaprezentowała 4 kroki, którymi firmy i organizacje powinny się kierować w pracy z AI. 

– Zaczynając od rozwoju technologii, a kończąc na doradzaniu naszym obecnym i potencjalnym klientom, mówimy w SAS o czterech głównych filarach wiarygodnej sztucznej inteligencji, którymi są: nadzór, operacje, zgodność (compliance) i kultura organizacyjna. Każdy z tych filarów powinien być przeanalizowany, a realizacja projektu wdrożenia wiarygodnej AI powinna prowadzić od podejścia do nadzoru, poprzez ustawienie efektywnych procesów operacyjnych, zapewnienie zgodności z regulacjami, aż do wdrożenia rozwiązania i niejako włączenia wątku sztucznej inteligencji w kulturę organizacyjną – mówi Marcin Hadyś, dyrektor sprzedaży w SAS Polska.

AI Governance na agendzie SAS Inspiration Day

Kwestie związane z prawidłowym i zgodnym z regulacjami wdrażaniem sztucznej inteligencji w sektorze finansów i bankowości zostaną poruszone w trakcie marcowej konferencji SAS Inspiration Day, która odbędzie się 20 marca 2024 roku w Warszawie. Poszczególne moduły konferencji będą poświęcone zasadom zarządzania i nadzoru nad AI w organizacji. Osobną część konferencji będą stanowić prezentacje z praktycznymi przykładami zastosowania sztucznej inteligencji w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym.

Polecane artykuły
AktualnościCheck PointcyberatakicyberbezpieczeństwoWiadomości

Polacy planują majówkę i urlop a cyberprzestępcy podszywają się pod Airbnb

AktualnościITWiadomości

Ultimatum Komisji Europejskiej dla Tiktok

AktualnościWiadomości

Mistral planuje pozyskać pięć miliardów dolarów

AktualnościWiadomości

Adidas zachwyca swoich akcjonariuszy

Zapisz się do Newslettera
Bądź na bieżąco i otrzymuj najnowsze artykuły
%d bloggers like this: