Najcenniejsza firma medialna świata, Liberty Media, nieźle zarabia na Formule 1. Korzysta na tym nie tylko firma, ale także dziesięć zespołów reprezentowanych obecnie w Formule 1. Zespoły wyścigowe muszą jednak podzielić się kawałkiem tortu, z którego oddaje się Liberty Media – ściśle regulowanym i opartym na sukcesach z poprzedniego sezonu.
Przedstawiamy Państwu drużyny w krótkich portretach na sezon 2024:
Wyścigi Oracle Red Bull
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 2,6 miliarda dolarów
Szacunkowe przychody i zysk w 2023 r. („Forbes”) : 510 mln USD, EBITDA : 85 mln USD
Kierowcy: Max Verstappen i Sergio Perez
Kierowca testowy i rezerwowy: Liam Lawson
Kierownik zespołu: Jonathan Wheatley
Odpowiedzialny dyrektor zarządzający: Oliver Mintzlaff
Motocykl: Honda
Podwozie: Red Bull Racing
Lokalizacja: Wielka Brytania
Spółka dominująca Red Bull Technology Limited, zatrudniająca zaledwie 50 pracowników, odnotowała sprzedaż w wysokości 473,94 mln USD i zysk w wysokości 16,47 mln USD w 2022 r. Liczby obejmują również sprzedaż innych firm – dodał. Sam Red Bull Racing zarobił 341,69 mln dolarów, a zysk po opodatkowaniu wyniósł 2,46 mln dolarów. Większość dodatkowego dochodu w wysokości 50 milionów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim pochodzi ze zwiększonego funduszu nagród Formuły 1 oraz ze sponsoringu, ponieważ firma Oracle została sponsorem tytularnym na odpowiedni sezon. Red Bull otrzymał od Liberty Media 184 miliony dolarów na sezon 2024, w porównaniu z 169 milionami dolarów rok wcześniej. „Forbes” szacuje sprzedaż w 2023 roku na 510 milionów dolarów, a zysk przed opodatkowaniem i amortyzacją na 85 milionów dolarów.
Mercedes AMG Petronas
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 3,8 miliarda dolarów
Szacunkowe przychody i zysk w 2023 r.: 680,6 mln USD, zysk: 104 mln USD
Kierowcy testowi i rezerwowi: Mick Schumacher i Frederik Vesti
Szef zespołu: Toto Wolff
Kierownik zespołu: Ron Meadows
Przewodniczący rady nadzorczej: Markus Schäfer
Zarządzanie: Rob Thomas
Silnik: Mercedes
Podwozie: Mercedes AMG
Lokalizacja: Wielka Brytania
Zespół Mercedes AMG Petronas F1 uważany jest za najbardziej dochodowy zespół. Pomimo sezonu bez zwycięstw spółka Mercedes Benz Grand Prix Limited osiągnęła w roku finansowym 2023 rekordową sprzedaż na poziomie równowartości 680,6 mln dolarów. Żaden zespół w historii Formuły 1 nie był w stanie zarobić tak dużo. Jednak zysk spadł z 114 milionów dolarów do 104 milionów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim. W 2022 roku sprzedaż wyniosła 524 miliony dolarów. W sezonie 2024 Mercedes otrzymał od Liberty Media 179 mln dolarów, w 2023 roku Mercedes zajął drugie miejsce w rankingach budowlanych. Rok wcześniej zespół otrzymał 156 milionów dolarów.
Ferrari
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 3,9 miliarda dolarów
Szacowane przychody i zysk w 2023 r. („Forbes”) : 680 mln USD, EBITDA: 115 mln USD
Kierowcy testowi i rezerwowi: Oliver Bearman i Robert Shwartzman
Lider zespołu: Scuderia Frederic Vasseur
Menedżer zespołu: Diego Ioverno
Przewodniczący: John Elkann
Silnik: Ferrari
Podwozie: Ferrari
Lokalizacja: Włochy
Ferrari nie podaje żadnych informacji na temat danych biznesowych zespołu Formuły 1. Według doniesień mediów w 2022 roku zespół osiągnął sprzedaż na poziomie 504 milionów dolarów.
Niedawno zespół otrzymał od Liberty Media 209 milionów dolarów na sezon 2024 – mimo że w klasyfikacji konstruktorów zajął dopiero trzecie miejsce. Jednak Ferrari co roku otrzymuje również premię, która wynosi od 70 do 95 milionów euro. Ferrari otrzymuje tę płatność ze względu na jego długotrwałe znaczenie dla Formuły 1. Dlatego też Ferrari jest liderem w zakresie płatności od Liberty Media. Umowa o wypłatę premii jest renegocjowana w regularnych odstępach czasu. Projekt przepisów z 2026 r. powinien nadal uwzględniać dodatkowe płatności na rzecz Ferrari, ale z ograniczeniem.
McLaren
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 2,2 miliarda dolarów
Szacunkowe przychody i zysk w 2023 r. („Forbes”) : 490 mln USD, EBITDA: 58 mln USD
Kierowcy: Lando Norris i Oscar Piastri
Kierowcy testowi i rezerwowi: Ryo Hirakawa i Patricio O Ward
Lider zespołu: Andrea Stella
Menedżer zespołu: Paul James
Dyrektor generalny McLaren Racing: Zak Brown
Silnik: Mercedes-AMG
Podwozie: McLarena
Lokalizacja: Wielka Brytania
Suwerenny fundusz majątkowy Bahrajnu ma większość w zespole McLarena. Pod koniec 2023 roku ogłoszono, że fundusz całkowicie przejmie McLarena, co oznacza, że udziały producenta samochodów w zespole Formuły 1 trafią także do państwowego funduszu majątkowego. Jest to jednak udział wynoszący 67 proc. Pozostałe 33 procent należy do amerykańskiej firmy inwestycyjnej MSP Sports Capital. Konsorcjum zaangażowało się w projekt w 2020 roku, wpłacając kwotę 185 milionów funtów (około 204 milionów euro) i w ten sposób odegrało dużą rolę w umożliwieniu zespołowi McLarena zbudowania własnego tunelu aerodynamicznego. Zak Brown powiedział, że zmiany po stronie akcjonariuszy nie będą miały wpływu na zespół Formuły 1. Jednocześnie podkreślił, że zespół jest „fiskalnie bardzo zdrowy”. W 2023 roku zespół po raz pierwszy od dłuższego czasu osiągnąłby zysk. Jednak dokładne liczby nie są jeszcze znane.
Aston Martin Aramco
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 1,375 miliarda dolarów
Szacunkowe przychody i zysk 2023 („Forbes”) : 290 mln USD, EBITDA: 32 mln USD
Kierowcy: Fernando Alonso i Lance Stroll
Kierowcy testowi i rezerwowi: Felipe Drugovich i Stoffel Vandoorne
Menedżer zespołu: Andy Stevenson
Właściciel: Lawrence Stroll
Dyrektor generalny Aston Martin: Martin Whitmarsh
Silnik: Mercedes
Podwozie: Aston Martin
Lokalizacja: Wielka Brytania
Dużo dzieje się także w zespole Aston Martina. Mówi się, że właściciel i kanadyjski miliarder Lawrence Stroll, który kiedyś dorobił się w branży modowej, zabiega o częściową sprzedaż. Część sprzedał już w listopadzie, teraz ma zostać wystawionych na sprzedaż kolejne 25 proc. jego akcji. Według Bloomberga nabywcą jest amerykański koncern Arctos, który był tam w zeszłym roku. W mediach pojawia się już wiele spekulacji na temat tego, czy syn Strolla pozostanie po sprzedaży w zespole kierowców.
Zespół BWT Alpine F1
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 1,4 miliarda dolarów
Kierowcy: Pierre Gasly i Esteban Ocon
Kierowca testowy i rezerwowy: Jack Doohan
Kierownik zespołu: Bruno Famin
Menedżer zespołu: Julian Rouse
Dyrektor generalny Alpine: Philippe Krief / Dyrektor generalny Renault: Luca de Meo
Silnik: Renault
Podwozie: alpejskie
Lokalizacja: Wielka Brytania
Czasy są również niespokojne dla Team Alpine. Francuski zespół wyścigowy stał się rajem dla niektórych prominentnych inwestorów. Jednak na torze wyścigowym słabe wyniki obu kierowców wywołały zamieszanie. Zaraz po pierwszym weekendzie wyścigowym sezonu 2024 główny technik i szef aerodynamiki poddali się. W pierwszym wyścigu w Bahrajnie Ocon i Gasley dogonili pozostałych. Po remoncie samochodu Oconowi udało się dojechać w Miami na dziesiątej pozycji i zebrać pierwsze punkty.
Wejście amerykańskiego aktora Ryana Reynoldsa na inwestora wraz z firmą inwestycyjną Otro Capital wywołało zamieszanie w zeszłym roku. Później w tym roku dołączyły także inne gwiazdy, w tym: gwiazda NFL i partner Taylor Swift Travis Kelce i jego kolega z drużyny Kansas City Chiefs Patrick Mahomes, zawodowi piłkarze Alexander Arnold i Juan Mata, zawodowy golfista Rory Mcllroy i bokser wagi ciężkiej Anthony Joshua.
Williams F1
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 725 mln dolarów
Szacunkowa sprzedaż i zysk w 2023 r. („Forbes”) : 160 mln USD, EBITDA: minus 5 mln USD
Kierowcy: Logan Sargeant i Alexander Albon
Szef zespołu: James Vowles
Menedżer zespołu: Sven Smeets
Założyciele: Frank Williams i Patrick Head
Przewodniczący: Matthew Savage
Silnik: Mercedes AMG
Podwozie: Williams
Lokalizacja: Wielka Brytania
Zespół wyścigowy, który przez dziesięciolecia był firmą rodzinną, został w 2020 roku sprzedany amerykańskiej firmie inwestycyjnej Dorilton Capital. Nazwisko Williams powinno zostać zachowane w przyszłości. Zespołem przez lata kierował jego założyciel Frank Williams i jego córka. Mówiono, że cena zakupu w tamtym czasie wynosiła około 160 milionów dolarów. Od tego czasu wartość zespołu znacznie wzrosła i obecnie szacuje się ją na około 600 milionów dolarów.
W 2022 roku Williams odnotował sprzedaż na poziomie 179,63 mln dolarów. Straty szacuje się na 17,89 mln dolarów. W 2021 roku strata zespołu Williama była znacznie wyższa i wyniosła prawie 70 milionów dolarów.
To, czy Williams znalazł się w strefie zysków w 2023 r., będzie wiadomo dopiero, gdy liczby zostaną ujawnione pod koniec 2024 r. Można jednak przypuszczać, że zespół ponownie wylądował na minusie. Szef zespołu James Vowles w wywiadzie udzielonym na początku roku podkreślił, że większość zespołów traci pieniądze. W przypadku roku 2023 szef zespołu zapowiedział już, że straty prawdopodobnie wzrosną, ale jednocześnie wzrośnie sprzedaż.
Racing Bulls – aplikacja Visa Cash App RB F1 Team
Szacunkowa wartość zespołu w 2023 r. („Forbes”) : 1,125 miliarda dolarów
Szacunkowe przychody i zysk 2023 („Forbes”) : 260 mln USD , EBITDA: 20 mln USD
Kierowcy: Daniel Ricciardo i Yuki Tsunoda
Kierowca zastępczy: Liam Lawson
Szef zespołu: Laurent Mekies
Menedżer zespołu: Marco Perrone
Dyrektor generalny: Peter Bayer
Motocykl: Honda
Podwozie: AlphaTauri
Lokalizacja: Włochy
Zespół nazywał się kiedyś Alpha Tauri, ale od tego sezonu siostrzany zespół Red Bulla nosi nazwę Visa Cash App RB. W rzeczywistości gigant kart kredytowych Visa ogłosił, że przejmie zespół na początku 2024 roku. Prawa do nazwy zostały sprzedane dostawcy usług kart płatniczych i kredytowych w ramach długoterminowej umowy. Według doniesień prasowych Red Bull ma przekazać zespołowi prawie 50 milionów euro w 2022 roku. Dokładniejsze liczby nie są oficjalnie znane;
Należy się spodziewać, że zespół z nowym imiennikiem przeorganizuje się. Jednak marka modowa Alpha Tauri nadal będzie reprezentowana w Formule 1. Na początku 2024 roku Red Bull nawiązał współpracę ze światowym stowarzyszeniem sportów motorowych FIA w sprawie marki. Alpha Tauri będzie przez trzy lata oficjalnym partnerem odzieżowym stowarzyszenia skupionego wokół prezydenta FIA Mohammeda bin Sulayema. Jednak menedżer ds. mody i były szef Hugo Boss Bruno Sälzer opuścił firmę .
Your blog is a beacon of light in the often murky waters of online content. Your thoughtful analysis and insightful commentary never fail to leave a lasting impression. Keep up the amazing work!