Stellantis opuszcza Europejskie Stowarzyszenie Samochodowe

Drugi co do wielkości producent samochodów w Europie po VolkswagenieStellantis, ogłosił w poniedziałek wieczorem, że opuści europejskie stowarzyszenie producentów samochodów Acea do końca 2022 roku. Powodem tego jest przyjęcie nowego podejścia do „radzenia sobie z problemami i wyzwaniami przyszłej mobilności”, w tym odejście od tradycyjnego lobbingu, jak mówi firma w publicznym oświadczeniu. Wyjście powinno zatem zakończyć się do końca tego roku.

Producent samochodów w swoim oświadczeniu, że stworzył zamiast tego tak zwane „Forum Wolności Mobilności”. Powinno to zapewnić bardziej bezpośrednią, publiczną przestrzeń dla różnych aktorów w kontekście tematu „do dzielenia się swoimi przemyśleniami i skonfrontowania ich w zakresie 360-stopniowego i opartego na faktach podejścia”. Forum ma planować i koordynować ekspercka rada doradcza z różnych grup interesu w branży motoryzacyjnej, w skład której wchodzą politycy, naukowcy, dostawcy technologii i pracownicy naukowi.

Moment wyjścia następuje krótko po tym, jak stowarzyszenie Acea gwałtownie sprzeciwiło się w zeszłym tygodniu głosowaniu Parlamentu Europejskiego w sprawie zakazu samochodów z silnikami spalinowymi w UE od 2035 roku. Niektórzy detaliści również publicznie sprzeciwili się głosowaniu. Ale nie Stellantis: grupa już w marcu ogłosiła, że ​​od 2030 roku chce sprzedawać w Europie tylko pojazdy elektryczne .

Dzięki nowym celom Stellantis może również wyprzedzić grupę Volkswagena. Marka z Wolfsburga chce obecnie sprzedawać do końca dekady 70 procent nowych samochodów w Europie jako samochody wyłącznie elektryczne, a cała grupa dąży do osiągnięcia 50 procent udziału w sprzedaży na całym świecie.

Według własnych informacji, Stellantis buduje obecnie fabrykę akumulatorów w USA wraz z południowokoreańskim Samsung SDI . Zakład w Kokomo w stanie Indiana ma rozpocząć działalność w 2025 roku i kosztować 2,5 miliarda dolarów (około 2,25 miliona euro) i stworzyć 1400 nowych miejsc pracy. Oprócz rynku europejskiego, Stellantis w ostatnich latach w coraz większym stopniu rozszerza swoją sieć na cały świat. Członkiem jest m.in. Toyota z Japonii .

Redakcja: